Het staat open voor discussie, maar het is geen discussie die je gaat winnen als je iets anders beweert: de Z-Tune is de ultieme Nissan Skyline. De extreem gelimiteerde uitvoering was het laatste afscheid van de R34-generatie en Nismo bouwde slechts 20 exemplaren. De huistuner kocht hiervoor bestaande Skylines op om ze volledig opnieuw op te bouwen. De prijzen gaan nu richting de half miljoen euro. Ongeveer de helft te besteden? Dan moet je nu je kans grijpen.
Janssen Automotive gaat oude Skyline R34 GT-R’s volledig restaureren en ze weer als nieuw aanbieden, net als Nismo dat deed met de Z-Tune. Het Duitse bedrijf bieden twee smaken aan: een JSpec met 650 pk of de JSpec Clubsport met 800 pk. Beide zijn straatlegaal, maar de laatste richt zich meer op circuitgebruik, met een rolkooi en een extremer afgesteld onderstel. En optioneel verplaatsen ze het stuur naar de linkerkant. Bij het exemplaar op de foto’s zit het stuur nog rechts.
Paging twee
Komt het idee je ergens bekend voor? Dan heb je goed opgelet. Oprichter Bene van Janssen Automotive stond aan het hoofd van JAPO Motorsport, waar we in 2017 al eens over schreven. Dat bedrijf deed veel voor fabrieksteams in de autosport en ze bouwden linksgestuurde Mitsubishi Lancer Evo Wagons. Toen bestond het plan voor linksgestuurde R34’s ook al, maar door teruglopende inkomsten uit de autosport (door onder meer de dieselgate) en klanten die weigerden te betalen, ging het bedrijf aan het einde van 2018 kopje onder.
In 2019 zocht Bene nieuwe investeerders en alles leek op rolletjes te gaan, maar toen kwam de coronacrisis. Niet wat je noemt een soepele start. Deze maand plaatste Janssen Automotive de eindelijk eerste aankondiging op zijn social-kanalen, en het loopt gelijk storm. In november moet het eerste prototype klaar zijn, en daarna moet de productie van de Skyline R34 GT-R JSpec definitief beginnen.
Helemaal uit elkaar
De auto gaat volledig uit elkaar en elk onderdeel ondergaat een controle en wordt schoongemaakt of vervangen. De motor en transmissie ondergaan een revisie en een vermogensupgrade. Als je graag wilt, houden ze de motor volledig origineel, dit scheelt ook iets in de kosten. De carrosserie wordt kaal gemaakt en Janssen Automotive bakt er meteen een optionele rolkooi in en zet alles in een verse coating.
Ze monteren daarna een nieuw interieur met het stuur dus eventueel aan de linkerkant. Na het passen van de Z-Tune-bodykit gaat de auto naar de spuiter. Na een testrit van 500 kilometer mag de klant zijn auto ophalen. In het geval van de Clubsport doen ze tien rondes op de Nordschleife om het onderstel af te stellen.
Alle versies krijgen Öhlins-dempers en Brembo-remmen. De wachtrij voor een nieuwe linksgestuurde Nissan Skyline R34 GT-R is negen tot twaalf maanden. Voor een ‘normale’ JSpec betaal je minstens 219.000 euro. Mag het stuur rechts blijven? Dan is het 179.000 euro. Voor de Clubsport zijn de prijzen 199.000 euro (RHD) en 239.000 euro (LHD). Als je de prijzen van een Z-Tune ziet, dan is dit werkelijk een koopje.
Reacties
DAVE heeft op 16 september 2020 geschreven:
40k om het stuur aan de andere kant te hebben ?????
DAVE heeft op 16 september 2020 geschreven:
40k om het stuur aan de andere kant te hebben ?????
Rik Peelen heeft op 16 september 2020 geschreven:
En je dashboard ook..