Niet alle scenario’s die beginnen met ‘oké, nog ééntje dan’ lopen goed af. Maar in het geval van Nismo was het een uitstekende zet. De productie van de Nissan Skyline R34 GT-R was al geëindigd, maar huistuner Nismo besloot twintig gebruikte auto’s terug te kopen voor een laatste ronde. Deze V-Spec-modellen werden omgetoverd tot de spectaculaire Nissan Skyline R34 Z-Tune.

De Nissan Skyline Z-Tune is de begeerlijkste Skyline R34 die er bestaat. Toen ze nieuw waren, kostten ze net iets meer dan 100.000 euro, maar de prijzen liepen vanaf dat moment snel op. In 2016 stond er eentje te koop voor bijna 500.000 euro en als je toen had toegeslagen, had nu zonder twijfel mooi wat winst kunnen pakken – maar waarschijnlijk geen 1,5 miljoen euro winst.

Momenteel circuleert op Twitter, Reddit en op diverse nieuwswebsites het bericht dat er een Nissan Skyline R34 Z-Tune (niet afgebeeld) is verkocht voor maar liefst 1.985.000 dollar, wat op een halve ton na neerkomt op 2 miljoen euro. Het zou gaan om de twaalfde Z-Tune ooit gebouwd (met chassisnummer 11, gek genoeg), een grijs exemplaar met een rood interieur. Op de teller staat een maagdelijke 5.500 kilometer.

Nog wel de duurste Skyline R34 ooit verkocht

Als er één Nissan Skyline is die de 2 miljoen euro ooit gaat bereiken, dan is het wel de R34 Z-Tune, maar vandaag blijkt niet die dag. De eigenaar spreekt het bericht tegen op zijn Instagram-account. Hij schrijft: ‘Ik heb deze Z-Tune ongeveer tien maanden geleden gekocht en hij gaat nu pas rond. De prijs is niet correct, maar het is wat het is. Stukje geschiedenis, ik verkoop hem nooit!’

TopGear zocht contact met de eigenaar met de vraag of hij wil zeggen wat de auto dan wél heeft gekost. Een exacte prijs wilde hij niet noemen wegens diverse redenen. Eén daarvan is dat hij de mysterie wel leuk vindt. Wel bevestigt hij dat het de duurste Nissan Skyline R34 ooit is. Van een prijs boven de 1 miljoen zouden we overigens niet gek opkijken in deze markt.

Specificaties Nissan Skyline R34 Z-Tune

Nismo leende de 2,8-liter zes-in-lijn uit de GT500-raceauto. Deze is goed voor 500 pk en 540 Nm. Jaren voordat koolstofvezel in de mode raakte, gebruikte de huistuner het spul al rijkelijk op de Z-Tune. De motorkap is bijvoorbeeld van koolstofvezel, net als de aandrijfas. Daarnaast werd het onderstel aangepast en kreeg de Z-Tune een kenmerkende bodykit, waardoor het bovendien de mooiste R34 is die je ooit kon kopen.

Het artikel is geüpdatet met een reactie van de eigenaar. Een prijs wilde hij niet noemen, maar wel dat het de duurste R34 ooit verkocht is.

Foto: Avyalikov

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)