
TopGear reed onlangs de nieuwe elektrische Mini Countryman SE. In ons aprilnummer (eind maart in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mini Countryman
Uitvoering: SE All4
Locatie: Cascais en omstreken
Weersomstandigheden: zonnig en een graad of 18
Deze Mini is wel erg maxi…
Klopt. Dat is wel een beetje het idee erachter. De Countryman, net als voorheen een middenmaatje vierdeurs crossover, is een soort vrolijk alternatief voor de (technisch overeenkomstige) BMW X1 en X2. En hij is er nu ook als vol-elektrische E en snellere SE. Wij rijden hier de laatste.
Is ie zo vlot als een Mini hoort te zijn?
Zeg het maar: hij gaat van 0 naar 100 in 5,6 seconden. Dat is slechts 0,2 seconde langzamer dan de 300 pk sterke Countryman JCW op benzine. En hij kost tienduizenden euro’s minder…
Is ie een beetje fraai in elkaar gezet?
Zeker wel. Het interieur hangt aan elkaar van mooie details en door de vriendelijke blokvorm van de carrosserie heb je zat hoofdruimte achterin. Z’n infotainment (op een groot rond scherm) draait op het nieuwe, sterk verbeterde OS9-systeem en voor zaken als rijgedrag, graphics en sfeerverlichting zijn er maar liefst acht Experience Modes. Waarvan je er misschien twee zult gebruiken, maar toch.
Hoe rijdt ie?
Nou, hij stemt vrolijk. Dat zegt al een hoop. De zit is gepast hoog (je koopt niet voor niets een crossover), maar het gewicht ligt uiteraard laag in de carrosserie. Hij gaat dus enthousiast en met veel grip door de bochten, maar het kanteleffect op je binnenoor is vrij heftig, wat bevlogen ritjes vermakelijk maakt en ‘m karakter meegeeft. Dat laatste ontbreekt nog weleens in EV’s, dus goed bezig, Mini. Afhankelijk van de rijmodus maakt ie ook een hoop geluid via de speakers, maar dat kan gelukkig ook uit.
Wat kost de Mini Countryman SE?
Net geen 50 mille. Dat is veel geld, ja – maar het is 10 mille minder dan je kwijt bent voor een iX1 met dezelfde aandrijflijn. Hoeft het allemaal niet zo hard te gaan, dan is er ook nog de Countryman E voor zo’n 43k.
Lees onze volledige rijtest van de Mini Countryman SE in TopGear Magazine 226, vanaf 28 maart in de winkel!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Mini Countryman SE 1e rij-indruk: Is de elektrische Countryman ook een beetje vermakelijk?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe Mini Countryman is niet alleen elektrisch: hij komt ook als snelle JCW

Dit zijn de nieuwe (elektrische) Mini Cooper en Mini Countryman

Mini Clubman JCW met 306 pk is hier

Gave platen: Mini X-Raid shakedown Dakar 2019

Dakar 2019: Mini X-Raid shakedown

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Mag de Mini Aceman SE zich terecht een echte Mini noemen? (review)

Kunnen elektrische auto’s ook leuk zijn om te rijden?

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Veel te duur en daarmee is alles gezegd.
Dit is geen Mini meer.
Waar zijn de speelse en onderscheidende factoren gebleven.
En dan wil het niet eens hebben over het interieur.
Alle functies via een rond Oled scherm en een veel te kleine en zwaar gedateerde plastic HUD.
Hebben ze wel eens nagedacht welke doelgroep dit soort auto’s rijdt?
Kijk eens naar de speelse elementen in de ” oude Mini’s”. Die gaven mij een glimlach.
Dit is een 13 in een dozijn auto geworden. Die bovendien extreem duur is geworden.
Volkswagen wilde ooit de Kever weer nieuw leven inblazen.
Moest passen op chassis van Golf. Zie resultaat!
Zo is m.i. deze auto ook ontworpen. Moest op BMW X1 platform passen.
Helaas totaal niet meer onderscheidend.