Morgan Plus Six heeft Supra-power

Jazeker, het is een nieuwe Morgan

Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019 platform hout
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019 dashboard
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019 dashboard
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019 interieur blauw leer
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019 interieur blauw leer
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019 tellers
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019 velg
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019
Foto('s): Morgan Motor CompanyMorgan Plus Six 2019
Morgan Plus Six 2019
Morgan Plus Six 2019
Morgan Plus Six 2019
Morgan Plus Six 2019
Morgan Plus Six 2019 platform hout
Morgan Plus Six 2019
Morgan Plus Six 2019
Morgan Plus Six 2019
Morgan Plus Six 2019 dashboard
Morgan Plus Six 2019 dashboard
Morgan Plus Six 2019
Morgan Plus Six 2019 interieur blauw leer
Morgan Plus Six 2019 interieur blauw leer
Morgan Plus Six 2019 tellers
Morgan Plus Six 2019 velg
Morgan Plus Six 2019
Morgan Plus Six 2019
Morgan Plus Six 2019

Deze zag je vast niet aankomen, want dit gebeurt dus nooit: Morgan heeft een nieuwe auto gebouwd. Ja, hij ziet er inderdaad precies zo uit als de Morgans van de afgelopen zes eeuwen, maar heeft toch slechts vier onderdelen daarmee gemeen. En die hebben allemaal betrekking op de centraal scharnierende motorkap. Je kunt dus gerust stellen dat deze Morgan Plus Six geheel nieuw is.

Specificaties Morgan Plus Six

De grootste wijziging vinden we onder die motorkap: daar ligt een 3,0-liter zes-in-lijn met 340 pk en 500 Nm. Als die specs je bekend voorkomen, dan kan dat kloppen: het is exact dezelfde motor die ook in de BMW Z4 en de nieuwe Toyota Supra ligt. Dit is daarmee meteen ook de eerste Morgan ooit met een turbo. Hij krijgt zijn eigen software en uitlaattuning, en aangezien de auto slechts 1.075 kilo weegt, zijn de prestaties niet misselijk. De Morgan Plus Six gaat van 0-100 km/u in 4,2 seconden en heeft een top van 267 km/u.

Een nieuw platform

De Plus Six staat op een geheel nieuw platform van aluminium en – jawel – essenhout. Deze basis is niet alleen licht en geavanceerd, maar biedt ook ruimte aan toekomstige ontwikkelingen. Denk aan hybride versies, EV’s en wellicht zelfs zelfrijdende technologieën. Voor nu heeft de Morgan Plus Six niet eens tractie- of stabiliteitscontrole; je moet met enkel ABS maar in leven zien te blijven. Binnenin is er meer plek dan voorheen – vooral de extra beenruimte van 200 millimeter valt op – en ziet alles er nog geruststellend ouderwets uit.

Op dit moment kun je de Morgan Plus Six alleen krijgen met een achttraps automaat van ZF; mogelijk volgt er nog een handbak. Er zijn rij-modi, maar die behelzen enkel de motor en transmissie, niet het onderstel. De auto werd in samenwerking met BMW ontwikkeld en kan in slechts vier weken worden gebouwd, tegen acht weken voor de vorige generatie. Morgan verwacht er daarom zo’n 300 per jaar te kunnen bouwen en belooft daarbij de nodige personalisatiemogelijkheden.

Prijs Morgan Plus Six

De Britse prijzen zijn al aangekondigd: daar koop je een Morgan Plus Six vanaf 77.995 pond, oftewel zo’n 90.000 euro. In Nederland komen daar uiteraard nog aardig wat belastingen bij. Maar Morgan belooft dat de prijzen hier, dankzij die schone nieuwe zescilinder, een stuk lager zullen liggen dan de ruime 170.000 euro die de laatste Plus 8’s moesten kosten…

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken