TopGear stapt net uit de nieuwe Audi A7 Sportback. In ons komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Audi A7 Sportback
Uitvoering: 55 TFSI quattro
Locatie: Kaapstad, Zuid-Afrika
Weersomstandigheden: 28 graden en zonnig
Is dat niet die Audi met die dansende achterlichtjes?
Ha, ja, dat klopt. Van alle features van de nieuwe Audi A7 is die het meest in het oog springend. Kijk het filmpje hieronder maar even als je niet weet waar dit over gaat.
Leuk hoor. Wat is er verder over te melden?
Na acht jaar is de oorspronkelijke (en wat ons betreft nog altijd bloedmooie) A7 Sportback afgelost door de tweede generatie. De nieuwe auto is – heel verrassend – iets groter en ruimer dan de oude, een stukje efficiënter en technisch flink zwaarder beladen. Veel van de nieuwe technologie, zoals het verse MMI-systeem met twee schermen en de voorbereidingen voor level-3 autonoom rijden, zagen we eerder al op de A8 en zal binnenkort ook op de nieuwe A6 verschijnen.
Wat maakt de A7 dan zo bijzonder?
Nou, kijk eens naar ‘m. Dit is de Audi waarmee je zegt: ik verkies stijl boven een geijkt labradorbestaan. Lange, lage lijnen, een brede bouw en, ja, die verlichting zorgen dat iedereen en z’n moeder drie keer omkijkt als ie langsglijdt.
Hoe rijdt ie?
Volmaakt ontspannen. Althans, als je ‘m voorziet van de juiste opties, zoals bij de door ons gereden 55 TFSI (3,0 liter, 340 pk, 0-100 in 5,3 seconden) het geval is. De elektronisch gecontroleerde, adaptieve luchtvering strijkt alle hobbels glad waarover we de bakkies in de omgeving van Kaapstad zien struikelen. De variabele vierwielbesturing vergt enige gewenning – in het begin vinden we de auto op de snelweg wat zenuwachtig reageren – en de (naar later blijkt uitschakelbare) vrijloopfunctie is niet per se handig in druk verkeer, waar enige remwerking op de motor best handig kan zijn. Maar over het algemeen is het een kwestie van onderuitzakken en voortkabbelen. Ook fijn: de A7 is eng stil, van wind- of weggeluiden is nauwelijks sprake.
Hoe zit het met al die nieuwe technologie?
Een 48-volt elektrisch systeem, ‘mild hybrid’-foefjes en een Predictive Efficiency Assistant (die je adviseert wanneer je gas los kunt laten voor bochten e.d.) maken het geheel reuze-efficiënt. Momenteel kan de A7 zichzelf tussen de lijntjes houden – zoals bij al die systemen: best handig in de file, verontrustend op snelheid – maar zodra het in Europa is toegestaan om je auto zichzelf te laten besturen, zou hij daar ook toe in staat moeten zijn. Je kunt laserkoplampen bestellen die twee keer zo ver schijnen als led-koplampen. De gestapelde schermen in het interieur zijn niet alleen schitterend, maar ook zeer intuïtief om te bedienen.
Wanneer kan ik de nieuwe Audi A7 kopen?
Nu, en vanaf maart zul je de eerste op de weg zien. De Nederlandse prijzen beginnen bij 89.315 euro.
Video: de veelbesproken achterlichten
Lees onze volledige rijtest van de nieuwe Audi A7 in TopGear Magazine 154; vanaf 15 maart in de winkel.
Reacties