De C-Cross Concept die dit jaar op de autosalon van Genève 2017 werd getoond, is een echte auto geworden. Het is de nieuwe Citroën C3 Aircross, en die is veelbelovend. Citroën zegt zelf dat het ‘een frisse wind brengt in het compacte SUV-segment’ en dat het ‘fans van stijl en avontuur uitnodigt om een hele nieuwe auto-ervaring te beleven’. Dat zijn veel hippe woorden voor een kleine Citroën.
Dus als de auto ook maar half zo goed is als de PR-wartaal, wordt de auto een echte hit. De Mazda CX-3-, de Renault Captur- en Nissan Juke-concurrent is 20 centimeter langer dan een C3 en heeft een typische, pseudo-SUV kenmerken zoals verhoogde rijhoogte (20 millimeter meer dan de C3), bodembescherming (of althans: iets wat daar op lijkt) en verbrede wielkasten. En natuurlijk kun je de nieuwe Citroën C3 Aircross volledig personaliseren. Er zijn 90 kleurencombinaties mogelijk voor de buitenkant en meerdere kleurenthema’s voor het interieur, waarvan Citroën meldt dat het de ruimste in zijn klasse is.
Welke motoren heeft de nieuwe Citroën C3 Aircross?
De motoren zijn hetzelfde als bij de huidige C3. Dat betekent dat je kunt kiezen uit de goede PureTech driecilinder benzine en de viercilinder turbodiesel motoren. Er is zelfs nog een beetje SUV-technologie te vinden in de vorm van Grip Control, dat in zand, sneeuw en andere modes gezet kan worden. Hill Descent is ook beschikbaar. Vierwielaandrijving dan weer niet.
Er is ook nog meer technologie aanwezig. Een kleuren HUD, een achteruitrij-camera en verschillende veiligheidssystemen zullen allemaal beschikbaar zijn als de nieuwe Citroën C3 Aircross in de tweede helft van dit jaar naar Nederland komt. Hopelijk is de auto net zo goed als de C3 waar hij deels op gebaseerd is. Dat is namelijk een erg fijne auto. We vermoeden echter dat hij qua rijden echter meer overeenkomsten vertoont met zijn technische tweelingszusje, de Opel Crossland X. En die moet het nou net niet van zijn rijpret hebben… We zullen zien!
Reacties