
Koenigseggs nieuwe hypercar is zo’n acht maanden verwijderd van de onthulling. Voordat je de Agera-opvolger naakt mag aanschouwen, moet je eerst een paar maanden plagen verduren. De eerste teaser is een verzameling henna-tattoo lijnen die samen een enorme achtervleugel en een flinke diffuser tonen. Flink Koenigsegg tot zover, dus.
Wat we weten
We kunnen alvast vertellen dat de Koenigseggs nieuwe hypercar een bi-turbo V8 zonder hybride-hulpjes krijgt. De motor ligt als vanouds in het midden en drijft de achterwielen aan. Flippers achter het stuur bedienen de transmissie.
Meer dan 1.360 pk
De aandrijflijn is een doorontwikkeling van het 1.360 pk sterke monster in de recordverpulverende Agera RS. De nieuwe motor zal méér hebben. ‘We verfijnen hem, maken hem wat lichter en iets sterker. Er lijkt geen einde te komen aan wat we kunnen met deze motor. We poetsen hem op, openen hem en we hebben plots 20 tot 30 pk erbij. Hij wordt sterker en betrouwbaarder’, zegt Christian von Koenigsegg.
Targa
Ook vertelt hij dat de motor 8.800 tpm zal doen en 20 kilo zal afvallen. Koenigsegg assembleert de auto om een koolstofvezel monocoque heen. Alle koetsdelen zijn gloednieuw en tevens van koolstofvezel. Het targadakje blijft. Leuk, met 400+ km/u.
En hoe zit het dan met de Regera?
Zie de Koenigsegg Regera met 1.500 pk meer als een Gran Tourer. Een hypercar om óók lange ritten mee te maken. De Agera-opvolger is veel meer gefocust op race-prestaties. Op de Autosalon van Genève 2019 toont Koenigsegg de nieuwe auto aan de wereld. Ook zo benieuwd naar de naam?
Meer van TopGear


Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie
