Achteraf een rekening krijgen is nooit fijn, maar twee jaar later nog even het verzoek van de Belastingdienst of je 41.000 euro wil betalen, dat is helemaal zuur. Zelfs als het om een Ferrari gaat. De rechtbank oordeelde (helaas voor de Ferrari-rijder) dat het wel een volledig terechte naheffing was.
Het gerechtshof publiceerde vandaag het oordeel van het hoger beroep, maar de zaak loopt al eventjes. Het gaat om een Ferrari F12 die in augustus van 2016 uit de fabriek kwam rollen en op Italiaans kenteken werd gezet. De Ferrari mocht maar kort van de Italiaanse zon genieten (oké, die is feitelijk hetzelfde als de Nederlandse zon), want een maand later ging het kenteken eraf voor de export naar Duitsland.
Met 510 kilometer ging de Ferrari naar de RDW
Halverwege april 2017 liet een Nederlandse koper de auto taxeren, toen had de Ferrari een tellerstand van 474 kilometer. De auto werd gekocht en een weekje later stond hij bij de RDW om ingevoerd te worden met een tellerstand van 510 kilometer. Daar werd besloten dat de koper 70.025 euro BPM moest aftikken voor zijn nieuwe aankoop.
Nog geen week later werd de man opgeroepen om naar Domeinen Roerende Zaken te komen met zijn auto voor een ‘onderzoek waardebepaling’. Daar heeft DRZ onderzocht of de auto inderdaad een gebruikt exemplaar is of dat de F12 telt als een nieuwe auto. Bij een nieuwe auto moet de volle mep aan BPM betaald worden, bij een gebruikte auto een gereduceerd tarief.
Twee jaar later kwam de naheffing
Blijkbaar had een inspecteur nog een stapel op zijn bureau liggen, want op 11 januari 2019 kwam de Belastingdienst erachter dat er te weinig BPM was betaald. De Ferrari zou officieel door hen toch als nieuw worden aangemerkt. De eigenaar kreeg in april 2019 een brief met de naheffing van 41.572 euro, plus een boete. En daar was ie het uiteraard niet mee eens.
De eigenaar kreeg aanvankelijk gelijk van de rechtbank en de naheffing werd verminderd tot 10.324 euro. De Belastingdienst ging toen in hoger beroep en kreeg toen alsnog gelijk. De Ferrari-rijder moet nu dus alsnog in totaal ruim 41.000 euro extra betalen voor zijn Ferrari. De moraal van het verhaal: extra goed alle belastingregeltjes lezen als je een auto importeert…
R.jansen heeft op 21 augustus 2022 geschreven:
Mensen met geld proberen elke keer de belasting te ontlopen.
Terecht aftikken
Overbelasting heeft op 24 juni 2024 geschreven:
Het artikel rammelt behoorlijk. De schrijver heeft ook geen verstand van zaken. Je gaat met een buitenlandse auto naar de Rdw om hem op Nederlands kenteken te zetten. Invoeren is iets anders. Invoeren is een kwestie van belasting en daar heeft de RDW niets mee te maken. Ten tweede wordt hier niet bekend gemaakt wat de Ferrari eigenaar aanvankelijk heeft betaald aan bpm na waardebepaling bij de domeinen.
Overbelasting heeft op 23 juni 2024 geschreven:
Een overheid als de onze trekt alle registers open om zoveel mogelijk geld te harken. De BPM is wel de meest onbeschofte belasting die in Nederland bestaat. Er is een heel leger van sneue kansarmen aangetrokken om bpm aangiften opnieuw te bekijken.
RS heeft op 20 augustus 2022 geschreven:
Wanneer het een btw auto betreft is 1000km voldoende om als ‘gebruikt’ te worden beoordeeld
Overbelasting heeft op 24 juni 2024 geschreven:
Die twee zaken , btw en km stand, hebben niets met elkaar te maken. Het gaat hier om de bpm
Marc heeft op 20 augustus 2022 geschreven:
Onder de 3000 km zullen ze een import auto altijd als nieuw beschouwen.
Tj heeft op 20 augustus 2022 geschreven:
Volgens mij is de standaard regels als de auto minder dan 3000km heeft gelopen kan belastingdienst de auto als nieuw aanmerken . Dus niet zo gek deze naheffing.. Man had beter zijn huiswerk moeten doen..