We beginnen met een potje schapen hoeden in plaats van crossen. Dat is moeilijker dan het lijkt omdat er twee stokstijf blijven staan, waarschijnlijk doordat de bordercollie er wat anders uitziet dan normaal. Maar na een tijdje raken we redelijk bedreven en aan het eind van ons experiment drijven we de schaapjes naar waar ze heen moeten. We zien er inmiddels wel uit alsof we door de modderpoel van een kudde olifanten zijn gestoven, bedekt met slib en al, maar het mag de pret niet drukken. Door alle troep gaan we zo goed op in de omgeving dat zelfs Darwin moeite zou hebben om uit te vogelen welke tak van de evolutionaire boom hij voor zich zag bewegen.

Overigens, om evolutie te snappen, moet je vaak teruggaan in de tijd. Want daar liggen de antwoorden. In dit geval gaan we terug in de autotijd, naar een periode waarin Morgan al was opgericht en men in Engeland aan iets deed dat trialling wordt genoemd. Dat waren evenementen bedoeld om de robuustheid en duurzaamheid van auto’s te testen, en aangezien die steeds beter werden, werden de uitdagingen steeds zwaarder: door moddersporen worstelen, over rotsen kruipen en met flink gras begroeide hellingen bestijgen en afdalen. Iets waarvoor Land Rover het Terrain Response-systeem uitvond.

Wat is de Morgan Plus Four CX-T?

Tegenwoordig wordt er nog steeds hier en daar aan trialling gedaan en dat is ook waar de letter T in de naam van de Morgan Plus Four CX-T vandaan komt: het staat voor Trail. En nee, CX is geen verzonnen verbastering van Cross Country of zoiets, maar het slaat op het nieuwe aluminium chassis waarop alle nieuwe Morgans, mits ze vier wielen hebben, staan. Deze CX-T is gebaseerd op de standaard Plus Four, dus compleet met 2,0-liter BMW-blok inclusief turbo en handgeschakelde zesbak. Maar dat Morgan zo’n 80 jaar geleden startte met modderworstelen, verklaart niet de komst van dit model.

De Morgan Plus Four CX-T begon op een stukje papier

Een schetsje op papier, aan een muur geprikt, is de boosdoener. Dat krabbeltje aan de muur van Morgans studio werd opgemerkt door een van de investeerders van het merk, die vond het er goed uitzien en bracht Morgan in contact met het bedrijf Rally Raid UK. Dat bedrijf wordt geleid door Mike ‘Beady’ Jones en Paul Round, samen goed voor 25 Dakar-deelnames. Hun bedrijf is gespecialiseerd in het prepareren van offroaders waarmee je lange expedities kunt doen, al dan niet in wedstrijdverband. Een soort trialling, maar dan op wereldschaal.

Nou kunnen ze bij Rally Raid UK wel een potje lassen, en van crossen hebben ze ook veel kaas gegeten, maar een Morgan laten voldoen aan de Dakar-regelgeving is een brug te ver. Dus Dakar als inspiratie: ja. Maar deelnemen: nee. De Morgan Plus Four CX-T is bedoeld als overland adventure, een auto voor het ruigere werk. En je hoeft ’m niet op te tuigen zoals het exemplaar op de foto’s, met die reservewielen en brandstoftanks. Je kunt ’m ook zo maken dat je een setje mountainbikes kunt meenemen, of ski’s, of je monteert er een daktent en een kano op. Wat jij wilt. Het uitwendige skelet is gewoon een reusachtige bagagedrager.

De Morgan Plus Four CX-T poetst wat tekortkomingen weg

Beady, die zo strak praat dat ie met z’n spraak je voorwielen zou kunnen uitlijnen, vertelt ons van alles over de tekortkomingen van de standaard Plus Four, als het gaat om de ombouw naar iets ­waarmee je het terrein in kunt. Dat is nogal een lijstje. De meest voor de hand liggende: de veerwegen van de achterwielen. ‘Die raakten de bumpstops al voordat we de auto startten, nu hebben we 14 centimeter speling’, zo vertelt Beady.

