Met de tiende Gymkhana (16 december!) in het vooruitzicht, moest Driftkoning Ken wel met iets nieuws aan de startlijn verschijnen. Maak kennis met de Hoonitruck. Deze volledig verbouwde Ford F-150 uit 1977 is de nieuwe auto van Ken Block. Laat je niet misleiden door zijn pick-up-verleden, deze Hoonitruck heeft flink wat verrassingen in petto. Verklaart meteen waarom de bouw ervan twee jaar (!) duurde.

Ford F-150 Hoonitruck

Die verrassingen beginnen al onder de kap. De Hoonitruck huist een 3,5-liter Twin Turbo EcoBoost V6 van Ford, gebaseerd op het Le Mans-winnende Ford GT-blok. Met dik 926 pk. Volgens Block is het inlaatspruitstuk van het blok 3D-geprint door Ford Performance, speciaal voor deze auto. Het gevaarte torent boven de motorkap uit, geflankeerd door twee zeer vlotte turbochargers.

Achter die mooie retro façade schuilt overigens geen originele Ford F-150. Net als het geval was bij de Mustang van Ken Block – de Hoonicorn – is de auto opgebouwd uit een op maat gemaakt buizenframe, waaraan vervolgens wat kekke panelen zijn opgehangen. Deze F-150 Hoonitruck heeft ook geen laadvloer, maar daardoor heb je wel mooi uitzicht op onder andere de achterwielophanging en brandstoftank. De Hoonitruck heeft bovendien een op maat gemaakt all-wheel drive systeem. En gouden Fifteen52’s.

Volgens Ken Block rijdt het extreem brede en lage gevaarte heerlijk, alleen de omvang voelt wat gek aan. Mocht je je afvragen waarom Ken aan Detroit Speed de opdracht gaf tot de bouw van deze monsterlijke driftpick-up: in een ver en grijs verleden leerde hij rijden in een F-150 uit ’77. Om er meteen maar zijn allereerste burn-out ooit mee te maken. Plausibel.

Mocht je nog een Block-tussendoortje craven tot Gymkhana TEN: vanaf 19 november kun je The Gymkhana Files kijken op Amazon Prime. Geeft ome Ken je een blik achter de schermen. Ken je er weer tegenaan tot 16 december.

De nieuwe auto van Ken Block

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)