
TopGear stapt net uit de nieuwe Mercedes-AMG A 35. In ons januarinummer (vanaf 21 december in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mercedes A-klasse
Uitvoering: AMG A 35 4Matic
Locatie: Mallorca
Weersomstandigheden: 15 graden en regenachtig
Wat is een AMG A 35?
Simpel: de versie die onder de A 45 valt. Met een 2,0-liter viercilinder turbo, 306 pk, gaat van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. De A 45 (381 pk) nam het immers vooral op tegen krachtpatsers als de Audi RS 3 en BMW M2. Daaronder ligt het gebied van de Audi S3, VW Golf R en BMW M140i. Dat is waar de A 35 z’n pijlen recht op richt.
Komt er nog een A 45 dan?
Geen zorgen: ja, die komt er. Maar deze, de A 35, is vanaf nu de nieuwe instapper van AMG. Hij boet niets in aan uiterlijk vertoon, zoals je ziet. Overigens is die malle spoiler op de foto’s een (wat ons betreft af te raden) optie.
Gaat vast nog steeds als de brandweer?
Reken maar. De motor gedraagt zich niet explosief, maar zorgt voor overzichtelijke, voorspelbare kracht. Tussenacceleraties zijn een grapje en de viercilinder stormt zo hard door z’n toerenbereik dat je je schakelmoment zomaar kunt missen. De A 35, altijd met zeventraps DCT en 4Matic-vierwielaandrijving, is ook nog eens rotsvast en onwrikbaar in z’n weggedrag. Zelfs op kletsnat en aalglad asfalt. Z’n elektronica zorgt voor remingrepen die helpen met insturen en een sperwerking simuleren, maar de mechanische basis is zo goed dat dat niet eens vaak nodig is.
Klinkt ie een beetje?
In eerste instantie zijn we teleurgesteld: bij het starten is het motorgeluid véél te tam. Zet je de uitlaten handmatig open of schakel je standje Sport+ in, dan wordt het stationair al beter – en word je tijdens het rijden op een breed arsenaal aan klanken en klappen getrakteerd. Jammer dat dat niet de standaardmodus is; dat zou bij een AMG eigenlijk wel moeten.
Is er ook normaal mee te rijden?
De A 35 wordt nooit echt soft, maar tjonge, wat heeft Mercedes hier toch weer een mooie balans te pakken. De stevige kuipstoelen bieden op de juiste plaatsen steun, de besturing is niet zenuwachtig, er is een mooi audiosysteem en het uitstekende MBUX-infotainmentsysteem dat we kennen uit de gewone A-klasse. Hiermee kilometers maken? Graag en veel, alstublieft.
Wat kost de nieuwe Mercedes-AMG A 35?
In Nederland kun je instappen vanaf 66.445 euro. Belgen zetten al een A 35 voor hun deur voor 51.909 euro.
Video!
De volledige rijtest van de nieuwe Mercedes-AMG A 35 lees je in TopGear Magazine 163; vanaf 21 december in de winkel.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes A-klasse review: Is de auto nog steeds een beetje matig?

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Gespot: Mercedes-AMG A 35 van de politie

Brabus A 35 maakt zich kwaad: 365 pk

Mercedes-AMG A 35 Limousine komt de S3 pakken

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)
