Niet al te lang geleden was het rijk der 600 tot 700 paarden voorbehouden aan de supercars van deze wereld. Toen emigreerden de Duitse stationwagens en powersedans naar de magische plek. Zij behaalden de absurdistische cijfertjes met grote V8- en V10-motoren. Nu stromen langzaamaan de eerste hete hatchbacks binnen, en zij doen het net even anders.
De Mountune Ford Focus RS zet de 2,3-liter viercilinder (!) op kwalificatiestand en pompt het vermogen op naar 693 pk. Dat is 7 pk minder dan een Porsche 911 GT2 RS en simpelweg meer dan een Lambo Huracán. Had iemand tien jaar geleden het ooit voor mogelijk gehouden dat je in een Focus meer vermogen hebt dan een Lamborghini V10?
Hoe haalt de Mountune Ford Focus RS het vermogen?
Mountune monteert een eigen cilinderkop en een flinke BorgWarner EFR 8374-turbo. Ze gieten de Mountune Ford Focus RS daarna vol met E30-brandstof. Het koppel staat nu op 767 Nm. Om het even in context te zetten: de reguliere Focus RS doet 350 pk en 440 Nm. Stel je even voor dat je het vermogen van een Bugatti Chiron zou verdubbelen.
Volgens Mountune is dit de krachtigste viercilinder met directe injectie van dit moment. Met bepaalde criteria zal dat vast kloppen, maar we mogen Thor met 1.500 pk niet vergeten. Oh, en Ken Block reed ooit een Gymkhana met een 800 pk sterke Ford Focus. Er is nog één probleempje: de motor ligt technisch gezien op dit moment nog niet in een auto.
De daadwerkelijke Focus met bijna 700 pk komt dus binnenkort. De Focus op de foto is de versie met een ook niet al te bescheiden 520 pk. De prestaties zijn tot die tijd ook koffiedik kijken, er is simpelweg niet genoeg referentiemateriaal. Wie durft een gokje te wagen? Rond de 3 seconden van 0-100 km/u? Sneller? Een beetje Porsche kun je er vast mee pesten. Als de transmissie het houdt.
Reacties