
De Mini Clubman is dood, wat het einde markeert van de niet-zo-mini Mini met met malle achterdeuren. Het merk laat vandaag het laatste exemplaar ooit zien. Sinds zijn geboorte in 1969 zijn er 1,1 miljoen stuks van de Mini Clubman gebouwd. De helft daarvan waren echt mini, want volgens Mini zijn er 550.000 ‘moderne’ versies gebouwd.
Dat Mini stopt met de Clubman komt niet als een verrassing. Aan het einde van vorig jaar vertelt Mini-baas Stephanie Wurst nog aan TopGear dat er geen ruimte meer is voor de Clubman dankzij de komst van de Aceman en het succes van de Countryman. ‘Als je kijkt naar de wereldwijde verkoopcijfers, dan worden er twee keer zoveel Countrymans verkocht dan Clubmans’, zei Wurst.
De Mini Clubman ontstond uit een samenvoeging van Mini’s
Doordat Mini stopt met de Clubman komt er een einde aan een lijn auto’s die helemaal teruggaat naar de vroege jaren ’60, toen BMC een paar stationwagens liet zien die waren afgeleid van de originele Mini. Die twee, samen met nog wat andere Mini-varianten, kwamen samen in één auto in 1969: de Mini Clubman. Van daaruit groeide de Clubman in vermogen en, natuurlijk, grootte.
Ongeveer 600.000 originele Clubmans rolden tot 1982 uit de fabriek. BMW bracht het model weer tot leven in 2007 als een bijzondere stationwagen. Hij kreeg slechts aan één zijkant een extra deur, die ook nog eens de ‘verkeerde kant’ op opende. De achterklep ging niet omhoog, maar ook dat waren twee openslaande deuren.
De huidige generatie kreeg wel twee portieren per kant. Iets minder bijzonder, maar wel wat praktischer. De bijzondere deuren op de achterkant bleven overigens nog wel. Deze deuren zijn nu voor de laatste keer gesloten. Ga jij ze missen?
8 reacties op “RIP Clubman: Na 55 jaar stopt Mini met de bijzondere stationwagen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mini Clubman JCW met 306 pk is hier

Mini Clubman-facelift lost niet grootste ontwerpissue op

De Mini John Cooper Works Clubman heeft een lange naam

Mini Clubman trekt motorpak aan

Mini Clubman Cooper D

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Mag de Mini Aceman SE zich terecht een echte Mini noemen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Zoals mijn dealer bevestigd: de best rijdende Mini ooit is de Clubman. Langere wielbasis leidt tot meer comfort zonder verlies aan Go kart gevoel. Rij mijn 2021 model lekker op!
Hier hetzelfde, prima rijdende kekke stationwagen met bijzondere vormgeving en uiterst betrouwbaar
De oorspronkelijke clubman was de mini met vierkante neus en 1275 cc motor. De clubman estate (stationcar) is qua carrosserievorm vergelijkbaar met het huidige gedrocht. In het artikel had de auteur dus de clubman estate als voorloper moeten noemen.
Heb mijn groene clubman vanaf 2017, zou hem niet willen missen. Rijdt als een tierelier.
Beste redactie,
een originele clubman is niet per definitie een stationwagon.
De benaming clubman is voor de mini’s met een ” vierkante” neus van halverwege jaren 70.
Daar was inderdaad ook een station variant van.
De benamingen van de huidige mini’s staan niet in verhouding tot de klassiekers.
De countyman was bv origineel een station mini met houten afwerking.
Eind vorige jaar een Clubman gekocht. Super tof bakske. Vrouw en dochter super tevreden en veel handiger dan een gewone Mini. Jammer dat alles weer voor het Suv geweld moet wijken. Aan de cijfers te zien verkoopt de Clubman zeker niet slecht, maar telt voor de fabrikant enkel maar ‘Meer! Meer! Meer!’
De winstgretigheid is schandalig tegenwoordig bij vele merken. En dat terwijl je vanbinnen enkel nog maar een grote tablet krijgt die (bijna) alle handige knoppen moet vervangen.
Ach, wie weet komen ze ooit wel terug bij zinnen.
Net mijn clubman ingeruild voor een jongere dus ik kan nog heel veel kilometers verder gelukkig!
Heel jammer! Gevolg … nog jaren doorrijden in onze Clubman!