
Koenigseggs nieuwe hypercar is zo’n acht maanden verwijderd van de onthulling. Voordat je de Agera-opvolger naakt mag aanschouwen, moet je eerst een paar maanden plagen verduren. De eerste teaser is een verzameling henna-tattoo lijnen die samen een enorme achtervleugel en een flinke diffuser tonen. Flink Koenigsegg tot zover, dus.
Wat we weten
We kunnen alvast vertellen dat de Koenigseggs nieuwe hypercar een bi-turbo V8 zonder hybride-hulpjes krijgt. De motor ligt als vanouds in het midden en drijft de achterwielen aan. Flippers achter het stuur bedienen de transmissie.
Meer dan 1.360 pk
De aandrijflijn is een doorontwikkeling van het 1.360 pk sterke monster in de recordverpulverende Agera RS. De nieuwe motor zal méér hebben. ‘We verfijnen hem, maken hem wat lichter en iets sterker. Er lijkt geen einde te komen aan wat we kunnen met deze motor. We poetsen hem op, openen hem en we hebben plots 20 tot 30 pk erbij. Hij wordt sterker en betrouwbaarder’, zegt Christian von Koenigsegg.
Targa
Ook vertelt hij dat de motor 8.800 tpm zal doen en 20 kilo zal afvallen. Koenigsegg assembleert de auto om een koolstofvezel monocoque heen. Alle koetsdelen zijn gloednieuw en tevens van koolstofvezel. Het targadakje blijft. Leuk, met 400+ km/u.
En hoe zit het dan met de Regera?
Zie de Koenigsegg Regera met 1.500 pk meer als een Gran Tourer. Een hypercar om óók lange ritten mee te maken. De Agera-opvolger is veel meer gefocust op race-prestaties. Op de Autosalon van Genève 2019 toont Koenigsegg de nieuwe auto aan de wereld. Ook zo benieuwd naar de naam?
Meer van TopGear


Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Is de goedkoopste versie van de Polestar 3 al goed genoeg, of moet je toch even doorsparen?

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Wordt dit automerk ‘het nieuwe Volkswagen van Nederland’? Daar lijkt het wel op

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

Waarom een dealer 260 gloednieuwe auto’s (zonder mankementen) van BMW moet vernietigen

Er vliegen tegenwoordig drones boven de Autobahn – moet je daarvoor oppassen?

Als iedereen weet dat het morgen Zwarte Zaterdag is, waarom staat iedereen dan toch in de file?
