
Mercedes is duidelijk vrij content met hun praktische onverlaat. Want na meer dan drie jaar besluit Mercedes wijselijk om voor de Mercedes-AMG E 63-facelift niet te rommelen aan de 4,0-liter V8 of de negentraps versnellingsbak. Het vermogen blijft 571 pk voor de normale versie en 612 pk voor de E 63 S. De koppels zijn respectievelijk 750 en 850 Nm. En nog meer goed nieuws: de Estate blijft gewoon bestaan. Mercedes is daarmee het enige merk dat zowel een station als een sedan aanbiedt in het segment van ‘dwaas snelle Duitsers’.
De Mercedes-AMG E 63-facelift trekt de snoet van de beul niet alleen in lijn met zijn broers en zussen, de grotere grille zorgt voor meer lucht voor de achtcilinder. Dat de auto hierdoor een ‘dynamischer uiterlijk’ kreeg, is mooi meegenomen. De koplampen slonken, terwijl de voorste wielkasten (+27 millimeter) juist breder werden. Daaronder plaatst AMG bredere voorwielen, voor meer grip tijdens het sturen en uiteraard tijdens het driften.
Binnenin grijpt de bestuurder een nieuw stuur vast, met aan weerskanten dubbelloops horizontale spaken vol met knoppen. In principe zijn alle knoppen overbodig, aangezien het systeem luistert naar ‘hé Mercedes’. Voor het eerst kun je de Mercedes-AMG E 63 bestellen in de kleur briljantblauw magno, die voorheen alleen op de GT-familie leverbaar was. Het display van 10,25 inch is standaard, maar optioneel vergroot Mercedes de schermen naar 12,25 inch.
De specificaties van de Mercedes-AMG E 63-facelift
Voor wie vergeten was hoe snel de Merc was, het korte antwoord: nét iets langzamer dan de BMW M5, die gisteren zijn facelift kreeg. De 0-100-tijd voor de normale E 63 is 3,5 seconden voor de sedan en 3,6 voor de stationwagen. In het geval van de E 63 S is dat respectievelijk 3,4 en 3,5 seconden. De top van de sedan in S-vorm is 300 km/u, en de S Estate haalt 290 km/u. Voor de andere modellen houdt het bij 250 km/u op.
De prijzen van de Mercedes-AMG E 63-facelift volgen nog, maar stop zeker niet met sparen voordat je ruim 160.000 euro op de bank hebt als je de snelste wilt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Eenhoorn voor lange afstanden: de Mercedes E 300 de 4Matic Estate All-Terrain is een diesel-PHEV

Mercedes wil van zijn taxi-imago af: aandeel keldert

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Gerucht: ‘Mercedes-AMG C 63 en E 63 krijgen V8 terug’

Mercedes-AMG E 63 S Final Edition zwaait de V8 uit

Driftende Mercedes-AMG E 63 S crasht tegen Audi RS 6

Koop jij deze Mercedes-AMG E 63 S met blauwe flitsers in de grille?

Meer dan een Mercedes-AMG E 63 S heb je niet nodig

Posaidon Mercedes-AMG E 63: 940 pk

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
