De grote uitdaging bij het ontwerpen van een EV is dat je te maken hebt met andere techniek. Dus geen enorme verbrandingsmotor en een relatief kleine brandstoftank, maar een kleine elektromotor en een enorme accu. Tel daarbij op dat aerodynamische efficiëntie enorm belangrijk is voor een maximale actieradius en je begrijpt waarom een EV er soms nogal opmerkelijk uitziet.
Voor een SUV of crossover maakt dit niet zoveel uit, maar wel voor een lage sportieve vierdeurs sportcoupé als de Mercedes-AMG GT. De tweede generatie komt eraan en dat zal een geheel elektrische auto zijn. Een belangrijk aspect van een auto in deze klasse is dat deze ook fraai is om te zien. Dat is nog best lastig om te bewerkstelligen bij een elektrische auto.
De nieuwe Mercedes-AMG GT 4-Door wordt elektrisch
Neem de Mercedes EQE bijvoorbeeld (afbeelding onder). Deze elektrische limousine heeft de motoren op de assen, dus is er nauwelijks behoefte aan overhang vóór of áchter. De korte voor- en achterzijde zorgen ervoor dat de accu zo lang mogelijk kan zijn zonder dat de auto 7 meter is. In technische zin is de EQE dus voorzien van een briljante lay-out. Het enige dat je je kunt afvragen is of het heel erg mooi is.
Dat lijken ze zich bij Mercedes te realiseren. Die gaan nu ook met een mooie elektrische auto op de proppen komen. De auto wordt in zijn geheel door Mercedes-AMG ontwikkeld en zal op het zogenoemde AMG.EA-platform komen te staan. Dit is het nieuwe platform van AMG waar meer sportieve elektrische auto’s op gebouwd gaan worden.
In tegenstelling tot de EQE en EQS zal de nieuwe Mercedes-AMG GT een langere neus krijgen. Niet dat dat nodig is in technisch opzicht, maar wel omdat we dat associëren met een mooie en sportieve auto. De auto zal het meest gaan lijken op de Mercedes-AMG Vision Concept uit 2022. Uiteraard verliest een model altijd wat eigenaardigheden bij de vertaalslag van concept naar productiemodel, maar de voorbode is in elk geval goed.
Qua technische gegevens is er verder nog niet veel over bekend. Naar verluidt krijgt het topmodel ‘meer dan 1.000 pk’. De Mercedes-AMG GT 4-Door EV verwachten we medio 2025, precies het goede moment om je AMG GT63 E-Performance in te ruilen. De auto zal concurreren met andere sportieve vierdeurs auto’s zoals de Audi e-tron GT en de Porsche Taycan.
Jan heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
En die je kunt kopen ook ??? Als “normale” privépersoon, geen steenrijke ik-weet-niet-wat…
Rotterdammert? heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
Die je wel wilt kopen of wil kopen?
Santermans Gaston heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
WANNEER GAAT MEN REKENING HOUDEN MET DE MILEU REGRL GEVING
MEN MAG MAAR 120 KM/ UUR OP DE AUTOSTRADE DAT KAN MET EEN EV AANGEDREVEN MOTOR MET MOTOR 50 KW MAX
GEWICHT EN STROOM VERSPILLING MOEST AL BEGRENSD WORDEN EUROPEES WETGEVIBG GEGOTEN WORDEN
Dokter heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
Gaat het goed met je, Gaston?
Joost heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
Twee opmerkingen
1) ik heb de pest aan mensen welke menen te moeten bepalen wat ik wel of niet zal doen, ik ben mans genoeg om zelf te bepalen wat ik doe.
2) korte overhang is ook niets nieuws, kijk naar bv de Citroën GS, juist door de wielen naar de hoeken te plaatsen werd het veercomfort in combinatoe met het hydraulisch systeem optimaal.
SANTERMANS GASTON heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
Dat is een auto voor op circuit te rijden
MOET VERBODEN WORDEN OPENBARE WEG
MEER DAN GENOEG DODENTAL OP DE WEG
EEN VLIEGMACHINE HOORT NIET THUIS OP DE WEG
MEN RIJDT DE VOETGANGERS EN FIETSER EN KLEINE AOTO’S TOT APPELMOES
Santermans Gaston heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
WANNEER GAAT MEN REKENING HOUDEN MET DE MILEU REGRL GEVING
MEN MAG MAAR 120 KM/ UUR OP DE AUTOSTRADE DAT KAN MET EEN EV AANGEDREVEN MOTOR MET MOTOR 50 KW MAX
GEWICHT EN STROOM VERSPILLING MOEST AL BEGRENSD WORDEN EUROPEES WETGEVIBG GEGOTEN WORDEN
EC Dubost heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
Ik sluit me helemaal aan bij de eerste opmerking. 🙂