Nieuwe Koenigsegg hypercar: dit is wat we weten

Dit is wat we weten over Koenigseggs nieuwe hypercar

nieuwe koenigsegg hypercar
Koenigsegg Agera Gryphon
Koenigsegg Agera Gryphon
Koenigsegg Agera Gryphon
Koenigsegg Agera Gryphon
nieuwe koenigsegg hypercar
Koenigsegg Agera Gryphon
Koenigsegg Agera Gryphon
Koenigsegg Agera Gryphon
Koenigsegg Agera Gryphon

Koenigseggs nieuwe hypercar is zo’n acht maanden verwijderd van de onthulling. Voordat je de Agera-opvolger naakt mag aanschouwen, moet je eerst een paar maanden plagen verduren. De eerste teaser is een verzameling henna-tattoo lijnen die samen een enorme achtervleugel en een flinke diffuser tonen. Flink Koenigsegg tot zover, dus.

Wat we weten

We kunnen alvast vertellen dat de Koenigseggs nieuwe hypercar een bi-turbo V8 zonder hybride-hulpjes krijgt. De motor ligt als vanouds in het midden en drijft de achterwielen aan. Flippers achter het stuur bedienen de transmissie.

Meer dan 1.360 pk

De aandrijflijn is een doorontwikkeling van het 1.360 pk sterke monster in de recordverpulverende Agera RS. De nieuwe motor zal méér hebben. ‘We verfijnen hem, maken hem wat lichter en iets sterker. Er lijkt geen einde te komen aan wat we kunnen met deze motor. We poetsen hem op, openen hem en we hebben plots 20 tot 30 pk erbij. Hij wordt sterker en betrouwbaarder’, zegt Christian von Koenigsegg.

Targa

Ook vertelt hij dat de motor 8.800 tpm zal doen en 20 kilo zal afvallen. Koenigsegg assembleert de auto om een koolstofvezel monocoque heen. Alle koetsdelen zijn gloednieuw en tevens van koolstofvezel. Het targadakje blijft. Leuk, met 400+ km/u.

En hoe zit het dan met de Regera?

Zie de Koenigsegg Regera met 1.500 pk meer als een Gran Tourer. Een hypercar om óók lange ritten mee te maken. De Agera-opvolger is veel meer gefocust op race-prestaties. Op de Autosalon van Genève 2019 toont Koenigsegg de nieuwe auto aan de wereld. Ook zo benieuwd naar de naam?

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken