
Richting het einde van maart maakte de Britse afdeling van Volkswagen ons lekker met hints die duidelijk wezen op een nieuwe VW in narrenkostuum. Door de timing van de berichten had iedereen en zijn moeder door dat het een 1-aprilgrap was. Als iets één keer gebeurt, is het een incident. Maar als iets in korte tijd twee keer plaatsvindt, is dat heel toevallig… Volkswagen België bouwt één ID.3 Harlekin, maar zou het niet tof zijn als je een ID.3 kon bestellen in deze kleurstelling?
Inderdaad, de metamorfose blijft volgens VW België maar bij één promotie-exemplaar. De ID.3 Pro S die hiervoor is gebruikt, deed mee aan de Ardenne Roads e-Rallye by Volkswagen ID en de FIA Bridgestone Ecorally. Hierna is de auto te zien op VW-evenementen. Maar als wij massaal interesse tonen, zal Volkswagen wel zwichten, toch? Dat deden ze dertig jaar gelden ook.
Het verhaal achter Volkswagen Harlekin
De derde generatie van de Volkswagen Polo is echt verkocht in de Harlekin-kleurstelling. In de jaren negentig wilde Volkswagen het nieuwe ‘Baukasten-systeem’ van de Polo onder de aandacht te brengen. Dit systeem verdeelt de auto in vier bouwstenen (aandrijving, uitrusting, opties en kleur) waardoor het makkelijk was om de Polo samen te stellen.
Per bouwsteen bedacht Volkswagen een kleur: Blauw werd gekozen voor motor en onderstel, geel voor uitrusting, rood voor opties en groen voor lakkleuren. Om dit te visualiseren en als leuke stunt, bouwde Volkswagen een stel Polo’s die de vier kleuren droegen. Dealer mochten ze tentoonstellen ter promotie, maar tegen de verwachting in wilde mensen de auto’s daadwerkelijk kopen.
Uiteindelijk werden er 3.806 Harlekins gebouwd voor klanten. Het productieproces was simpel: Volkswagen maakte de koetsdelen voor een blauwe, een gele, een rode en een groene en wisselde de delen uit. Daarom waren de kleurencombinaties ook vast: er was maar een beperkt aantal gele deuren, om maar iets te noemen. Kopers wisten pas bij levering welk kleurcombi ze kregen.
Nog meer Harlekins

De Nederlandse afdeling van Volkswagen gaf in 2021 deze moderne Polo ook een Harlekin-kleurstelling | Foto: © Volkswagen
Later kreeg ook nog de Golf 3 een Harlekin-versie voor Amerika. In de jaren ’60 was er een Volkswagen-advertentie met een Harlekin-kever, maar die is nooit in productie gegaan. Inmiddels wordt de look nog weleens gekopieerd, bijvoorbeeld bij een Porsche 918 Spyder. Maar een Harleking-kleurstelling op de VW-optielijst, die is er helaas nooit gekomen.
Meer van TopGear


Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg
