Voor meer vermogen uit je verbrandingsmotor kun je aan de software laten sleutelen door een tuner, maar deze bedrijfjes blijven meestal van EV’s af. Het lijkt erop dat het tunen van EV’s in de toekomst door fabrikanten zelf gebeurt. Nadat je bij Polestar meer vermogen kon downloaden, kun je nu ook bij Mercedes terecht voor een abonnementje voor meer power.
Met een EV hoef je niet naar de garage voor een oliewissel of een nieuw benzinefilter, maar toch willen fabrikanten graag nog verdienen aan bestaande klanten. Daarvoor hanteren ze graag het Netflix-model. Zo bracht BMW al een abonnement uit voor stoelverwarming, bij Volkswagen kun je ook terecht voor digitale opties en Mercedes komt nu met een abonnement op meer vermogen.
Mercedes lanceert de dienst in Amerika voor de EQE 350, EQE SUV 350, EQS 450 en EQS SUV 450. Het abonnement kost een forse 1.200 dollar (1.170 euro) per jaar, maar je krijgt er ook wel een serieuze toename in performance voor terug.
We vroegen aan Mercedes Nederland of de dienst naar Nederland komt en wat het kost, maar daarop konden ze nog even geen antwoord geven. Zodra we daar meer over weten, zullen we het artikel aanvullen met extra informatie.
Hoeveel meer pk’s krijg je met het Mercedes-abonnement?
De EQE gaat van 293 pk naar 354 pk. Daarmee gaat hij net geen seconde sneller van 0 naar 100 km/u dan voorheen. De EQE SUV noteert een gelijkwaardige toename in performance. De EQS krijgt er 88 pk bij. Hij gaat van 361 pk naar 449 pk. De upgrade haalt 0,8 seconden van de 0-96-tijd af voor een nieuwe sprinttijd van 4,5 seconden. Bij de EQS SUV gaat er 0,9 seconde van het sprintje af.
Reacties