
TopGear stapt net uit de nieuwe Mercedes-AMG A 35. In ons januarinummer (vanaf 21 december in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mercedes A-klasse
Uitvoering: AMG A 35 4Matic
Locatie: Mallorca
Weersomstandigheden: 15 graden en regenachtig
Wat is een AMG A 35?
Simpel: de versie die onder de A 45 valt. Met een 2,0-liter viercilinder turbo, 306 pk, gaat van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. De A 45 (381 pk) nam het immers vooral op tegen krachtpatsers als de Audi RS 3 en BMW M2. Daaronder ligt het gebied van de Audi S3, VW Golf R en BMW M140i. Dat is waar de A 35 z’n pijlen recht op richt.
Komt er nog een A 45 dan?
Geen zorgen: ja, die komt er. Maar deze, de A 35, is vanaf nu de nieuwe instapper van AMG. Hij boet niets in aan uiterlijk vertoon, zoals je ziet. Overigens is die malle spoiler op de foto’s een (wat ons betreft af te raden) optie.
Gaat vast nog steeds als de brandweer?
Reken maar. De motor gedraagt zich niet explosief, maar zorgt voor overzichtelijke, voorspelbare kracht. Tussenacceleraties zijn een grapje en de viercilinder stormt zo hard door z’n toerenbereik dat je je schakelmoment zomaar kunt missen. De A 35, altijd met zeventraps DCT en 4Matic-vierwielaandrijving, is ook nog eens rotsvast en onwrikbaar in z’n weggedrag. Zelfs op kletsnat en aalglad asfalt. Z’n elektronica zorgt voor remingrepen die helpen met insturen en een sperwerking simuleren, maar de mechanische basis is zo goed dat dat niet eens vaak nodig is.
Klinkt ie een beetje?
In eerste instantie zijn we teleurgesteld: bij het starten is het motorgeluid véél te tam. Zet je de uitlaten handmatig open of schakel je standje Sport+ in, dan wordt het stationair al beter – en word je tijdens het rijden op een breed arsenaal aan klanken en klappen getrakteerd. Jammer dat dat niet de standaardmodus is; dat zou bij een AMG eigenlijk wel moeten.
Is er ook normaal mee te rijden?
De A 35 wordt nooit echt soft, maar tjonge, wat heeft Mercedes hier toch weer een mooie balans te pakken. De stevige kuipstoelen bieden op de juiste plaatsen steun, de besturing is niet zenuwachtig, er is een mooi audiosysteem en het uitstekende MBUX-infotainmentsysteem dat we kennen uit de gewone A-klasse. Hiermee kilometers maken? Graag en veel, alstublieft.
Wat kost de nieuwe Mercedes-AMG A 35?
In Nederland kun je instappen vanaf 66.445 euro. Belgen zetten al een A 35 voor hun deur voor 51.909 euro.
Video!
De volledige rijtest van de nieuwe Mercedes-AMG A 35 lees je in TopGear Magazine 163; vanaf 21 december in de winkel.
Meer van TopGear


Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes A-klasse review: Is de auto nog steeds een beetje matig?

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Gespot: Mercedes-AMG A 35 van de politie

Brabus A 35 maakt zich kwaad: 365 pk

Mercedes-AMG A 35 Limousine komt de S3 pakken

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

De Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series kost 366.143 euro: is ie dat waard?

Lexus LM versus Li Auto Mega: wat is de beste luxe MPV?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)
