Bij Mercedes zijn ze meesters in het vullen van niches, zoveel is duidelijk. Maar tot nu toe was er één type ‘auto’ dat je bij de Benz-dealer niet kon vinden. Niet langer: maak kennis met de Mercedes X-klasse, een heuse premium pick-up.

In onder andere Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en Australië ontstaat steeds meer vraag naar pick-ups van het chiquere soort. Mercedes is de beroerdste niet en schakelt de hulp in van pick-up-partners-in-crime Nissan (NP300 Navara) en Renault (Alaskan) om de markt op zijn wenken te bedienen. Althans, dat is de bedoeling: voor nu is dit nog slechts een conceptcar, eh, -truck. Sterker: het zijn zelfs twee concepttrucks.

Mercedes X-klasse Stylish Explorer

Dit is, inderdaad, de zilverkleurige auto op de foto’s. Zijn taak is om mensen de ‘personenauto-achtige kant’ van pick-ups te laten zien. Hij zit vol met alles wat je uit de gemiddelde afgeladen E-klasse kent, van eikenhout, nubuck- en nappaleer tot de nieuwste elektronica. Aan de voorkant prijkt de neus die we kennen van Mercedes’ SUV-lijn, inclusief gespierde motorkap en grote luchtinlaten. De achterklep wordt omringd door één groot achterlicht, wat best heel modern staat. Uiteraard rolt deze X op forse velgen; 22 inch, om precies te zijn.

Mercedes X-klasse Powerful Adventurer

Deze überversie van Mercedes’ pick-up draagt een Engelse naam die alleen door Duitsers bedacht kan zijn. Hij is een stuk rauwer, ruiger en geler dan z’n broer, met enorme banden van een onbegrijpelijke offroad-maat (35 x 11,50) die er mede voor zorgen dat hij bijna twee meter hoog is. De wielkasten zijn van koolstofvezel en aan zowel de voor- als de achterkant vinden we een lier. Dus het maakt niet uit hoe je jezelf vastrijdt, eruit kom je toch wel.

Binnenin de stoerste X-klasse zien we hetzelfde zwart-gele thema terug. In het nappaleer prijkt hier en daar een koolstofvezelmotiefje en midden op het dashboard – veiligheid voor alles – zit een enorme brandblusser. Hopelijk zit er een flinke airbag naast. Onderhuids vinden we (net als bij de Stylish Explorer, trouwens) een ouderwets ladderchassis en twee geheel te sperren differentiëlen, centraal en op de achteras. Ook heeft hij een onafhankelijke achterwielophanging en Mercedes-specifieke veren en dempers. Verwacht dus bepaald geen hobbelpaardenrit.

Eind 2017 komt de Mercedes X-klasse op de markt, en we hopen dat je deze twee versies min of meer onveranderd zult kunnen bestellen. Plus een AMG, natuurlijk.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)