
We kunnen ons vergissen, maar hierboven zien we toch echt de elektrische BMW 5-serie – de i5 – op verschillende foto’s een flink potje driften. Het merk zelf omschrijft het op een andere manier: ‘De elektrische BMW i5 laat herhaaldelijk de stabiliteit van de elektrische aandrijflijn en zijn dynamische kwaliteiten zien gedurende zware testritten in winterse omstandigheden.’
BMW vertelt verder dat de i5 een verder ontwikkelde versie krijgt van de vijfde generatie elektromotor. Die elektromotor wordt nu al gebruikt in de BMW i4. Welke motorconfiguratie de i5 heeft, is niet bekend. Om even door te gaan op die i4, die heeft bij de M50-uitvoering twee elektromotoren. Deze versie valt goed in de smaak, want het is de meest verkochte M-auto van 2022.
Komt er geen BMW 5-serie met benzine?
Geen zorgen, de volgende generatie BMW 5-serie komt óók als i5. Naast de volledig elektrische aandrijflijn wil BMW ook normale benzineversies verkopen en plug-in hybrides. Het zou ook zomaar zo kunnen zijn dat de volgende BMW M5 een PHEV wordt. We kunnen ons voorstellen dat deze een aandrijflijn krijgt die vergelijkbaar is met de nieuwe XM.
De elektromotoren in de sterkste i4 hebben samen een vermogen van 544 pk. Daarmee heeft de i4 M50 een 0-100-tijd van 3,9 seconden. De versie met één motor – de eDrive 40 – doet dat sprintje in 5,7 seconden. Deze versie heeft een vermogen van 340 pk en komt 590 kilometer ver op een volle batterij. De motoren in de i5 zouden nog net wat efficiënter moeten zijn.
Na 3.000 testkilometers kwam BMW toevallig uit op het bevroren meer van Arjeplog: een perfecte plaats om het rijgedrag van de elektrische BMW 5-serie te testen. BMW zegt hier zelf over dat de test was om de ophanging en de aandrijflijn te ‘finetunen’. Afgaande van de foto’s zou je kunnen concluderen dat BMW-testcoureurs er ook kwamen om wat stoom af te blazen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

Dit is de Nederlandse prijs van de BMW 5-serie Touring en i5 Touring

BMW verklapt het een en ander van de nieuwe i5 Touring in deze teaser

BMW i5 review: Hoe rijdt de volledig elektrische 5-serie?

Wachten aan de laadpaal is straks geen straf met 190 games in de BMW i5

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat
