Morgan Plus Four: met BMW-viercilinder

Morgan volgt braaf de Supra en Z4

Foto('s): MorganMorgan Plus Four 2020 voorkant
Foto('s): MorganMorgan Plus Four donkerblauw
Foto('s): MorganMorgan Plus Four donkerblauw
Foto('s): MorganMorgan Plus Four interieur
Foto('s): MorganMorgan Plus Four interieur
Foto('s): MorganMorgan Plus Four 2020 zijkant
Morgan Plus Four 2020 voorkant
Foto('s): MorganMorgan Plus Four 2020 achterkant
Foto('s): MorganMorgan Plus Four 2020 achterkant
Foto('s): MorganMorgan Plus Four 2020 dashboard
Foto('s): MorganMorgan Plus Four 2020
Morgan Plus Four 2020 voorkant
Morgan Plus Four donkerblauw
Morgan Plus Four donkerblauw
Morgan Plus Four interieur
Morgan Plus Four interieur
Morgan Plus Four 2020 zijkant
Morgan Plus Four 2020 voorkant
Morgan Plus Four 2020 achterkant
Morgan Plus Four 2020 achterkant
Morgan Plus Four 2020 dashboard
Morgan Plus Four 2020

Terwijl de rest van de wereld zich opwindt over een elektrische dit en een hybride dat, komt Morgan met… een nieuwe motor, waar geen enkele vorm van elektrificatie bij komt kijken. Best verfrissend, aangezien het grootste deel van de flinke bult nieuws die je vandaag gaat lezen wel zal gaan over grote en kleine batterijtjes. De Morgan zou staan op de Autosalon van Genève, maar die gaat niet door – daarom hebben ze de auto vanuit Zwitserland zelf helemaal teruggereden naar Engeland, de helden.

Mocht je op de hoogte zijn wat ze in het plaatsje Malvern uitspoken, dan herken je de mallen van de Morgan Plus Six, die vorig jaar gelanceerd werd ter vervanging van de Plus 8. Dit is de Morgan Plus Four, de vervanger van de Plus 4 (cijfers voor de oude, uitgeschreven getallen voor de nieuwe). De Morgan Plus Four is voor 97 procent nieuw en helemaal klaar voor de 21e eeuw, zonder zijn oorsprong te verloochenen.

Morgan Plus Four lijkt op de Plus Six

De Morgan Plus Four staat op hetzelfde CX-Generation aluminium platform als de Six. Wie vloeiend is in Romeinse cijfers, legde direct de connectie met de 110e verjaardag van Morgan. Het chassis van 97 kilo wordt net als bij Lotus aan elkaar gelijmd en een deel van de carrosserie is nog altijd van hout. De draagarmen zijn dubbele wishbones op alle hoeken. De kleine verschillen met de Plus Six zijn de smallere wielen en 78 millimeter minder breedte rondom.

Het grote verschil is de motor, zoals je al geraden had. De Plus Six gebruikt de zes-in-lijn van BMW, die onder meer in de Z4 en de Toyota Supra ligt. De Morgan Plus Four gebruikt de viercilinder, die óók in de BMW Z4 ligt en sinds niet al te lang geleden ook in de Supra. Het vermogen is identiek: 258 pk en 400 Nm. Het is een grote stap voorwaarts, want ten opzichte van de oude Ford-motor met Mazda-versnellingsbak in de Plus 4 stijgt het vermogen met 65 procent en neemt de uitstoot af met 30 procent.

Interessanter is de 0-100-sprint van 4,8 seconden en de topsnelheid van 240 km/u. Voor het eerst komt de Morgan optioneel met een automaat, eentje met acht trappen. Een handgeschakelde zesbak (0-100 in 5,2 seconden, wat exact zo snel is als de Supra 2.0 en sneller dan de Z4 2.0) is ook mogelijk, en voegt 4 kilo toe. Daarnaast is de Morgan Plus Four standaard voorzien van ABS, stuurbekrachtiging, zonnekleppen en, jazeker, centrale deurvergrendeling met een afstandsbediening. Zelfs Bluetooth is mogelijk – het moet niet gekker worden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken