
Herinner je je de Ford Focus RS nog? Domme vraag – hoe kun je zo’n pareltje vergeten? We benoemden de uiterst hete hatch tot Auto van het Jaar 2015 voor zijn uitmuntendheid. Al kan het altijd nog iets uitmuntender, aldus Mountune. Aanschouw de Mountune Ford Focus RS met 405 pk.
Uit de fabriek kwam de Focus RS al met een 2,3-liter viercilinder met 350 pk en 470 Nm. Je kon veel dingen over hem zeggen, maar niet dat ie langzaam was. Z’n topsnelheid was 265 km/u en de vierwielaandrijver had slechts 4,7 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te gaan.
Het duurde niet lang voordat iemand aan de knoppen draaide op zoek naar meer vermogen. Zo verscheen de Mountune Ford Focus RS al enkele jaren geleden. De upgrade verhoogde het vermogen marginaal naar 370 pk en het koppel naar 510 Nm. En dat voor de schappelijke meerprijs van ruim 1.000 euro, inclusief garantie.
Een volgende stap voor de Mountune Ford Focus RS
Mountune gaat een stap verder met de nieuwe M400R- en M400X-pakketten. Deze leveren 405 pk en 560 Nm, plus een lading ander leuks. Zoals een instelbare toerenbegrenzer en launch control, valet-parkeermodus, powershifting (schakelen zonder het gas los te laten), anti-diefstalmodus, rollerbankmodus (alle elektronica uit) en volledige toegang tot alle OBD-kanalen.
Mountune programmeert diverse brandstofmodi in de ECU: een eco-modus, een fabrieksmodus en natuurlijk de modus voor maximale power. Er zijn geen exacte cijfers over de tijden en snelheden bekend voor de Mountune Ford Focus RS. Hou het maar op ‘snel genoeg om veel plezier te beleven’.
Onder de motorkap van de Mountune Ford Focus RS vind je de standaard turbo waar het bedrijf enkele aanpassingen op uitvoerde. Deze kosten voor de Ford Focus RS ruim 680 euro. Als je de oude M400-upgrade al hebt gedaan, kun je gratis en voor niets naar de M400R upgraden.
Is dat je nog te mak, dan kun je gaan voor de M400X. Hierbij blijft het vermogen gelijk, maar verandert Mountune het karakter van de motor. De X is agressiever en reageert veel feller op het gas. Klinkt als de versie die je wilt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom de lekkerste Ford Focus ST niet naar Nederland komt

Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

De Ford Focus Wagon Active is niet de modernste in dit segment. Is dat erg?

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

Mountune Fiesta ST: nu 235 pk

Mountune Ford Focus RS doet nu bijna 700 pk

Mountune Ford Focus RS krijg 520 pk

Mountune Ford Focus RS is nog wat heftiger

Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Een goed alternatief voor de Ford Puma?

Wat kost een Ford Focus RS tweedehands nu nog?

’Nieuwe Ford Focus RS komt niet’

Ford Focus RS rijdt cameraman omver

Mountune Ford Focus RS doet nu bijna 700 pk

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
