
Herinner je je de Ford Focus RS nog? Domme vraag – hoe kun je zo’n pareltje vergeten? We benoemden de uiterst hete hatch tot Auto van het Jaar 2015 voor zijn uitmuntendheid. Al kan het altijd nog iets uitmuntender, aldus Mountune. Aanschouw de Mountune Ford Focus RS met 405 pk.
Uit de fabriek kwam de Focus RS al met een 2,3-liter viercilinder met 350 pk en 470 Nm. Je kon veel dingen over hem zeggen, maar niet dat ie langzaam was. Z’n topsnelheid was 265 km/u en de vierwielaandrijver had slechts 4,7 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te gaan.
Het duurde niet lang voordat iemand aan de knoppen draaide op zoek naar meer vermogen. Zo verscheen de Mountune Ford Focus RS al enkele jaren geleden. De upgrade verhoogde het vermogen marginaal naar 370 pk en het koppel naar 510 Nm. En dat voor de schappelijke meerprijs van ruim 1.000 euro, inclusief garantie.
Een volgende stap voor de Mountune Ford Focus RS
Mountune gaat een stap verder met de nieuwe M400R- en M400X-pakketten. Deze leveren 405 pk en 560 Nm, plus een lading ander leuks. Zoals een instelbare toerenbegrenzer en launch control, valet-parkeermodus, powershifting (schakelen zonder het gas los te laten), anti-diefstalmodus, rollerbankmodus (alle elektronica uit) en volledige toegang tot alle OBD-kanalen.
Mountune programmeert diverse brandstofmodi in de ECU: een eco-modus, een fabrieksmodus en natuurlijk de modus voor maximale power. Er zijn geen exacte cijfers over de tijden en snelheden bekend voor de Mountune Ford Focus RS. Hou het maar op ‘snel genoeg om veel plezier te beleven’.
Onder de motorkap van de Mountune Ford Focus RS vind je de standaard turbo waar het bedrijf enkele aanpassingen op uitvoerde. Deze kosten voor de Ford Focus RS ruim 680 euro. Als je de oude M400-upgrade al hebt gedaan, kun je gratis en voor niets naar de M400R upgraden.
Is dat je nog te mak, dan kun je gaan voor de M400X. Hierbij blijft het vermogen gelijk, maar verandert Mountune het karakter van de motor. De X is agressiever en reageert veel feller op het gas. Klinkt als de versie die je wilt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom de lekkerste Ford Focus ST niet naar Nederland komt

Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

De Ford Focus Wagon Active is niet de modernste in dit segment. Is dat erg?

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

Mountune Fiesta ST: nu 235 pk

Mountune Ford Focus RS doet nu bijna 700 pk

Mountune Ford Focus RS krijg 520 pk

Mountune Ford Focus RS is nog wat heftiger

Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Een goed alternatief voor de Ford Puma?

Wat kost een Ford Focus RS tweedehands nu nog?

’Nieuwe Ford Focus RS komt niet’

Ford Focus RS rijdt cameraman omver

Mountune Ford Focus RS doet nu bijna 700 pk

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij
