Je kijkt naar de Mercedes-Maybach S 600 Pullman Guard, een auto die bijna net zo lang is als zijn naam. De 6,5 meter lange Mercedes is ook wat zwaarder dan de gemiddelde boodschappenauto. Zeg maar gerust zwaarder dan vier boodschappenauto’s. De gepantserde S-klasse weegt rijklaar 5.600 kilo.

Een V12 met dubbele beademing moet met 530 pk de kolos voortbewegen. Dat betekent minder dan 100 pk per 1.000 kilo. Sprinttijden meldt Mercedes niet en dat is waarschijnlijk verstandig. Lekker belangrijk ook, want wegrijden van gevaar is niet nodig. De Mercedes-Maybach S 600 Pullman Guard heeft een veiligheidsbeoordeling van VR9. Alleen VR10 is hoger. We hebben weinig referentie, maar ga er maar vanuit dat dat heul veilig is. Hij kan zelfs over een bom heenrijden. Een exploderende bom dus, anders is het geen uitdaging. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u.

Bepantserde deuren zijn zwaar. Daarom zijn de portieren elektronisch bekrachtigd. Geen geintje: als je de deuren opent, helpt een elektromotor je mee. De ramen werken via een hydraulisch systeem, iets wat de Pullman in 1965 ook al had.

In Duitsland kost de Mercedes-Maybach S 600 Pullman Guard je 1,4 miljoen euro. Je moet nog wel bijna een jaar in onzekerheid leven, want de levering begint pas in de tweede helft van 2017. De ‘normale’ S 600 Pullman kost in Duitsland net iets meer dan een half miljoen.

Wie koop nou zoiets? Voornamelijk overheden en koninklijke families. Speciaal voor die doelgroep heeft Mercedes wat leuke gadgets in de aanbieding zoals sirenes, zwaailichten, een radio om te communiceren en een luidspreker aan de buitenkant.

Reacties

  • prinsbongout heeft op 23 september 2016 geschreven:

    Met een anti-tankwapen schakel je hem zo uit, daarnaast is die auto zo opvallend dat iedereen weet dat er iemand inzit die beschermd moet worden en die is dus ook meteen doelwit.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)