Ze zijn gewoon met een stofkam door de auto gegaan om na te gaan wat aangepast moest worden. De langere draagarmen van de Plus Six zijn gemonteerd voor meer spoorbreedte en wieluitslag, er zijn rally-spec veren gemonteerd met viervoudig verstelbare dempers. De bodemvrijheid is nu 23 centimeter waardoor langere aandrijfassen nodig waren, overal hebben ze rubbers vervangen, er zijn 16-inch velgen gemonteerd met 215/70 Maxxis Wormdrive-banden, de hele bodem is beplaat voor bescherming tegen het ruige werk, er is een Dakar-spec luchtinlaat op de ene zijdorpel gemonteerd die verpakt is in een soort antieke aktetas, zodat er optische balans is met de echte tas aan de andere kant. Morgan wilde die dingen per se uitrusten met gespsluitingen, en we zullen Beady’s mening daarover hier niet herhalen, maar hij verstopte er ook nog wat industrieel klittenband onder.

De specificaties

Het vermogen en koppel bleven bij het oude, 258 pk en 350 Nm richting de achterwielen, maar de uitlaat is wel aangepast. Die mondt nu aan de achterkant uit, in plaats van aan de zijkant, wat ’m veel kwetsbaarder zou maken. Verder heb je een set daklampen, dikke sleepogen en een verhoogde motorkap om voor wat meer koeling te zorgen. Al met al zou ie gerust als auto voor de hulpdiensten in Jurassic Park kunnen dienen. Hij is geweldig, volstrekte gekkigheid, en echt overal inzetbaar.

Toch is het nog steeds een Morgan. Je raakt er een beetje opgewonden van als je aan boord klimt. En hij heeft de echte kenmerken van een Morgan. Want Morgans, ook de nieuwe modellen met hun twee-keer-zo-stijve-aluminium-chassis, wiebelen en trillen altijd een beetje. En ze rijden nou niet echt subliem. Je zit te hoog, het stuur is te laag, en de stoelen in deze volgen nou ook niet echt de specificaties van Dakar. Maar als ze dat wel deden, zou je er niet in of uit kunnen komen.

Tijd om de Morgan Plus Four CX-T grondig te testen

In dit stadium proberen we er eerst maar eens achter te komen hoe ver Morgan is gegaan met deze auto, wat ie aankan, en of die Dakar-invloeden echt doelmatig zijn ontwikkeld en getest of dat ze er gewoon voor het plaatje zijn opgeschroefd. Want de plek waar we nu zijn, bevat wel wat afgronden. Afgronden waar je met één foutje afkukelt. Dus we beginnen heel rustig aan, om de auto te verkennen. Met schapen hoeden dus.

De deuren hebben we achtergelaten (je kunt er ook voor kiezen ze mee te nemen, ze zijn makkelijk te bevestigen) zodat je je elleboog kunt laten rusten op een met leer afgezet stukje flank terwijl je stuurt, en dat houdt je andere arm vrij om schapen te gebaren waar ze heen moeten. Het duurt wel even voordat ze überhaupt opkijken van hun gegraas. Waarna ze gaan bedenken of ze wellicht moeten wegrennen voor die grappige metalen hond op wielen. Want de Morgan Plus Four CX-T ziet er niet echt gevaarlijk uit. Het is meer een allemansvriend, maar zo denken de schapen er helaas ook over.

De eerste indruk is goed

De draaicirkel is goed, de wielen tikken niet tegen de carrosserie, dus we kunnen de vluchtbewegingen van de wollen beesten vóór ons makkelijk volgen. De beschermplaten blijken bestand tegen brandnetels, de auto kabbelt rustig over dit brokkelige landschap terwijl de viercilinder zachtjes neuriënd laat zien dat ie beschaving heeft. En beschaafd blijft ie, ook als we besluiten de boel een beetje op te poken.

