Slecht nieuws voor mensen die van heel erg grote, doch aerodynamische auto’s houden: Mercedes gaat stoppen met de EQS. Dat is een elektrische auto van het formaat S-Klasse. Vandaar ook de naam: EQ slaat op het elektrische gedeelte, de S geeft aan waar je ‘m in de range moet positioneren. Weet je meteen wat de bedoeling is van de EQA, EQB, EQE, enzovoort. Daarbij hanteert Mercedes twee verschillende benaderingen.

Voor sommige modellen kiest Mercedes ervoor om één platform te gebruiken voor zowel de versie met verbrandingsmotor als de EV. Denk aan de EQA, EQB en EQT. Dat zijn immers gewoon EV-varianten van de GLA, GLB en T-Klasse. Maar iets hoger in de markt heb je de EQE, EQE SUV, EQS en EQS SUV. Die staan op hun eigen platform.

Mercedes baas vertelt dat ze gaan stoppen met de EQS

Je kunt ook duidelijk aan het uiterlijk zien dat ze elektrisch zijn. Zo hebben ze een korte neus, want een EV heeft geen enorme motorruimte nodig. De wielbasis is erg lang, want een EV heeft een enorme accu die je tussen de wielen wilt hebben liggen. Vervolgens is het exterieurdesign zo aerodynamisch mogelijk. Dat pakt niet altijd even goed uit, want een efficiënt ontwerp is niet noodzakelijkerwijs mooi te noemen.

Mercedes-AMG EQS 53 4Matic zijkant

Dat ziet Ola Källenius ook in. Hij is de baas van Mercedes en mag wat beslissingen nemen. Aan het doorgaans uitstekend geïnformeerde Autocar laat hij weten dat het bijzondere exterieur van de EQS komt te vervallen. Mercedes zal in de toekomst géén EQS meer leveren, maar een elektrische S-Klasse. Deze EV zal een stuk minder futuristisch gelijnd zijn. De Mercedes baas vindt kennelijk de EQS niet zo mooi.

Niet helemaal dezelfde tactiek als BMW

Daarmee lijkt Mercedes de tactiek van BMW te gaan volgen. De 7-serie en i7 zien er immers ook hetzelfde uit. En hier komt het bijzondere: ondanks dat de S-Klasse met verbrandingsmotor en de elektrische S-Klasse er hetzelfde uit zullen zien, staan ze op een compleet ander platform. De elektrische S zal staan op het MB.EA Large-platform, terwijl de reguliere op een aangepaste versie van het bestaande MRA-platform zal staan.

Zwart met witte Mercedes-Maybach S-klasse

We zijn heel erg benieuwd hoe Mercedes dit gaat bewerkstelligen. Het type aandrijflijn is namelijk van invloed op het uiterlijk van de auto, voornamelijk de proporties. Dus dat betekent dat de elektrische S-Klasse een nodeloos lange neus krijgt. Of wat te denken van een hogere luchtweerstandscoëfficiënt dan de huidige EQS, die met 0,21 een van de laagste Cw-waardes heeft van alle auto’s.

Reacties

  • Martijn valk heeft op 2 september 2024 geschreven:

    Heeft veel weg van de eerste tesla model s met die ronde neus.

    • @martijn heeft op 2 september 2024 geschreven:

      Die Tesla S is een rip-off van de Jaguar. Daar lijkt de EQS toch echt niet op.

      Reageer
    Reageer
  • Wim heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Nochtans vind ik die EQS best mooi gelijnd.
    De EQE ook trouwens.

    Reageer
  • Jammer heeft op 30 augustus 2024 geschreven:

    De EQS is de maatstaf voor EVs. Das beste oder nichts.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)