
Gevoelsmatig is de Mercedes-AMG One nog altijd meer een concept dan een productieauto. Waar de Aston Martin Valkyrie al enige tastbaarheid kreeg met een demoronde op Silverstone, is de ultieme auto van Mercedes nog nooit gespot of gehoord. Een losse koets met elektromotoren niet meegeteld.
Auto Motor und Sport meldt nu dat de releasedatum van de Mercedes-AMG One wederom is uitgesteld. Voor 2021 gaat de Mercedes-AMG One er niet komen. De ingenieurs namen iets te veel hooi op de vork. Ze hebben onderschat hoe lastig het is om de 1,6-liter V6, die direct uit de F1-auto van Mercedes komt, aan de emissie-normen te laten voldoen.
‘Zowel de motorafdeling bij Mercedes-AMG High Performance Powertrains in Engeland als Mercedes en AMG in Duitsland hebben de taak van deze motor onderschat’, vertelt een insider aan het Duitse medium. Bij de ontwikkeling van de V6 is door het F1-team natuurlijk nooit nagedacht over een potentiële straatauto.
Ook het fragiele aspect van de zescilinder is een struikelblok. Onlangs nog vertelde Tobias Moers aan TopGear dat het motorblok slechts 50.000 kilometer meegaat voordat er een revisie vereist is. Moers vertelde ons ook dat het hoge stationaire toerental een flinke uitdaging was. ‘Je moet een stabiele stationaire loop zien te creëren. Is die onstabiel, dan zijn je emissies dat namelijk ook.’
Mercedes-AMG One releasedatum: voor de tweede keer uitgesteld
Het is de tweede keer dat de releasedatum van de Mercedes-AMG One is uitgesteld. ‘We hebben wat vertraging. Dat is geen geheim – ik kan er openlijk over praten met onze klanten, en met jullie. Waarschijnlijk komen we medio 2020 met de auto, dus we hebben een maand of negen vertraging opgelopen’, vertelde Moers in maart nog. Dat wordt nu dus nog iets later.
De Mercedes-AMG One kost minimaal 2.275.000 euro. Zodra de aandrijflijn klaar is, zou de auto moeten aanvoelen als een F1-auto voor op de weg, die óók nog eens als daily driver gebruikt kan worden als het gaat om gemak en comfort. Mercedes bouwt 275 exemplaren en ze zijn allemaal uitverkocht.
Meer van TopGear


VIDEO: Zo ziet de nieuwe Mercedes-AMG One van Christijan Albers eruit

Christijan Albers pikt zijn nieuwe auto op: een Mercedes-AMG One

Dit schaalmodel van de Mercedes-AMG One is op afstand bestuurbaar

Mercedes-AMG gaat met de billen bloot bij documentaire over de One

Als Red Bull niet in de buurt is, kan Mercedes wel de snelste tijd op een F1-circuit pakken

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Deze vijf unieke Saabs zijn eigenlijk helemaal geen Saab (maar wel extreem cool)

Dit merk belooft altijd stationwagens te blijven bouwen (en het is niet Volvo)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’
