
Je kijkt naar de Mercedes-Maybach S 600 Pullman Guard, een auto die bijna net zo lang is als zijn naam. De 6,5 meter lange Mercedes is ook wat zwaarder dan de gemiddelde boodschappenauto. Zeg maar gerust zwaarder dan vier boodschappenauto’s. De gepantserde S-klasse weegt rijklaar 5.600 kilo.
Een V12 met dubbele beademing moet met 530 pk de kolos voortbewegen. Dat betekent minder dan 100 pk per 1.000 kilo. Sprinttijden meldt Mercedes niet en dat is waarschijnlijk verstandig. Lekker belangrijk ook, want wegrijden van gevaar is niet nodig. De Mercedes-Maybach S 600 Pullman Guard heeft een veiligheidsbeoordeling van VR9. Alleen VR10 is hoger. We hebben weinig referentie, maar ga er maar vanuit dat dat heul veilig is. Hij kan zelfs over een bom heenrijden. Een exploderende bom dus, anders is het geen uitdaging. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u.
Bepantserde deuren zijn zwaar. Daarom zijn de portieren elektronisch bekrachtigd. Geen geintje: als je de deuren opent, helpt een elektromotor je mee. De ramen werken via een hydraulisch systeem, iets wat de Pullman in 1965 ook al had.
In Duitsland kost de Mercedes-Maybach S 600 Pullman Guard je 1,4 miljoen euro. Je moet nog wel bijna een jaar in onzekerheid leven, want de levering begint pas in de tweede helft van 2017. De ‘normale’ S 600 Pullman kost in Duitsland net iets meer dan een half miljoen.
Wie koop nou zoiets? Voornamelijk overheden en koninklijke families. Speciaal voor die doelgroep heeft Mercedes wat leuke gadgets in de aanbieding zoals sirenes, zwaailichten, een radio om te communiceren en een luidspreker aan de buitenkant.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “De Mercedes-Maybach S 600 Pullman Guard weegt wel wat”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Blijkbaar wil niemand de beste auto ter wereld hebben

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Waarom deze saaie Toyota de beste gepantserde auto is die je kunt kopen

Dartz bouwt een eigen Lamborghini LM002 pick-up met een Urus-motor

De nieuwe Rezvani Beast Mk2, een gepanserde Corvette C8 met 1000 pk

Is dit de nieuwe (elektrische?) gepantserde BMW voor het arrestatieteam?

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Met een anti-tankwapen schakel je hem zo uit, daarnaast is die auto zo opvallend dat iedereen weet dat er iemand inzit die beschermd moet worden en die is dus ook meteen doelwit.