
Wat doe je met een auto die al te koop is, maar toch extra aandacht verdient? Simpel, je bedenkt een leuke actie. Denk aan een recordpoging, bijvoorbeeld. Nu kun je de auto in kwestie naar de Nürburgring brengen, maar de kans is groot dat een andere auto sneller is. Maserati pakte het slim aan en vond een record dat met hun MC20 te breken was, namelijk een snelheidsrecord.
Nu zijn er zeker snellere auto’s dan de Maserati MC20, hoewel er niet veel zijn. Het gaat niet om een normaal record, maar een autonoom record. Inderdaad, een recordpoging voor de hoogste snelheid in een auto die wordt bestuurd door software. Gelukkig vond de recordpoging niet plaats op de openbare weg, maar op het Kennedy Space Center.
Recordpoging op een landingsbaan
Dan het snelheidsrecord. Dat stond op 310,28 kilometer per uur. Gelukkig is de Maserati MC20 in staat om dergelijke snelheden te halen. De fabrieksopgave van Maserati zelf is 325 km/u. Het was dus een spannende poging, want het verschil was klein. Daarbij is de landingsbaan op het Kennedy Space Center erg lang, maar het is geen leeg stuk Autobahn waarbij je relaxed naar de topsnelheid kan cruisen.

De landingsbaan is 4,5 kilometer lang, dus je kunt op zich redelijk lang het gas op de plank houden, maar op Volkswagen testbaan (Ehra-Lessien) zijn de rechte stukken 13 kilometer lang. Het maakte niet uit, want het is uiteindelijk is het allemaal gelukt. De topsnelheid die de MC20 zonder chauffeur wist te halen, is 318,17 km/u
Niet de eerste Maserati waar niemand in zit
Het record stond op naam van een raceauto, maar de Maserati is een straatlegale auto. Dat maakt het record ook nog iets mooier, eigenlijk. Het is overigens niet de eerste autonome Maserati. Twee jaar geleden deed er nog een Maserati GranTurismo mee met de Mille Miglia en vorig jaar was dat ook al een MC20. Maserati heeft dus ervaring met auto’s zonder bestuurder.
Lees ook: Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen
Daarmee is een bruggetje met de verkoopcijfers van 2024 snel gemaakt. Die waren namelijk niet al te best. Er werden maar 11.000 auto’s verkocht, dat is nog minder dan Ferrari verkocht (tegen grotere marges). Nu bijna niemand een Maserati koopt, zijn er ook Maserati’s waarin niemand rijdt. Zo los je wel een deel van het probleem op. We denken alleen niet dat dat de bedoeling was van de actie.