
TopGear reed onlangs de nieuwe elektrische Mini Countryman SE. In ons aprilnummer (eind maart in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mini Countryman
Uitvoering: SE All4
Locatie: Cascais en omstreken
Weersomstandigheden: zonnig en een graad of 18
Deze Mini is wel erg maxi…
Klopt. Dat is wel een beetje het idee erachter. De Countryman, net als voorheen een middenmaatje vierdeurs crossover, is een soort vrolijk alternatief voor de (technisch overeenkomstige) BMW X1 en X2. En hij is er nu ook als vol-elektrische E en snellere SE. Wij rijden hier de laatste.
Is ie zo vlot als een Mini hoort te zijn?
Zeg het maar: hij gaat van 0 naar 100 in 5,6 seconden. Dat is slechts 0,2 seconde langzamer dan de 300 pk sterke Countryman JCW op benzine. En hij kost tienduizenden euro’s minder…
Is ie een beetje fraai in elkaar gezet?
Zeker wel. Het interieur hangt aan elkaar van mooie details en door de vriendelijke blokvorm van de carrosserie heb je zat hoofdruimte achterin. Z’n infotainment (op een groot rond scherm) draait op het nieuwe, sterk verbeterde OS9-systeem en voor zaken als rijgedrag, graphics en sfeerverlichting zijn er maar liefst acht Experience Modes. Waarvan je er misschien twee zult gebruiken, maar toch.
Hoe rijdt ie?
Nou, hij stemt vrolijk. Dat zegt al een hoop. De zit is gepast hoog (je koopt niet voor niets een crossover), maar het gewicht ligt uiteraard laag in de carrosserie. Hij gaat dus enthousiast en met veel grip door de bochten, maar het kanteleffect op je binnenoor is vrij heftig, wat bevlogen ritjes vermakelijk maakt en ‘m karakter meegeeft. Dat laatste ontbreekt nog weleens in EV’s, dus goed bezig, Mini. Afhankelijk van de rijmodus maakt ie ook een hoop geluid via de speakers, maar dat kan gelukkig ook uit.
Wat kost de Mini Countryman SE?
Net geen 50 mille. Dat is veel geld, ja – maar het is 10 mille minder dan je kwijt bent voor een iX1 met dezelfde aandrijflijn. Hoeft het allemaal niet zo hard te gaan, dan is er ook nog de Countryman E voor zo’n 43k.
Lees onze volledige rijtest van de Mini Countryman SE in TopGear Magazine 226, vanaf 28 maart in de winkel!
2 reacties op “Mini Countryman SE 1e rij-indruk: Is de elektrische Countryman ook een beetje vermakelijk?”
Laat een antwoord achter aan Werbrouck Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe Mini Countryman is niet alleen elektrisch: hij komt ook als snelle JCW

Dit zijn de nieuwe (elektrische) Mini Cooper en Mini Countryman

Mini Clubman JCW met 306 pk is hier

Gave platen: Mini X-Raid shakedown Dakar 2019

Dakar 2019: Mini X-Raid shakedown

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dit verwarrende verkeersbord betekent niet wat jij denkt (dus pas op voor een boete)

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Veel te duur en daarmee is alles gezegd.
Dit is geen Mini meer.
Waar zijn de speelse en onderscheidende factoren gebleven.
En dan wil het niet eens hebben over het interieur.
Alle functies via een rond Oled scherm en een veel te kleine en zwaar gedateerde plastic HUD.
Hebben ze wel eens nagedacht welke doelgroep dit soort auto’s rijdt?
Kijk eens naar de speelse elementen in de ” oude Mini’s”. Die gaven mij een glimlach.
Dit is een 13 in een dozijn auto geworden. Die bovendien extreem duur is geworden.
Volkswagen wilde ooit de Kever weer nieuw leven inblazen.
Moest passen op chassis van Golf. Zie resultaat!
Zo is m.i. deze auto ook ontworpen. Moest op BMW X1 platform passen.
Helaas totaal niet meer onderscheidend.