Slik. 670 pk is vandaag de dag niet zo bijzonder meer, maar dat was een decennium geleden wel anders. Als dat dan ook nog gepaard ging met een koppel van 1.000 Nm, dan had je onze volle aandacht. Dat koppel is ook nog eens begrensd om de automatische vijfbak te beschermen. Dat betekent dan wel weer dat het beschikbaar is van 2.200 tot 4.200 tpm. Een door AMG gekietelde twin-turbo V12 klinkt natuurlijk al best goed, maar zoals de CLK DTM in essentie de SLR-motor gebruikte, is dit in feite de motor van een Pagani Huayra. We slikken nog eens.

Alsof dit nog niet indrukwekkend genoeg is, maakte AMG ‘m ook nog eens 250 kilo lichter dan de reguliere SL 65. Het opvouwbare dak werd zodoende vervangen door een vast dak van koolstofvezel. De verbrede carrosserie heeft ook veel koolstofvezel, van de benzineklep tot de spiegels. Z’n ophanging werd herzien en aangepast, z’n banden zijn enorm.

Maar laten we een stapje terug doen. Dit is eigenlijk een SL, wat betekent dat de motor erg ver naar voren ligt. En het is een zware V12. Z’n achterkant was verhoudingsgewijs al licht, en is dus nog lichter gemaakt. Het is dus geen wonder dat dit ding altijd onderstuurd is. Tot je op het gas gaat, althans. Dan gaat ie toch flink oversturen.

Hij is – bijna letterlijk – adembenemend snel. Een raket, zelfs naar de maatstaven van 2017. De turbo’s komen er vroeg in en geven ‘m de sporen. Hij is echter heel stil, dus soms heb je even niet in de gaten wat er daadwerkelijk onder en voor je plaatsvindt. Dan ineens bevind je je aan het eind van het rechte stuk en moet je plotseling heel hard gaan onderhandelen met die zware voorkant om ‘m van richting te laten veranderen.

Nieuw kostten ze tien jaar geleden net geen vijf euroton in Nederland. Gave tweedehandsexemplaren kosten dat nog steeds, vreemd genoeg. Schaarste, gekte en de naam AMG krijgen kennelijk de voorkeur boven dynamische finesse.

specificaties Mercedes SL 65 AMG Black Series

Motor: 5.980 cc, V12 biturbo, 670 pk, 1.000 Nm
Aandrijving: achterwielen, 5v automaat
Prestaties: 0-100 km/u in 3,8 s, top 320 km/u
Gewicht: 1.935 kg
Prijs: € 485.218 (NL – 2008)
Bekend door: de gekste boulevard-cruiser ooit te zijn. Onzalige hoeveelheid koppel

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear