We kunnen ons vergissen, maar hierboven zien we toch echt de elektrische BMW 5-serie – de i5 – op verschillende foto’s een flink potje driften. Het merk zelf omschrijft het op een andere manier: ‘De elektrische BMW i5 laat herhaaldelijk de stabiliteit van de elektrische aandrijflijn en zijn dynamische kwaliteiten zien gedurende zware testritten in winterse omstandigheden.’
BMW vertelt verder dat de i5 een verder ontwikkelde versie krijgt van de vijfde generatie elektromotor. Die elektromotor wordt nu al gebruikt in de BMW i4. Welke motorconfiguratie de i5 heeft, is niet bekend. Om even door te gaan op die i4, die heeft bij de M50-uitvoering twee elektromotoren. Deze versie valt goed in de smaak, want het is de meest verkochte M-auto van 2022.
Komt er geen BMW 5-serie met benzine?
Geen zorgen, de volgende generatie BMW 5-serie komt óók als i5. Naast de volledig elektrische aandrijflijn wil BMW ook normale benzineversies verkopen en plug-in hybrides. Het zou ook zomaar zo kunnen zijn dat de volgende BMW M5 een PHEV wordt. We kunnen ons voorstellen dat deze een aandrijflijn krijgt die vergelijkbaar is met de nieuwe XM.
De elektromotoren in de sterkste i4 hebben samen een vermogen van 544 pk. Daarmee heeft de i4 M50 een 0-100-tijd van 3,9 seconden. De versie met één motor – de eDrive 40 – doet dat sprintje in 5,7 seconden. Deze versie heeft een vermogen van 340 pk en komt 590 kilometer ver op een volle batterij. De motoren in de i5 zouden nog net wat efficiënter moeten zijn.
Na 3.000 testkilometers kwam BMW toevallig uit op het bevroren meer van Arjeplog: een perfecte plaats om het rijgedrag van de elektrische BMW 5-serie te testen. BMW zegt hier zelf over dat de test was om de ophanging en de aandrijflijn te ‘finetunen’. Afgaande van de foto’s zou je kunnen concluderen dat BMW-testcoureurs er ook kwamen om wat stoom af te blazen.
Reacties