Slechts zeven jaar. Veel ouder is de tweede generatie Audi Q3 niet geworden. Dat model kwam op de markt in de zomer van 2018 en we zijn amper zeven jaar verder. Dat is behoorlijk rap voor een Duitse auto in deze klasse. Toch ziet Audi dat de tijd rijp is voor alweer de derde generatie Audi Q3. Er zijn inmiddels al meer dan 2 miljoen van deze chique compacte crossovers verkocht, dus je kan stellen dat het een belangrijk model is voor Audi.

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat Audi nog een keer een model lanceert die je kunt krijgen met benzinemotoren en zelfs een diesel. Uiteraard zul je die wel moeten importeren, want vanwege de hoge BPM op auto’s zonder elektrische ondersteuning ben je een dief van je portemonnee als je niet voor de hybride gaat. Maar goed nieuws voor de mensen die wel de luxe, uitstraling en grandeur willen van een Audi, maar niet meteen een enorm slagschip voor de deur willen hebben staan.

Hoogtepunten van de nieuwe Audi Q3

  • Alweer de derde generatie Audi Q3
  • Staat nu eindelijk op het MQB Evo-platform
  • In Nederland vooralsnog alleen plug-in hybride
  • Sportback komt later

Wat is er nieuw aan deze auto?

Nou, het is in feite een doorontwikkeling van de vorige. De vorige Q3 stond op het MQB-platform, deze op het MQB Evo-platform. Die basis is er al sinds 2019, de huidige Audi A3 staat er ook op, dus het was vooral bijzonder dat de Q3 er net geen gebruik van maakte. Wellicht verklaart dat de kortere productieperiode van de vorige generatie. De auto ziet er compleet nieuw uit, maar het chassis en de architectuur is dus niet echt nieuw, maar meer ‘vernieuwd’. Net als het haar van Davy Klaassen, zeg maar.

nieuwe Audi Q3

Het exterieurdesign is wel helemaal nieuw. De nieuwe Audi Q3 is overduidelijk een Audi ‘nieuwe stijl’ met designkenmerken die we ook kennen van de zojuist geïntroduceerde A5, A6, Q5 en Q6. Dat betekent platte koplampen, relatief grof gaas in de grille en een lichtgevend logo aan de achterzijde. Houdt er even rekening mee dat de Q3’s op de plaatjes voorzien zijn van veel opties. Standaard zal ie er iets minder dik uitzien.

Specificaties van de nieuwe Audi Q3

De Audi Q3 komt met de bekende motoren. De instapper is een 1,5-liter TFSI met 150 pk, een stap daarboven staat de 2,0-liter TFSI met 265 pk. Dieselen kan met de 2.0 TDI goed voor 150 pk. Die uitvoeringen staan vooralsnog niet op de planning in Nederland. Wij krijgen de TFSI e, wat de plug-in hybride is. Deze combineert een 1.5 TFSI met elektromotor en levert gezamenlijk 272 pk.

Nieuwe Audi Q3 interieur

Hier zijn er meer dingen nieuw. Wederom lijkt het op andere recent geïntroduceerde Audi’s. Bijzonder is de middenconsole, waar we nu geen transmissiepook meer vinden. Die is verhuisd naar de stuurkolom, net als bij een Mercedes. Hierdoor is er meer ruimte voor bekerhouders en een ruim opbergvakje. Hopelijk hebben ze het materiaalgebruik nu een beetje op orde, want daar ging het een beetje mis bij een paar recente Audi’s.

Wat is de actieradius van nieuwe Audi Q3?

Veel producten uit de VW-groep maken gebruik van de bekende plug-in hybride aandrijflijn. En in elk product stelt de actieradius op de accu niet teleur. In de nieuwe Audi Q3 evenmin: de elektrische range van de plug-in hybride is 120 kilometer. Daarvoor moet je wel de kleine wielen selecteren, maar dan kun je in principe dus de meeste dagelijkse kilometers elektrisch afleggen en hoef je dus nooit meer te tanken. Voor de vakanties heb je dan altijd de benzinemotor.

Wat is de prijs van de nieuwe Audi Q3?

Dat is nog niet bekend. In vergelijking met zijn ‘neefjes’, de Cupra Terramar en de Volkswagen Tiguan, zal de Audi Q3 ietsje duurder zijn. De Cupra Terramar hybride en (die ook 120 kilometer op een accu haalt) is er vanaf 49.990 euro. De Tiguan is er ook vanaf dat bedrag, maar dan heb je de versie met 204 pk. Wil je 272 pk, dan zit je vast aan een luxe en sportieve R-Line die meteen 57.990 euro kost. De Audi Q3 zal zo rond de 55.000 tot 60.000 euro gaan kosten. In de zomer van dit jaar zal Audi de prijzen bekend maken.

nieuwe Audi Q3

Wanneer komt de nieuwe Audi Q3?

Dit najaar staat ie al bij de dealers. De huidige Audi Q3 was alleen nog maar uit voorraad te bestellen, dus we gaan ervan uit dat de productie zo snel mogelijk opgestart gaat worden. Audi produceert de Q3 wederom in het Hongaarse Győr, waar ook de TT van de band rolde (en de vorige Q3). Na de Q3 verwachten we nog de Sportback met een ‘coupé’-achtige daklijn en wellicht nog een snellere variant. Dat was de RS Q3, een SQ3 hebben is er gek genoeg nooit geweest.

Wat zijn de alternatieven?

In principe alle C-segment crossovers met een aardappel in de keel. De meest directe concurrent is de BMW X1. De Mercedes is een half maatje compacter en iets goedkoper, de Lexus is juist een half maatje groter iets duurder. Bij de Duitse merken moe je nog wel behoorlijk aan de slag met de optielijsten om de auto naar smaak af te stemmen.

  • BMW X1 xDrive25e (56.477 euro, 245 pk, 83 kilometer)
  • Mercedes GLA 250 e (51.744 euro, 218 pk, 74 kilometer)
  • Lexus NX (64.995 euro, 306 pk, 74 kilometer)

3 reacties op “Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken”

  1. Belachelijke prijzen, geldt overigens ook niet voor Audi. Een 2.0 TDI met 150 pk is ook niet meer van deze tijd. Ik heb het dan niet over de brandstof, maar over het vermogen.

Laat een antwoord achter aan Ronnie Reactie annuleren

(verplicht)