BMW i3s: 1e rij-indruk

BMW's succesvolle EV is nu licht afgetraind en een stukje sneller en plezieriger

Nieuwe BMW i3s: 1e rij-indruk
Nieuwe BMW i3s: 1e rij-indruk
Nieuwe BMW i3s: 1e rij-indruk
Nieuwe BMW i3s: 1e rij-indruk
Nieuwe BMW i3s: 1e rij-indruk
Nieuwe BMW i3s: 1e rij-indruk
Nieuwe BMW i3s: 1e rij-indruk
Nieuwe BMW i3s: 1e rij-indruk
Nieuwe BMW i3s: 1e rij-indruk
Nieuwe BMW i3s: 1e rij-indruk
Nieuwe BMW i3s: 1e rij-indruk
Nieuwe BMW i3s: 1e rij-indruk
Nieuwe BMW i3s: 1e rij-indruk
Nieuwe BMW i3s: 1e rij-indruk
Nieuwe BMW i3s: 1e rij-indruk
Nieuwe BMW i3s: 1e rij-indruk

TopGear stapt net uit de nieuwe BMW i3s. In ons komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: BMW i3
Uitvoering: i3s
Locatie: Lissabon, Portugal
Weersomstandigheden: 18 graden en licht bewolkt

Gaan we nu sportversies van elektrische auto’s krijgen?

Nou ja, eigenlijk is dit de i3 zoals i3-rijders ‘m graag zien. BMW’s vooruitstrevende elektro-gup mag zich na vier jaar nog steeds op enthousiasme verheugen, maar klanten hadden wel een paar op- en aanmerkingen. Zo gaven ze veelal aan dat ze het i3-ontwerp te smal vonden, of z’n weggedrag net niet speels genoeg. De nieuwe BMW i3s doet hier wat aan.

Wat is er zoal veranderd?

Om te beginnen werd er (ook op de gewone i3) een facelift doorgevoerd, met onder andere BMW’s nieuwste infotainmentsysteem en een aantal stijlelementen die de auto breder doen lijken. Denk aan nieuwe bumpers, led-streepjes, sierstrips. De i3s kreeg daarnaast wat spoilers, spatbordverbreders en (iets) dikkere banden voor en achter. Z’n onderstel werd 10 millimeter verlaagd en z’n elektromotor is nu krachtiger: 184 pk en 270 Nm. Daarnaast kreeg ie – jawel – een Sport-modus. En natuurlijk is ie, zoals het een i3 betaamt, gebouwd van en uitgerust met gerecycled plastic, diervriendelijk leer en ander moois.

Hoe rijdt de nieuwe BMW i3s?

Uitstekend, ware het niet dat BMW ons een route door de meest pokdalige straatjes van Lissabon liet rijden. Niet echt een goede manier om hun claim te illustreren dat de verlaagde ophanging ‘sportiever is zonder aan comfort in te leveren’; we hobbelden en stuiterden wat af. Op beter wegdek is de i3s echter een juweeltje: strak, gebalanceerd en responsief. Onderstuur (de voorbanden zijn met 175 millimeter nog altijd niet écht breed) treedt geleidelijk en voorspelbaar op, en dankzij het lage zwaartepunt (accu’s in de vloer) is van overhellen nauwelijks sprake.

Is ie ook sneller en zo?

Sneller is ie zeker: de nieuwe BMW i3s gaat van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden en haalt nu een top van 160 km/u. De sterkere motor blijft bovendien flink doorstuwen tot op snelwegsnelheden. Inhaalacties zijn ook boven de 70 km/u zo gepiept. Z’n actieradius lijdt hier wel enigszins onder. De NEDC-waarde is 280 kilometer, de meer realistische WLTP-opgave 235 kilometer. Laten we het erop houden dat je 200 kilometer zeker moet kunnen redden. Niet bijzonder riant – de Opel Ampera-e is fractioneel duurder en komt een stuk verder – maar voor je dagelijkse kilometers ongetwijfeld voldoende. De i3s kost in Nederland 43.150 euro (42.450 euro in België); een zeer bescheiden 3.600 euro duurder dan de standaard i3.

Lees onze volledige rijtest van de nieuwe BMW i3s vanaf 21 december in TopGear Magazine 151!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws