
TopGear stapt net uit de nieuwe BMW i3s. In ons komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: BMW i3
Uitvoering: i3s
Locatie: Lissabon, Portugal
Weersomstandigheden: 18 graden en licht bewolkt
Gaan we nu sportversies van elektrische auto’s krijgen?
Nou ja, eigenlijk is dit de i3 zoals i3-rijders ‘m graag zien. BMW’s vooruitstrevende elektro-gup mag zich na vier jaar nog steeds op enthousiasme verheugen, maar klanten hadden wel een paar op- en aanmerkingen. Zo gaven ze veelal aan dat ze het i3-ontwerp te smal vonden, of z’n weggedrag net niet speels genoeg. De nieuwe BMW i3s doet hier wat aan.
Wat is er zoal veranderd?
Om te beginnen werd er (ook op de gewone i3) een facelift doorgevoerd, met onder andere BMW’s nieuwste infotainmentsysteem en een aantal stijlelementen die de auto breder doen lijken. Denk aan nieuwe bumpers, led-streepjes, sierstrips. De i3s kreeg daarnaast wat spoilers, spatbordverbreders en (iets) dikkere banden voor en achter. Z’n onderstel werd 10 millimeter verlaagd en z’n elektromotor is nu krachtiger: 184 pk en 270 Nm. Daarnaast kreeg ie – jawel – een Sport-modus. En natuurlijk is ie, zoals het een i3 betaamt, gebouwd van en uitgerust met gerecycled plastic, diervriendelijk leer en ander moois.
Hoe rijdt de nieuwe BMW i3s?
Uitstekend, ware het niet dat BMW ons een route door de meest pokdalige straatjes van Lissabon liet rijden. Niet echt een goede manier om hun claim te illustreren dat de verlaagde ophanging ‘sportiever is zonder aan comfort in te leveren’; we hobbelden en stuiterden wat af. Op beter wegdek is de i3s echter een juweeltje: strak, gebalanceerd en responsief. Onderstuur (de voorbanden zijn met 175 millimeter nog altijd niet écht breed) treedt geleidelijk en voorspelbaar op, en dankzij het lage zwaartepunt (accu’s in de vloer) is van overhellen nauwelijks sprake.
Is ie ook sneller en zo?
Sneller is ie zeker: de nieuwe BMW i3s gaat van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden en haalt nu een top van 160 km/u. De sterkere motor blijft bovendien flink doorstuwen tot op snelwegsnelheden. Inhaalacties zijn ook boven de 70 km/u zo gepiept. Z’n actieradius lijdt hier wel enigszins onder. De NEDC-waarde is 280 kilometer, de meer realistische WLTP-opgave 235 kilometer. Laten we het erop houden dat je 200 kilometer zeker moet kunnen redden. Niet bijzonder riant – de Opel Ampera-e is fractioneel duurder en komt een stuk verder – maar voor je dagelijkse kilometers ongetwijfeld voldoende. De i3s kost in Nederland 43.150 euro (42.450 euro in België); een zeer bescheiden 3.600 euro duurder dan de standaard i3.
Lees onze volledige rijtest van de nieuwe BMW i3s vanaf 21 december in TopGear Magazine 151!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Waarom deze 200 BMW i3’s zijn achtergelaten

Nieuwe kentekenserie vanaf vandaag

Alternatieven voor hete hatches

Snelle gezinsauto’s: wel heet, geen hatchback

BMW i: de toekomst van het merk

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)
