
Je kijkt naar de Mercedes-Maybach S 600 Pullman Guard, een auto die bijna net zo lang is als zijn naam. De 6,5 meter lange Mercedes is ook wat zwaarder dan de gemiddelde boodschappenauto. Zeg maar gerust zwaarder dan vier boodschappenauto’s. De gepantserde S-klasse weegt rijklaar 5.600 kilo.
Een V12 met dubbele beademing moet met 530 pk de kolos voortbewegen. Dat betekent minder dan 100 pk per 1.000 kilo. Sprinttijden meldt Mercedes niet en dat is waarschijnlijk verstandig. Lekker belangrijk ook, want wegrijden van gevaar is niet nodig. De Mercedes-Maybach S 600 Pullman Guard heeft een veiligheidsbeoordeling van VR9. Alleen VR10 is hoger. We hebben weinig referentie, maar ga er maar vanuit dat dat heul veilig is. Hij kan zelfs over een bom heenrijden. Een exploderende bom dus, anders is het geen uitdaging. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u.
Bepantserde deuren zijn zwaar. Daarom zijn de portieren elektronisch bekrachtigd. Geen geintje: als je de deuren opent, helpt een elektromotor je mee. De ramen werken via een hydraulisch systeem, iets wat de Pullman in 1965 ook al had.
In Duitsland kost de Mercedes-Maybach S 600 Pullman Guard je 1,4 miljoen euro. Je moet nog wel bijna een jaar in onzekerheid leven, want de levering begint pas in de tweede helft van 2017. De ‘normale’ S 600 Pullman kost in Duitsland net iets meer dan een half miljoen.
Wie koop nou zoiets? Voornamelijk overheden en koninklijke families. Speciaal voor die doelgroep heeft Mercedes wat leuke gadgets in de aanbieding zoals sirenes, zwaailichten, een radio om te communiceren en een luidspreker aan de buitenkant.
Eén reactie op “De Mercedes-Maybach S 600 Pullman Guard weegt wel wat”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Waarom deze saaie Toyota de beste gepantserde auto is die je kunt kopen

Dartz bouwt een eigen Lamborghini LM002 pick-up met een Urus-motor

De nieuwe Rezvani Beast Mk2, een gepanserde Corvette C8 met 1000 pk

Is dit de nieuwe (elektrische?) gepantserde BMW voor het arrestatieteam?

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met een anti-tankwapen schakel je hem zo uit, daarnaast is die auto zo opvallend dat iedereen weet dat er iemand inzit die beschermd moet worden en die is dus ook meteen doelwit.