Morgan Plus Six: 1e rij-indruk

Oud spul? Welnee, compleet nieuw. En retesnel...

Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019 1e rij-indruk
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six rijder 3 4 achter
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six rijder zij
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six recht voor
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six interieur dashboard
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six detail achterlicht
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six detail wiel
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six detail PlusSix badge
Morgan Plus Six 2019 1e rij-indruk
Morgan Plus Six rijder 3 4 achter
Morgan Plus Six rijder zij
Morgan Plus Six recht voor
Morgan Plus Six interieur dashboard
Morgan Plus Six detail achterlicht
Morgan Plus Six detail wiel
Morgan Plus Six detail PlusSix badge

TopGear stapt net uit de geheel nieuwe – ja, echt – Morgan Plus Six. In ons novembernummer (vanaf 17 oktober in de winkel) vind je het complete testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Morgan Plus Six
Uitvoering: First Edition (1 van 100)
Locatie: omgeving Birmingham, VK
Weersomstandigheden: zonnig en 24 graden

Dit is toch geen nieuwe auto?

Jawel. Morgan mag dan al sinds 1936 hetzelfde model maken (de 4/4, de langst geproduceerde auto ooit), af en toe moeten ze ook even met hun tijd meegaan. Deze Morgan Plus Six is de opvolger van de Plus 8 en staat op een geheel nieuw platform van aluminium en, inderdaad nog altijd, hout.

Wat is er dan zo nieuw aan?

Letterlijk alles behalve de pinnen die de motorkappen op hun plek houden. Het chassis is stijver en slimmer geconstrueerd, waardoor er veel meer binnenruimte is dan voorheen. Er zijn zowaar luxezaken aan boord als centrale vergrendeling (!) en voorruitverwarming. En bovenal: hij heeft de aandrijflijn uit de BMW Z4 en Toyota Supra.

Is dat goed nieuws?

Zeker. De Plus 8 had een 4,8-liter V8 van BMW, wat leuk was, maar in Nederland voor een achterlijk hoge, door CO2-boetes gespekte prijs zorgde. De Morgan Plus Six gebruikt dus een zes-in-lijn met turbo, waarmee hij in één klap een enorme slag maakt qua emissies. Het is de eerste Morgan met een turbo en tevens de eerste die alleen met automaat te krijgen is. Maar als het dan toch een automaat moet zijn, kun je het een stuk slechter treffen dan deze achttraps ZF-bak.

Hoe rijdt de Morgan Plus Six?

Het is een klein, handgemaakt snoepje. Hij weegt maar iets meer dan 1.000 kilo, en dan zorgt 340 pk en 500 Nm voor een serieuze klap in je nek. Van 0 naar 100 gaat ie in 4,2 seconden, maar het voelt als 2,4. Er zijn (buiten ABS) namelijk geen elektronische hulpjes om je bij te staan, dus het is stoeien en vechten geblazen. Maar vrees niet: de Plus Six blijkt handelbaar en kneedbaar, een feest in de bochten. En echt waar: je hebt een BMW-turbomotor nog nooit beter (of angstaanjagender) horen klinken.

Wat kost zoiets?

Zoals gezegd is de prijs in Nederland een stuk interessanter geworden, dankzij de CO2-uitstoot van 170 g/km. De Plus 8 kostte zo’n 175.000 euro; de Morgan Plus Six is er vanaf 121.200 euro. Als je ‘m nu bestelt, wordt jouw exemplaar nog dit jaar gebouwd. Jazeker, ook de compleet uit handwerk bestaande productieprocessen van Morgan kregen wat upgrades en verlopen nu sneller dan ooit.

Tussensprintjes met de Morgan Plus Six

Lees onze volledige rijtest van de Morgan Plus Six in TopGear Magazine 173 – vanaf 17 oktober in de winkel!

Reacties
  1. Kor Lantinga zegt op 19 september 2019 om 23:40:

    In welke nr staat verslag Morgan Six.
    Nr sept gekocht,maar nergens verslag.
    Deze type heb ik gekocht.

    • Redactie TopGear zegt op 23 september 2019 om 16:06:

      Beste Kor, dank voor je reactie en je belletje. De test moest helaas wijken uit nummer 172 vanwege het nieuws van de autoshow van Frankfurt. Vandaar dat hij nu in nummer 173 zal verschijnen. We hebben het in de tekst hierboven aangepast – onze excuses voor de verwarring!

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken