Automerken zijn gek op aandacht. Het aanpassen van de frequentie van de richtingaanwijzers is al drie persberichten waard. Voor een imposant model als de Mercedes-AMG G 63 4×42 hadden we minimaal twee schetsen, drie teasers en vier persberichten verwacht. Wat er kwam? Helemaal niets. De nieuwe G 63 4×42 was er gewoon plotseling. En hij staat nu zelfs in zesvoud bij dealer VDM.

Even een stapje terug. Inmiddels al meer dan tien jaar geleden kwam Mercedes met de brute G-klasse 6×6. Hier werd, zoals dat normaal gaat, enorm veel aandacht aan besteed, dus die kan je niet ontgaan zijn. Aan de hand van deze versie werd ook de 4×42 ontwikkeld. Deze stond net zo hoog op zijn pootjes, maar miste het vijfde en zesde wiel.

De Mercedes 4×42 werd stilletjes geïntroduceerd

Een nieuwe Mercedes 6×6 gaat er niet snel komen, maar Mercedes ging met AMG wel aan de slag voor een nieuwe 4×42. Deze kreeg geen uitgebreide PR-campagne vanuit Mercedes, maar geselecteerde klanten mochten een presentatie bijwonen en hun interesse kenbaar maken. Er lekten wat foto’s het internet op, en toen bleef het eigenlijk weer een tijd stil.

Je kunt hem bestellen bij de dealer

Blijkbaar was dat het startschot en kon je hoogstpersoonlijk naar de dealer hobbelen om een hoge G-klasse te bestellen. Op de website van Mercedes kun je hem namelijk niet vinden. Sterker nog: de G-klasse is helemaal niet samen te stellen op de website. ‘Gezien de beperkte beschikbaarheid hebben we ervoor gekozen de auto niet pro-actief aan te bieden’, zo meldt Mercedes Nederland aan TopGear.

Het beperkte aanbod en waarschijnlijk de bijbehorende lange wachttijden bieden kansen aan slimme dealers. Het Nederlandse VDM (dat, toegegeven, wel in Duitsland is gevestigd) biedt daarom nu maar liefst zes gloednieuwe exemplaren aan van de Mercedes-AMG G 63 4×42. Je mag de auto dan niet zelf samenstellen, maar je kunt wel volgende week al rijden.

Wat is de Nederlandse prijs van de Mercedes G-klasse 4×42?

Schrik niet. Per stuk kosten de verhoogde G-klasses maar liefst 669.500 euro. Dit is wel inclusief ongeveer 140.000 euro aan BPM voor de Nederlandse staat. Voor dat geld krijg je een 4,0-liter V8 en 585 pk, plus een reservewiel op de klep. De 0-naar-100-tijd is 4,5 seconden en de topsnelheid is begrensd op 210 km/u, waarschijnlijk om de banden te sparen.

De Mercedes G-klasse 4×42 staat 351 millimeter hoger dan de normale G-klasse. Dat is onder meer mogelijk door zijn portaalassen, die hoger hangen dan het middelpunt van de wielen en deze via een overbrenging aandrijven. De 4×42 heeft een oprijhoek van 45 graden en kan door 910 millimeter diep water rijden. Daarnaast is er een hoop koolstofvezel, onder meer bij de wielkasten en boven de voorruit. Hoeveel exemplaren er precies gemaakt gaan worden, is niet bekend, maar de oplage is beperkt.

Reacties

  • Marco heeft op 30 januari 2023 geschreven:

    35 mm hoger gok ik, niet 351

    Reageer
  • Chris heeft op 27 januari 2023 geschreven:

    Diegenen die zo’n simpel getekende vierkante bak kopen voor zoveel geld , moeten wel gek zijn (of geslaagde criminelen). Voor minder de helft koop je veel snellere en/of veel mooiere SUV’s/terreinwagens, b.v. een RR, die is in het terreinrijden minstens zo goed, zo niet beter en veel sjieker en veel comfortabeler.

    Reageer
  • Joki heeft op 25 januari 2023 geschreven:

    Bedrijf uit de bouwsector? Of heeft de koper eerder andere banden…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)