
Koenigseggs nieuwe hypercar is zo’n acht maanden verwijderd van de onthulling. Voordat je de Agera-opvolger naakt mag aanschouwen, moet je eerst een paar maanden plagen verduren. De eerste teaser is een verzameling henna-tattoo lijnen die samen een enorme achtervleugel en een flinke diffuser tonen. Flink Koenigsegg tot zover, dus.
Wat we weten
We kunnen alvast vertellen dat de Koenigseggs nieuwe hypercar een bi-turbo V8 zonder hybride-hulpjes krijgt. De motor ligt als vanouds in het midden en drijft de achterwielen aan. Flippers achter het stuur bedienen de transmissie.
Meer dan 1.360 pk
De aandrijflijn is een doorontwikkeling van het 1.360 pk sterke monster in de recordverpulverende Agera RS. De nieuwe motor zal méér hebben. ‘We verfijnen hem, maken hem wat lichter en iets sterker. Er lijkt geen einde te komen aan wat we kunnen met deze motor. We poetsen hem op, openen hem en we hebben plots 20 tot 30 pk erbij. Hij wordt sterker en betrouwbaarder’, zegt Christian von Koenigsegg.
Targa
Ook vertelt hij dat de motor 8.800 tpm zal doen en 20 kilo zal afvallen. Koenigsegg assembleert de auto om een koolstofvezel monocoque heen. Alle koetsdelen zijn gloednieuw en tevens van koolstofvezel. Het targadakje blijft. Leuk, met 400+ km/u.
En hoe zit het dan met de Regera?
Zie de Koenigsegg Regera met 1.500 pk meer als een Gran Tourer. Een hypercar om óók lange ritten mee te maken. De Agera-opvolger is veel meer gefocust op race-prestaties. Op de Autosalon van Genève 2019 toont Koenigsegg de nieuwe auto aan de wereld. Ook zo benieuwd naar de naam?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koningsdagdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

Blijkbaar worden er miljoenen euro’s verdiend aan 30 rijden binnen de bebouwde kom (maar niet door wie je denkt)

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten
