Jazeker, het is Mercedes' schaamteloos nageaapte grote SUV-coupé. Ach, mogen zij ook een keer, nadat iedereen hun ML en CLS afkeek?

Zes jaar nadat de BMW X6 zijn entree maakte, komt Mercedes met een weloverwogen antwoord: dit is de GLE Coupé, naar de Concept Coupé SUV die eerder dit jaar werd gepresenteerd. Hij is er niet omdat de wereld nog een onpraktische terrein-achtige nodig heeft, maar omdat BMW maar liefst 250.000 exemplaren van de eerste generatie X6 verkocht. Da's ook een reden.

Hoewel hij lijkt op een opgeblazen CLA, is de GLE Coupé in feite gebaseerd op de ML, die vanaf volgend jaar eveneens GLE gaat heten omdat Mercedes haar hele naamgeving omgooit. Snap je het nog? Simpel gezegd: net als bij de X6 ten opzichte van de X5 is ook deze Mercedes eigenlijk een ML met minder bagageruimte. Gooi de bank plat en je kunt 1.650 liter kwijt, tegenover 2.010 liter in de ML. (Volgens Mercedes is dit een wereldrecord qua bagageruimte in coupés. Teiltje?)

Hoe dan ook, de bagageruimte kan niemand iets schelen. Als je geïnteresseerd bent in deze auto, wil je eerder weten wat voor velgen eronder liggen – 20 tot 22 inch – en wat voor uit-de-weg-aan-de-kant-motoren er worden aangeboden. Het treft dat de GLE Coupé de eerste Mercedes is die als AMG Sports-model zal worden geleverd, een soort opvulreeks tussen de standaard auto's en de 'echte' AMG's, à la BMW M Performance en Audi S.

Zo tref je in de GLE 450 AMG een 3,0-liter biturbo V6, die 367 pk en 520 Nm doorstuurt naar de standaard negentraps automaat. De AMG Sports-uitvoeringen krijgen hun eigen krachtenverdeling over de vier wielen: 60 procent gaat naar achter tijdens normale rijomstandigheden, tegen 50 procent bij andere modellen. Daarover gesproken: je kunt verder kiezen uit een GLE 400 (333 pk, 480 Nm) en een GLE 350 d (258 pk, 620 Nm). Verbruikscijfers zijn nog niet bekendgemaakt, waarschijnlijk ook omdat dat potentiële klanten aan hun achterste kan oxideren.

Zoals bij alle moderne Duitsers is alles instelbaar: dankzij Mercedes' Dynamic Select-gadget kun je rotzooien met de standaard luchtvering, de transmissie, het motorgeluid, tractie- en stabiliteitscontrole en de besturing. Ook zijn er uiteraard alle mogelijke veiligheidssystemen te krijgen en zijn er talloze opties om het interieur schitterend aan te kleden met de mooiste materialen.

De Mercedes GLE Coupé wordt voor het eerst voorgesteld op de autoshow van Detroit in januari. Het zal daarna niet lang duren voor ie op de markt verschijnt. De prijzen zijn nog niet bekend, maar ga iets boven die van de ML zitten en je zult aardig in de buurt komen.

Reacties