
TopGear reed onlangs de nieuwe elektrische Mini Countryman SE. In ons aprilnummer (eind maart in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mini Countryman
Uitvoering: SE All4
Locatie: Cascais en omstreken
Weersomstandigheden: zonnig en een graad of 18
Deze Mini is wel erg maxi…
Klopt. Dat is wel een beetje het idee erachter. De Countryman, net als voorheen een middenmaatje vierdeurs crossover, is een soort vrolijk alternatief voor de (technisch overeenkomstige) BMW X1 en X2. En hij is er nu ook als vol-elektrische E en snellere SE. Wij rijden hier de laatste.
Is ie zo vlot als een Mini hoort te zijn?
Zeg het maar: hij gaat van 0 naar 100 in 5,6 seconden. Dat is slechts 0,2 seconde langzamer dan de 300 pk sterke Countryman JCW op benzine. En hij kost tienduizenden euro’s minder…
Is ie een beetje fraai in elkaar gezet?
Zeker wel. Het interieur hangt aan elkaar van mooie details en door de vriendelijke blokvorm van de carrosserie heb je zat hoofdruimte achterin. Z’n infotainment (op een groot rond scherm) draait op het nieuwe, sterk verbeterde OS9-systeem en voor zaken als rijgedrag, graphics en sfeerverlichting zijn er maar liefst acht Experience Modes. Waarvan je er misschien twee zult gebruiken, maar toch.
Hoe rijdt ie?
Nou, hij stemt vrolijk. Dat zegt al een hoop. De zit is gepast hoog (je koopt niet voor niets een crossover), maar het gewicht ligt uiteraard laag in de carrosserie. Hij gaat dus enthousiast en met veel grip door de bochten, maar het kanteleffect op je binnenoor is vrij heftig, wat bevlogen ritjes vermakelijk maakt en ‘m karakter meegeeft. Dat laatste ontbreekt nog weleens in EV’s, dus goed bezig, Mini. Afhankelijk van de rijmodus maakt ie ook een hoop geluid via de speakers, maar dat kan gelukkig ook uit.
Wat kost de Mini Countryman SE?
Net geen 50 mille. Dat is veel geld, ja – maar het is 10 mille minder dan je kwijt bent voor een iX1 met dezelfde aandrijflijn. Hoeft het allemaal niet zo hard te gaan, dan is er ook nog de Countryman E voor zo’n 43k.
Lees onze volledige rijtest van de Mini Countryman SE in TopGear Magazine 226, vanaf 28 maart in de winkel!
2 reacties op “Mini Countryman SE 1e rij-indruk: Is de elektrische Countryman ook een beetje vermakelijk?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe Mini Countryman is niet alleen elektrisch: hij komt ook als snelle JCW

Dit zijn de nieuwe (elektrische) Mini Cooper en Mini Countryman

Mini Clubman JCW met 306 pk is hier

Gave platen: Mini X-Raid shakedown Dakar 2019

Dakar 2019: Mini X-Raid shakedown

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Veel te duur en daarmee is alles gezegd.
Dit is geen Mini meer.
Waar zijn de speelse en onderscheidende factoren gebleven.
En dan wil het niet eens hebben over het interieur.
Alle functies via een rond Oled scherm en een veel te kleine en zwaar gedateerde plastic HUD.
Hebben ze wel eens nagedacht welke doelgroep dit soort auto’s rijdt?
Kijk eens naar de speelse elementen in de ” oude Mini’s”. Die gaven mij een glimlach.
Dit is een 13 in een dozijn auto geworden. Die bovendien extreem duur is geworden.
Volkswagen wilde ooit de Kever weer nieuw leven inblazen.
Moest passen op chassis van Golf. Zie resultaat!
Zo is m.i. deze auto ook ontworpen. Moest op BMW X1 platform passen.
Helaas totaal niet meer onderscheidend.