
TopGear stapt net uit de nieuwe Mercedes-AMG A 35. In ons januarinummer (vanaf 21 december in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mercedes A-klasse
Uitvoering: AMG A 35 4Matic
Locatie: Mallorca
Weersomstandigheden: 15 graden en regenachtig
Wat is een AMG A 35?
Simpel: de versie die onder de A 45 valt. Met een 2,0-liter viercilinder turbo, 306 pk, gaat van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. De A 45 (381 pk) nam het immers vooral op tegen krachtpatsers als de Audi RS 3 en BMW M2. Daaronder ligt het gebied van de Audi S3, VW Golf R en BMW M140i. Dat is waar de A 35 z’n pijlen recht op richt.
Komt er nog een A 45 dan?
Geen zorgen: ja, die komt er. Maar deze, de A 35, is vanaf nu de nieuwe instapper van AMG. Hij boet niets in aan uiterlijk vertoon, zoals je ziet. Overigens is die malle spoiler op de foto’s een (wat ons betreft af te raden) optie.
Gaat vast nog steeds als de brandweer?
Reken maar. De motor gedraagt zich niet explosief, maar zorgt voor overzichtelijke, voorspelbare kracht. Tussenacceleraties zijn een grapje en de viercilinder stormt zo hard door z’n toerenbereik dat je je schakelmoment zomaar kunt missen. De A 35, altijd met zeventraps DCT en 4Matic-vierwielaandrijving, is ook nog eens rotsvast en onwrikbaar in z’n weggedrag. Zelfs op kletsnat en aalglad asfalt. Z’n elektronica zorgt voor remingrepen die helpen met insturen en een sperwerking simuleren, maar de mechanische basis is zo goed dat dat niet eens vaak nodig is.
Klinkt ie een beetje?
In eerste instantie zijn we teleurgesteld: bij het starten is het motorgeluid véél te tam. Zet je de uitlaten handmatig open of schakel je standje Sport+ in, dan wordt het stationair al beter – en word je tijdens het rijden op een breed arsenaal aan klanken en klappen getrakteerd. Jammer dat dat niet de standaardmodus is; dat zou bij een AMG eigenlijk wel moeten.
Is er ook normaal mee te rijden?
De A 35 wordt nooit echt soft, maar tjonge, wat heeft Mercedes hier toch weer een mooie balans te pakken. De stevige kuipstoelen bieden op de juiste plaatsen steun, de besturing is niet zenuwachtig, er is een mooi audiosysteem en het uitstekende MBUX-infotainmentsysteem dat we kennen uit de gewone A-klasse. Hiermee kilometers maken? Graag en veel, alstublieft.
Wat kost de nieuwe Mercedes-AMG A 35?
In Nederland kun je instappen vanaf 66.445 euro. Belgen zetten al een A 35 voor hun deur voor 51.909 euro.
Video!
De volledige rijtest van de nieuwe Mercedes-AMG A 35 lees je in TopGear Magazine 163; vanaf 21 december in de winkel.
Meer van TopGear


Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes A-klasse review: Is de auto nog steeds een beetje matig?

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Gespot: Mercedes-AMG A 35 van de politie

Brabus A 35 maakt zich kwaad: 365 pk

Mercedes-AMG A 35 Limousine komt de S3 pakken

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)