Steile hellingen. Meer werk voor de motor dus. Maar laten we eerlijk zijn: met 258 pk en een gewicht van 1.249 kilo (een paar honderd meer dan de standaard Plus Four) vormen de banden de zwakste schakel. Hoewel ze er niet zo uitzien. Het is de moeite waard om nu even aan te geven dat de CX-T, in tegenstelling tot de Plus Four, beschikt over een elektronisch sperdifferentieel van BMW. Die je in dit geval kunt bedienen met een paar schakelaars in de cockpit.

Eigenlijk gaat het sowieso best goed

Onnodige wielspin en verspilling van krachten worden erdoor voorkomen en het systeem is echt wel in staat om behoorlijk een heuvel te beklimmen. Gras en fijn grind bieden geen partij, maar nu wordt het zo steil dat we door de voorruit alleen nog maar lucht zien. We bereiden ons voor op een terugglijdertje, maar niks hoor: we hobbelen en bobbelen gewoon omhoog zoals we het gezien hebben in oude videootjes van trialling. Best indrukwekkend – we hadden niet gedacht dat de bodemvrijheid van 23 centimeter ons zo hoog zou kunnen brengen.

We doen er een schepje bovenop

We klauteren door en over een rotstuin en duiken een flinke plas in, voor de zekerheid met de ellebogen binnenboord. Je weet nooit. Maar de brede dorpels bieden veel bescherming, er komt geen steentje of spatje binnen. We hebben het dak er voor dit ritje opgelaten, maar je kunt het ook verwijderen zodat je alleen met de rolkooi overblijft. Wat in sommige omgevingen best aangenaam kan zijn. Omgevingen waar het warm is, en vooral: niet stoffig. Asfalt dus. Wat misschien nog niet zo’n slecht idee is. Maar daarover zo meer.

Intussen zijn we bij een rallyparcours aangekomen. Tijd om te spelen. Wat de Morgan Plus Four CX-T ook prima lijkt. Hij is iets lichter in de neus dan bij z’n staart, maar even gas los en je heft onderstuur op. Als ie eenmaal gaat glijden, kun je met je stuurkunsten en het gaspedaal lekker door bochten driften en een beetje spelen met hoe ver je ’m dwars wilt. En dat gaat allemaal heel natuurlijk, omdat je bijna onderdeel van de auto uitmaakt, zo verbonden voelt ie.

Er is minder speling in de besturing dan normaal, het chassis voelt echt stijver en de rallydempers zorgen ervoor dat de neus op koers blijft. Z’n kont, waar jij weer met jouw kont bovenop zit, is wat onrustiger, maar hé: je wordt niet bij de eerste hobbel met je achterste tegen de begrenzers van de vering gesmeten. Wat een feest is het om door dat kleine voorruitje, met zicht op de louvres van de motorkap, door dit terrein te wroeten, met in die oubollige ronde zijspiegels niets anders dan stofwolken.

De Morgan Plus Four CX-T is een wonderbaarlijke curiositeit.

Natuurlijk heeft ie een scheut Ariel Nomad, met dat uitwendige skelet en het doel waarvoor je ’m kunt inzetten. Maar Morgan bouwt er slechts zeven. En dat betekent dat ie duur is, als in twee-ton-plus-duur. We eindigen de dag wat anders dan we begonnen: we zijn wat zandkleuriger, hebben grindkorrels in onze wimpers, een houten kont en ook hoop. Hoop dat de CX-T een voortrekkersrol kan spelen. Niet als herder, bergbeklimmer of rallymachine, maar dat z’n strakkere rijgedrag en de mogelijkheid om langere afstanden met meer praktisch comfort af te leggen zal overslaan op de standaard modellen. Net als z’n beeldvorming.

Specificaties Morgan Plus Four CX-T (2022)


Motor
2.0 viercilinder turbo
258 pk, 350 Nm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in ca. 6,0 s
top ca. 210 km/u
Verbruik
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Gewicht
1.249 kg
Prijzen
€ 240.000 (excl. belastingen)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)