Puristen zijn misschien niet zo blij dat Ferrari een SUV verkoopt, maar ze zullen wel blij zijn met de keuze om voor een volvette V12 te gaan. En niet alleen fans van het merk, ook de fiscus zal de keuze waarderen. Nederlandse kopers mogen namelijk een forse klap BPM aftikken vanwege een uitstoot van 393 gram CO2 per kilometer, ruim vier keer meer dan bijvoorbeeld een Toyota Yaris.
In Nederland is de belasting van auto’s afhankelijk van de CO2-uitstoot per kilometer. Hoe hoger de uitstoot is, hoe hoger het bedrag per gram CO2 wordt. In het geval van de Ferrari Purosangue mag je rekenen op ruim 110.000 euro BPM. Met een opgegeven verbruik (dat in het echt nog wat hoger is) van 7,3 liter per 100 kilometer, zullen bestuurders genoeg brandstofaccijnzen betalen.
De Nederlandse prijs van de Ferrari Purosangue
Eerder geeft Ferrari al een indicatieve prijs van 390.000 euro voor de thuismarkt. In Nederland moet daar dus nog de genoemde BPM bovenop. Wanneer de Purosangue vorig jaar in december eventjes in Nederland is, leren we dat de Nederlandse prijs van de Ferrari Purosangue minimaal 504.930 euro is. Het kan zijn dat hij inmiddels ietsjes duurder is vanwege de wijzigingen in de BPM-tarieven, deze vraag staat nog uit bij Kroymans.
Overigens zal niemand 504.000 euro betalen voor de Ferrari-SUV. Het exemplaar op de foto’s, kost bijvoorbeeld al 622.912 euro. Dit komt door opties zoals koolstofvezel naafdoppen, een koolstofvezel voorspoiler, een leren dashboard en een sportuitlaat. Als je bij Ferrari wat opties aanvinkt, gaat het heel snel. Overigens zijn er momenteel nog geen Purosangue’s op Nederlands kenteken en voorlopig kun je de SUV ook niet bestellen.
Is de Ferrari Purosangue de duurste SUV?
Het is stuivertje wisselen in het hoogste segment. De tweede kanshebber op de titel van de duurste SUV van Nederland is de Rolls-Royce Cullinan Black Badge. Deze is de afgelopen jaren ook telkens iets in prijs gestegen. In 2023 betaal je voor een Rolls-Royce Cullinan Black Badge 509.862 euro in Nederland. Laten we voor het gemak zeggen dat de twee een gedeelde eerste plek hebben.
Om te rijden zullen de Cullinan en Purosangue tegenpolen zijn, maar ze hebben qua techniek meer gemeen dan je zou denken. Ook de Rolls-Royce heeft een V12, alleen heeft de Engelse SUV twee turbo’s. En ook bij Rolls kun je de prijs door het dak laten gaan met opties. Bij de Cullinan kun je overigens wel een achterbank kiezen in plaats van twee stoelen achterin.
De Purosangue is de ‘eerste Jeep van Ferrari’
We horen nog weleens mensen zeggen dat het de ‘eerste Jeep van Ferrari’ is, maar dat is natuurlijk niet juist, want Jeep is een merknaam. Je mag het van ons de eerste SUV van het merk noemen, maar van Ferrari mag dat eigenlijk ook niet. Volgens Ferrari is de Purosangue een vierzits sportauto met vier zitplaatsen. Dat je het even weet.
Canon-Eye heeft op 4 april 2023 geschreven:
“Volgens Ferrari is de Purosangue een vierzits sportauto met vier zitplaatsen.”
Gôh, zoudeb er dan ook nog VIERzits sportauto’s bestaan met meer of minder zitplaatsen?
Hans van BBC Toorn heeft op 23 februari 2023 geschreven:
Waarom zoveel aandacht voor de “schokkende” prijs? Probeer maar eens een nieuw exemplaar te kopen. Gaat je niet lukken. Ferrari stelt de koperseisen, en juist voor de echte kopers is de prijs volstrekt onbelangrijk.