
Niet al te lang geleden was het rijk der 600 tot 700 paarden voorbehouden aan de supercars van deze wereld. Toen emigreerden de Duitse stationwagens en powersedans naar de magische plek. Zij behaalden de absurdistische cijfertjes met grote V8- en V10-motoren. Nu stromen langzaamaan de eerste hete hatchbacks binnen, en zij doen het net even anders.
De Mountune Ford Focus RS zet de 2,3-liter viercilinder (!) op kwalificatiestand en pompt het vermogen op naar 693 pk. Dat is 7 pk minder dan een Porsche 911 GT2 RS en simpelweg meer dan een Lambo Huracán. Had iemand tien jaar geleden het ooit voor mogelijk gehouden dat je in een Focus meer vermogen hebt dan een Lamborghini V10?
Hoe haalt de Mountune Ford Focus RS het vermogen?
Mountune monteert een eigen cilinderkop en een flinke BorgWarner EFR 8374-turbo. Ze gieten de Mountune Ford Focus RS daarna vol met E30-brandstof. Het koppel staat nu op 767 Nm. Om het even in context te zetten: de reguliere Focus RS doet 350 pk en 440 Nm. Stel je even voor dat je het vermogen van een Bugatti Chiron zou verdubbelen.
Volgens Mountune is dit de krachtigste viercilinder met directe injectie van dit moment. Met bepaalde criteria zal dat vast kloppen, maar we mogen Thor met 1.500 pk niet vergeten. Oh, en Ken Block reed ooit een Gymkhana met een 800 pk sterke Ford Focus. Er is nog één probleempje: de motor ligt technisch gezien op dit moment nog niet in een auto.
De daadwerkelijke Focus met bijna 700 pk komt dus binnenkort. De Focus op de foto is de versie met een ook niet al te bescheiden 520 pk. De prestaties zijn tot die tijd ook koffiedik kijken, er is simpelweg niet genoeg referentiemateriaal. Wie durft een gokje te wagen? Rond de 3 seconden van 0-100 km/u? Sneller? Een beetje Porsche kun je er vast mee pesten. Als de transmissie het houdt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom de lekkerste Ford Focus ST niet naar Nederland komt

Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

De Ford Focus Wagon Active is niet de modernste in dit segment. Is dat erg?

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

Mountune Fiesta ST: nu 235 pk

Mountune Ford Focus RS krijg 520 pk

Mountune Ford Focus RS met 405 pk

Mountune Ford Focus RS is nog wat heftiger

Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Een goed alternatief voor de Ford Puma?

Wat kost een Ford Focus RS tweedehands nu nog?

’Nieuwe Ford Focus RS komt niet’

Ford Focus RS rijdt cameraman omver

Mountune Ford Focus RS krijg 520 pk

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Waarom je dat Saharazand nooit te lang op de lak van je auto mag laten zitten

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen
