‘Vanaf [vul hier toekomstig jaartal naar keuze in] verkopen wij alleen nog maar elektrische modellen’, verklaarde zo’n beetje ieder groot autoconcern. Daar komen bedrijven als Ford en General Motors op terug en schuiven de deadline iets vooruit, mede door de tegenvallende verkopen. Maar niet ieder merk wil afwijken van de geplande koers. De baas van Opel verzekert dat het Duitse merk vasthoudt aan de huidige EV-strategie. En dat betekent dat Opels met benzinemotoren snel verdwijnen.
Opel-baas Florian Huettl zegt tegen Automotive News dat hij ‘echt gelooft’ dat EV’s de beste manier zijn om het verkeer uitstootloos te krijgen. Daarbij richt Huettl zich ook op automobilisten met een kleiner budget: ‘Onze focus is echt om deze auto’s betaalbaar te maken aan een brede klantbasis.’ Zo moet er onder de elektrische Corsa een goedkoper model komen van ongeveer 25.000 euro.
Nu is de goedkoopste elektrische Opel de Corsa Electric (als je de Rocks Electric niet meetelt als auto), maar daar komt binnenkort verandering in. Opel presenteerde kortgeleden de nieuwe Frontera. Die kost als EV kost minstens 30.499 euro, wat 500 euro goedkoper is dan de Corsa Electric. De Frontera staat op hetzelfde platform als de nog iets goedkopere Citroën ë-C3.
Verkopen de elektrische Opels een beetje?
Uit het jaarrapport van Opel blijkt dat het merk vorig jaar meer auto’s verkocht dan in 2022. Het aantal steeg met 15 procent naar een totaal van ongeveer 670.000 auto’s. Ook de EV-verkopen gingen omhoog naar ongeveer 90.000 stuks. Daardoor is nog geen 15 procent van alle nieuw verkochte Opels elektrisch. Dit houdt Huettl niet tegen. Hij heeft er vertrouwen in dat het aandeel van EV’s binnen Opel blijft stijgen dankzij het groeiende aanbod binnen het merk.
Wanneer wil Opel alleen nog EV’s verkopen?
Dit jaar zit Opel nog in de fase waarin EV’s en benzineauto’s naast elkaar bestaan, maar volgend jaar is het gedaan met de benzine-Opels. Huettlt bevestigt dat het Duitse merk vasthoudt aan het plan om vanaf 2025 alleen nog maar elektrische auto’s te verkopen. ‘Het merk houdt vast aan zijn plan om vanaf 2025 alleen nog maar volledig elektrische aandrijflijnen aan te bieden’, schrijft Automotive News. De nieuwe hybride Frontera is dus maar één jaar te koop.
De line-up van Opel is de afgelopen tijd opgefrist met facelifts en dus de nieuwe Frontera. Wanneer er straks weer vernieuwde modellen komen, gaan die lijken op de Experimental-conceptauto van Opel. ‘Opel houdt ervan om met conceptauto’s te werken en ze omtoveren naar werkelijkheid. De Experimental laat de volgende stap zien in onze plannen om volledig elektrische te gaan met toekomstige modellen’, zegt Huettl hierover. Hopelijk speelt het Manta-concept ook nog een rol in deze plannen.
Dave heeft op 16 mei 2024 geschreven:
“Huettlt bevestigt dat het Duitse merk vasthoudt aan het plan om vanaf 2025 alleen nog maar elektrische auto’s te verkopen. ‘Het merk houdt vast aan zijn plan om vanaf 2025 alleen nog maar volledig elektrische aandrijflijnen aan te bieden’”
Ik kan me voorstellen dat hier iets ‘lost in translation’ is geraakt. Ik kan me namelijk slecht voorstellen dat recent geïntroduceerde modellen binnenkort alweer de nek om worden gedraaid en vermoed dan ook dat alle nieuw te introduceren modellen EV zullen zijn, waarbij de bestaande brandstofmodellen dus simpelweg uitlopend zullen zijn.
Henk heeft op 17 mei 2024 geschreven:
Mooi dan is Opel de eerste die binnen 10 jaar failliet gaat.
Pedro heeft op 16 mei 2024 geschreven:
Zit zelf 35 jaar in de autobranche en heb er mijn bedenkingen bij. Hopelijk keert het niet terug als een boemerang in hun gezicht, zolang die elektrische wagens niet op punt staan en geen serieuze actieradius van minimum 1000 km hebben, dan hebben ze volgens mij geen toekomst. Voor de gewone particulier zijn de elektrische wagens veel te duur en het laden is 100 jaar terug in de tijd, moet je de mensen overal zien staan aan de laadpalen met hun kabels.
Grote merken als Mercedes, BMW en Ford komen erop terug omdat ze zien dat het niet werkt en dat de mensen daar niet klaar voor zijn. Opel die de laatste jaren al heel veel klanten verloren heeft gaat net zoals Volvo volledig elektrisch, ik hoop voor hen dat ze kunnen overleven… Veel geluk ermee maar ik ga nog niet mee in dat verhaal, ik rij zelf een 100000km/jaar en dat is niet haalbaar om elektrische te rijden.
Hier in België worden de bedrijven gewoon verplicht van de overheid om elektrisch te gaan maar wij horen zeer veel klachten en krijgen meer vraag om elektrische wagens terug over te nemen dan dat we vraag krijgen om er eentje te verkopen. Ik hoor overal in garages hier bij ons dat ze heel weinig vraag hebben naar elektrische wagens en zeker van particulieren niet, wijzelf hebben een mooie stock staan met elektrische wagens aan betaalbare prijzen en ook heel weinig vraag.
Ben benieuwd wat het gaat geven in de toekomst.
Dave heeft op 16 mei 2024 geschreven:
Misschien ben jij met 100.000km per jaar niet persé vergelijkbaar met een gemiddelde Nederlander, en ik vermoed ook niet met een gemiddelde Belg.
Die 1000km komt echt volledig uit de lucht vallen. Range is het probleem niet, laden is het probleem. Met mijn Abarth op benzine was ik ook blij als ik de 300km haalde.
Voor mensen die thuis kunnen laden is elektrisch rijden in veel gevallen nu al ideaal. ‘s avonds aan de lader, ‘s ochtends lekker altijd met een volle ‘tank’ op pad. Onderweg laden doen we nooit, op bestemming laden regelmatig.
De uitdaging zit dus vooral in het beschikbaar hebben van voldoende laadgelegenheden. Als je strijd moet gaan voeren met de buren om toegang tot de publieke laadpaal is dat wel een aanzienlijke beperking. Als we net als dat we vroeger met parkeermeters deden bij elke parkeerplaats een paaltje zetten is er niets aan de hand.
De realiteit zal ergens tussen die 2 extremen in moeten zitten, voordat ook mensen zonder eigen laadgelegenheid comfortabel EV kunnen rijden.
En dan heb je nog de extreme gevallen. Overigens is ook 100k per jaar ‘slechts’ 274 km per dag, wat prima met vrijwel elke moderne EV kan, maar ik snap dat er ook dagen zijn dat je wat meer nodig hebt. Voor die personen moet een andere oplossing komen of gaat het comfort er op achteruit. Maar voor de bulk is EV prima haalbaar.
Jan heeft op 16 mei 2024 geschreven:
Gaat Opel zeker voelen bij verkoop van auto,s
Randy heeft op 16 mei 2024 geschreven:
Wat ik me afvraag, waarom er nooit echt geïnvesteerd is geweest bij fabrikanten om echt maximaal optimalisatie per liter brandstof?
Wel sneller veiliger etc. Vroeger had je nog de 3L Lupo 1/33 meende ik. Of inspiratie van kleine waterstof generator die waterstof bijmenging doet bij de verbranding. Waarschijnlijk hebben olie bedrijven daar ook wel invloed op gehad.
Niyls heeft op 16 mei 2024 geschreven:
Ik heb ook tot nu toe nooit begrepen wat de reden is dat er gekozen wordt voor elektrisch en niet voor iets wat jij opnoemt. Volgens mij zijn er nog zo veel kansen om auto’s zuiniger te maken, hybrides in welke vorm dan ook zijn volgens mij best interessant. Ook het aanleggen van zonnepanelen in het dak zoals de prius levert op een bewolkte dag ongeveer 30km op wanneer hij stilstaat. Als je allerlei energiebesparende tactieken combineert met een nog zuinigere verbrandingsmotor denk ik dat je erg dichtbij die uitstoot van de elektrische auto komt.
Dave heeft op 16 mei 2024 geschreven:
30km op een zonnige dag.
Stel dat de Prius zuinig is, met 15kWh per 100/km.
Dan moeten die panelen 4,5kWh opleveren in een dag.
Een paneel van 400Wp van 1 bij 2 meter levert in Nederland gemiddeld per dag nog geen één kWh op. Toegegeven: er zijn dagen dat dat onder optimale omstandigheden haalbaar is, maar het grootste deel van het jaar is dat op zijn minst een nogal optimistische schatting.
Kevin heeft op 16 mei 2024 geschreven:
het moet nu echt eens gedaan zijn met dat gezever over wagens onder de 25.ooo€
Die zijn totaal onbruikbaar. Of willen we 5 van die kutkarren op de oprit zetten?
Gezinswagens die nu 60k kosten als een Enyaq die moeten naar beneden!
WAT VOOR ZIN HEEFT HET OM IEDER GEZIN NOG ENKELE VAN DIE FLUTWINKELKARREN te laten bijkopen
Goulashkroket heeft op 16 mei 2024 geschreven:
Precies mijn gedachte! Jammer om te zien dat ze inderdaad dus niet van plan zijn om de Corsa zelf goedkoper te maken, en daarmee andere modellen dus ook…
Zo’n Corsa is bij Opel toch wel een beetje het minimale wat je wil hebben en die is al belachelijk aan de prijs, met een gezin ga je al gauw naar een Astra of zelfs groter en dan betaal je je echt helemaal de pleuris.
Ik heb het geluk dat ik via m’n werk kan leasen maar zelfs dan denk ik bij die karren zoals de Enyaq die je noemt “Jezus, kan het nog duurder?”. En die krengen worden straks in gebruik ook nog eens een flinke slag duurder, niet alleen bijtelling maar de wegenbelasting is ook niet mals straks..
Ik houd het voorlopig bij m’n Ceed, zolang het nog kan..
Bosvonhohenfels heeft op 16 mei 2024 geschreven:
Tja, jammer voor Opel. Mijn tijd bij Opel is dan simpel voorbij. Stupid dat Opel deze stap zet en alleen gokt op EV’s. Zal ze ontzettend veel klanten gaan kosten voor de eens nummer 1 in Nederland. Dat je kiest voor EV is tot daar, maar geef klanten de keus. Want EV’s zijn niet alleen de oplossing. Biofuel (w.o. biodiesel), EV’s, waterstof etc. zijn gezamenlijk de toekomst. Niet te vergeten electriciteit wordt voor 99% opgewekt door verbranden van…. fossiele brandstoffen en 1% bij windmolens en solarpanelen. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Nog niet te spreken over de enorme waarde vermindering van EV’s.
Het zal het overigens niet Duitse, maar inmiddels Chinese merk (Stellantis) een ramp opleveren. Zo zie je maar hoe een eens zo’n groot merk, zichzelf de nek omdraaid.