Mini Countryman ook als hybride

Hij is lief voor de natuur, terwijl hij die net zo makkelijk naar de filistijnen kan rijden: de vierwielaangedreven nieuwe Mini Countryman doet het namelijk (deels) elektrisch

Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride
Mini Countryman ook als hybride

Tadaa! Dit is de nieuwe Mini Countryman. Ten dele Neerlands trots, want hij wordt (net als de driedeurs en de Cabrio) in Born gebouwd. Hij wordt een stuk groter dan je gewend was én hij komt er ook als plug-in hybride.

Eerst maar even over die laatste: die heeft de bekende, 136 pk sterke driecilinder benzinemotor die de voorwielen aandrijft. Een 88 pk sterke elektromotor drijft de achterwielen aan. Precies: hetzelfde idee (zij het omgekeerd) als de BMW i8, wat dus cool is. En, bepaald minder cool, exact dezelfde aandrijflijn van die BMW 225xe Active Tourer. Nu ziet dat ding er misschien niet uit, maar hij rijdt wel erg goed – iets soortgelijks kun je dus van de nieuwe Countryman verwachten.

Is die Mini Countryman ook als hybride een beetje pittig?

Lijkt ons wel, ja. Het gezamenlijk vermogen bedraagt 224 pk, wat goed is voor een sprint naar 100 km/u in 6,9 seconden. Het verbruik is (op z’n gunstigst, natuurlijk) maar 2,1 l/100 km. Ook weer in theorie moet je puur elektrisch (wat je met een druk op de knop kunt forceren) 40 kilometer ver moeten kunnen komen. Boven de 125 km/u komt de benzinemotor er sowieso bij, dan is puur elektrisch niet rendabel meer.

Geen zin in stekkergedoe? Dan kun je natuurlijk ook altijd gaan voor ‘normale’ motoriseringen. Alleen die driecilinder levert dus 136 pk op, maar er komt ook een Cooper S die 192 pk levert. En diesels natuurlijk, de Cooper D met 150 pk en de SD met 190 pk.

De Countryman wordt dus (zoals alle Mini’s) een stuk groter. Hij is 20 centimeter langer en drie centimeter bredere dan zijn voorganger. Van die extra lengte komt 7 centimeter ten goede aan de wielbasis; aan de mensen achterin dus. Die kunnen hun achterbank trouwens over een lengte van 13 centimeter verschuiven – altijd prettig als je geen enorme hoeveelheden bagage hoeft mee te slepen. De drie stoelen achterin zijn onafhankelijk van elkaar neer te klappen (40-20-40).

Het barst natuurlijk weer van de leuke geintjes in de Countryman. Zo kun je jezelf compleet kleurenblind maken met allerlei instelbare sfeerverlichting. Verder is er een Picnic Bench, een kussentje dat je over de geopende achterklep kunt leggen om lekker op te zitten. En er is een Country Timer, die bijhoudt hoe lang je over onverhard terrein hebt gereden. Kun je, als je hem tweedehands koopt, tenminste zien hoe hard hij op zijn donder heeft gekregen. Al zal dat niet direct Mini’s bedoeling zijn geweest.

De nieuwe Countryman gaat in februari in Los Angeles in première, in maart komt hij op de markt.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken