Oei, dat ziet er weer lekker fris uit. De BMW M5-facelift is hier, en hij neemt gelijk de vernieuwde M5 Competition mee. Ze blijven even krachtig als voorheen, maar onderhuids veranderde BMW genoeg zaken om de bloedsnelle sedan nog net iets scherper te maken. Te beginnen bij de nieuwe dempers. BMW zegt dat de M5 profiteert van de ervaring en kennis van de nieuwe M8 Competition Gran Coupe.

In de Sport-modus zou er minder beweging zijn in de carrosserie voor een betere interactie tussen de bestuurder en de weg. Je kunt het vertalen als directer en stabieler. In Sport+ zou de auto nog beter het circuit en ander gladgestreken asfalt verorberen. Een mooie reden om met je sedan van bijna twee ton het circuit op te zoeken: om het onderstel te testen. En dan het liefst in de driftmodus.

De BMW M5 Competition staat 7 millimeter dichter bij het asfalt. Optioneel kun je van M Performance zelfs een schroefset bestellen waarmee je de rijhoogte met nog eens 5 tot 20 millimeter kunt verkleinen. Voor de Competition monteert het merk bij de BMW M5-facelift tevens nieuwe en sterkere motorsteunen.

Specificaties BMW M5-facelift

De auto’s krijgen dezelfde 4,4-liter V8 met 600 pk of 625 pk en in beide gevallen 750 Nm. De reguliere M5 schiet in 3,4 seconden naar de 100 en in 11,1 naar 200 km/u. De BMW M5 Competition noteert een 0-100-tijd van 3,3 seconden en een 0-200-tijd van 10,8 seconden. De topsnelheid is 250 km/u of 305 km/u met het optionele M Drivers-pakket.

Het vermogen gaat via een achttraps automaat naar alle wielen, met een lichte voorkeur voor de achterwielen. Op de achteras vind je het M-differentieel en in de M Dynamic Mode gaat al het vermogen naar achteren. Volgens BMW is dit om de ‘traditionele BMW M5 achterwielaangedreven ervaring’ te bieden. Niet dat er een excuus nodig was.

Daarnaast zijn er een hoop M-badges, een M-uitlaat en voor de Competition zwarte nieren. Op de optielijst staan nieuwe wielen en het centrale display binnenin is gegroeid naar 12,3 inch. De prijzen beginnen bij 157.743 euro voor de BMW M5-facelift en 167.302 euro voor de Competition. Dat is uiteraard zonder opties.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)