Mercedes-AMG E 63-facelift is hier

Met nog altijd dezelfde motor

Foto('s): MercedesMercedes-AMG E 63 S Facelift (2020)
Foto('s): MercedesMercedes-AMG E 63 S Facelift (2020)
Foto('s): MercedesMercedes-AMG E 63 S Facelift (2020)
Foto('s): MercedesMercedes-AMG E 63 S Facelift (2020)
Foto('s): Mercedes4.0 V8 Mercedes-AMG E 63 S Facelift (2020)
Foto('s): MercedesInterieur en dashboard Mercedes-AMG E 63 S Estate Facelift (2020)
Mercedes-AMG E 63 S Facelift (2020)
Mercedes-AMG E 63 S Facelift (2020)
Mercedes-AMG E 63 S Facelift (2020)
Mercedes-AMG E 63 S Facelift (2020)
4.0 V8 Mercedes-AMG E 63 S Facelift (2020)
Interieur en dashboard Mercedes-AMG E 63 S Estate Facelift (2020)

Mercedes is duidelijk vrij content met hun praktische onverlaat. Want na meer dan drie jaar besluit Mercedes wijselijk om voor de Mercedes-AMG E 63-facelift niet te rommelen aan de 4,0-liter V8 of de negentraps versnellingsbak. Het vermogen blijft 571 pk voor de normale versie en 612 pk voor de E 63 S. De koppels zijn respectievelijk 750 en 850 Nm. En nog meer goed nieuws: de Estate blijft gewoon bestaan. Mercedes is daarmee het enige merk dat zowel een station als een sedan aanbiedt in het segment van ‘dwaas snelle Duitsers’.

De Mercedes-AMG E 63-facelift trekt de snoet van de beul niet alleen in lijn met zijn broers en zussen, de grotere grille zorgt voor meer lucht voor de achtcilinder. Dat de auto hierdoor een ‘dynamischer uiterlijk’ kreeg, is mooi meegenomen. De koplampen slonken, terwijl de voorste wielkasten (+27 millimeter) juist breder werden. Daaronder plaatst AMG bredere voorwielen, voor meer grip tijdens het sturen en uiteraard tijdens het driften.

Binnenin grijpt de bestuurder een nieuw stuur vast, met aan weerskanten dubbelloops horizontale spaken vol met knoppen. In principe zijn alle knoppen overbodig, aangezien het systeem luistert naar ‘hé Mercedes’. Voor het eerst kun je de Mercedes-AMG E 63 bestellen in de kleur briljantblauw magno, die voorheen alleen op de GT-familie leverbaar was. Het display van 10,25 inch is standaard, maar optioneel vergroot Mercedes de schermen naar 12,25 inch.

De specificaties van de Mercedes-AMG E 63-facelift

Voor wie vergeten was hoe snel de Merc was, het korte antwoord: nét iets langzamer dan de BMW M5, die gisteren zijn facelift kreeg. De 0-100-tijd voor de normale E 63 is 3,5 seconden voor de sedan en 3,6 voor de stationwagen. In het geval van de E 63 S is dat respectievelijk 3,4 en 3,5 seconden. De top van de sedan in S-vorm is 300 km/u, en de S Estate haalt 290 km/u. Voor de andere modellen houdt het bij 250 km/u op.

De prijzen van de Mercedes-AMG E 63-facelift volgen nog, maar stop zeker niet met sparen voordat je ruim 160.000 euro op de bank hebt als je de snelste wilt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws