Nieuwe hybride Koenigsegg komt in 2020

Koenigsegg komt volgend jaar met een 'betaalbare' hybride supercar (van 1 miljoen euro)

Koenigsegg Regera Naked Carbon
Koenigsegg Regera Naked Carbon koolstofvezel motor
Koenigsegg Regera Naked Carbon
Koenigsegg Regera Naked Carbon
Koenigsegg Regera Naked Carbon
Koenigsegg Regera Naked Carbon
Koenigsegg Regera Naked Carbon
Koenigsegg Regera Naked Carbon
Koenigsegg Regera Naked Carbon koolstofvezel motor
Koenigsegg Regera Naked Carbon
Koenigsegg Regera Naked Carbon
Koenigsegg Regera Naked Carbon
Koenigsegg Regera Naked Carbon
Koenigsegg Regera Naked Carbon

Koenigsegg wil groeien. Heel binnenkort komt de Zweedse hypercarbouwer met een nieuw – maar echt: nieuw – model dat zich positioneert onder de ultra-exoten die het bedrijf nu bouwt. Met de nieuwe hybride Koenigsegg wil het bedrijf nieuwe klanten aantrekken.

We hebben het dus niet over de opvolger van de Agera RS, want die krijgt een traditioneel Koenigsegg-prijskaartje. Ook wordt het geen variant van de Regera. Nee, het wordt een hybride Koenigsegg die ongeveer 1 miljoen euro moet kosten. Met dit model moet de productie van het merk van 20 naar enkele honderden modellen groeien.

Nieuwe hybride Koenigsegg vergroot de productie

‘We zochten al naar manieren om ons aanbod uit te breiden, omdat ons merk onze productiecapaciteit met flink wat is ontgroeid’, zegt Christian von Koenigsegg tegen TopGear. ‘We hebben nu een wachttijd van enkele jaren op onze super-exclusieve hypercars.’ Daarbij krijgen ze de hulp van National Electric Vehicle Sweden (NEVS in het kort).

‘Onze ambitie is dat onze auto’s CO2-neutraal worden’, zegt Christian. Dat willen ze doen met hun unieke Freevalve-verbrandingsmotoren die zonder nokkenas werken. De nieuwe hybride Koenigsegg krijgt zijn elektrificatie van NEVS. De grote baas van het merk wil elke druppel efficiëntie uit de verbrandingsmotor persen.

Waarom Koenigsegg dankzij Tesla juist doorgaat met brute verbrandingsmotoren

‘Met de freevalve-techniek deden we een koude start met pure alcohol bij -30 graden. Fossiele brandstoffen zijn niet nodig. We willen bewijzen dat CO2-neutrale verbrandingsmotoren mogelijk zijn’, zegt Christian. Waarom? Hij voorspelt een tekort aan grondstoffen voor accu’s als grote merken als Volkswagen en Mercedes nu naast Tesla ook elektrische auto’s gaan bouwen.

‘Ik denk dat een kleiner accupakket in combinatie met een CO2-neutrale verbrandingsmotor een erg verleidelijke, opwindende en lichtgewicht oplossing is voor een sportauto’, vertelt Christian. Hij voegt toe dat de auto er ‘overduidelijk Koenigsegg’ uit komt te zien, ‘maar tegelijkertijd net iets anders dan wat we doen met de hypercars.’

Een handgemaakte, gloednieuwe, ‘betaalbare’ en toch extreme Koenigsegg die ook nog een CO2-neutraal is. Kom maar door, 2020.

Foto’s: Koenigsegg Regera Naked Carbon

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws