
TopGear reed onlangs de nieuwe elektrische Mini Countryman SE. In ons aprilnummer (eind maart in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mini Countryman
Uitvoering: SE All4
Locatie: Cascais en omstreken
Weersomstandigheden: zonnig en een graad of 18
Deze Mini is wel erg maxi…
Klopt. Dat is wel een beetje het idee erachter. De Countryman, net als voorheen een middenmaatje vierdeurs crossover, is een soort vrolijk alternatief voor de (technisch overeenkomstige) BMW X1 en X2. En hij is er nu ook als vol-elektrische E en snellere SE. Wij rijden hier de laatste.
Is ie zo vlot als een Mini hoort te zijn?
Zeg het maar: hij gaat van 0 naar 100 in 5,6 seconden. Dat is slechts 0,2 seconde langzamer dan de 300 pk sterke Countryman JCW op benzine. En hij kost tienduizenden euro’s minder…
Is ie een beetje fraai in elkaar gezet?
Zeker wel. Het interieur hangt aan elkaar van mooie details en door de vriendelijke blokvorm van de carrosserie heb je zat hoofdruimte achterin. Z’n infotainment (op een groot rond scherm) draait op het nieuwe, sterk verbeterde OS9-systeem en voor zaken als rijgedrag, graphics en sfeerverlichting zijn er maar liefst acht Experience Modes. Waarvan je er misschien twee zult gebruiken, maar toch.
Hoe rijdt ie?
Nou, hij stemt vrolijk. Dat zegt al een hoop. De zit is gepast hoog (je koopt niet voor niets een crossover), maar het gewicht ligt uiteraard laag in de carrosserie. Hij gaat dus enthousiast en met veel grip door de bochten, maar het kanteleffect op je binnenoor is vrij heftig, wat bevlogen ritjes vermakelijk maakt en ‘m karakter meegeeft. Dat laatste ontbreekt nog weleens in EV’s, dus goed bezig, Mini. Afhankelijk van de rijmodus maakt ie ook een hoop geluid via de speakers, maar dat kan gelukkig ook uit.
Wat kost de Mini Countryman SE?
Net geen 50 mille. Dat is veel geld, ja – maar het is 10 mille minder dan je kwijt bent voor een iX1 met dezelfde aandrijflijn. Hoeft het allemaal niet zo hard te gaan, dan is er ook nog de Countryman E voor zo’n 43k.
Lees onze volledige rijtest van de Mini Countryman SE in TopGear Magazine 226, vanaf 28 maart in de winkel!
2 reacties op “Mini Countryman SE 1e rij-indruk: Is de elektrische Countryman ook een beetje vermakelijk?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe Mini Countryman is niet alleen elektrisch: hij komt ook als snelle JCW

Dit zijn de nieuwe (elektrische) Mini Cooper en Mini Countryman

Mini Clubman JCW met 306 pk is hier

Gave platen: Mini X-Raid shakedown Dakar 2019

Dakar 2019: Mini X-Raid shakedown

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Mag de Mini Aceman SE zich terecht een echte Mini noemen? (review)

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

Veel te duur en daarmee is alles gezegd.
Dit is geen Mini meer.
Waar zijn de speelse en onderscheidende factoren gebleven.
En dan wil het niet eens hebben over het interieur.
Alle functies via een rond Oled scherm en een veel te kleine en zwaar gedateerde plastic HUD.
Hebben ze wel eens nagedacht welke doelgroep dit soort auto’s rijdt?
Kijk eens naar de speelse elementen in de ” oude Mini’s”. Die gaven mij een glimlach.
Dit is een 13 in een dozijn auto geworden. Die bovendien extreem duur is geworden.
Volkswagen wilde ooit de Kever weer nieuw leven inblazen.
Moest passen op chassis van Golf. Zie resultaat!
Zo is m.i. deze auto ook ontworpen. Moest op BMW X1 platform passen.
Helaas totaal niet meer onderscheidend.