Voorlopig is de Dacia Spring de goedkoopste EV van Nederland, maar voor veel mensen zal de actieradius van 220 kilometer (die in de praktijk nog lager zal zijn) iets te vaak voor geknepen billetjes zal zorgen. Daarom is hier nu de nieuwe Renault 5 – de goedkoopste bruikbare EV van Nederland. Met deze hatchback moet je 400 kilometer actieradius kunnen halen op één lading.
Ten opzichte van het studiemodel is de nieuwe Renault 5 gelukkig bijna niets veranderd; het productiemodel is nog altijd een brede hatchback met veel retro-elementen. De spiegels zijn wat groter geworden en de deurklinken zijn niet meer verzonken. Nog meer goed nieuws: Renault komt ook de belofte van de lage prijs na.
Wat is de prijs van de nieuwe Renault 5?
De Renault 5 moet na de zomer van 2024 al in de showroom staan. De vanafprijs voor Nederland is 25.000 euro. Daarmee is hij dus iets duurder dan een Dacia Spring en zelfs nog iets duurder dan de vorige elektrische Twingo, maar de Renault 5 komt wel mooi twee keer zo ver op een volle accu. Een Peugeot e-208 komt net zo ver als de nieuwe Renault 5, maar kost al ruim 10.000 euro meer.
Hoewel de Renault 5 er met zijn brede schouders uitziet als een hete hatchback, is het vermogen bescheiden. Je kunt de auto bestellen met 95, 123 of 150 pk. Het vermogen is overigens geen punt van kritiek: als je de prijs laag wilt houden en de actieradius bruikbaar, dan moet je geen idiote vermogens toepassen. De snelste moet in minder dan 8 seconden naar de 100 km/u sprinten.
Laadsnelheid van de nieuwe R5
Renault spreekt over ‘de versie met 52 kWh-batterij’, dus we vermoeden dat er nog meer uitvoeringen komen. Maar de 52-kWh versie haalt in ieder geval de genoemde 400 kilometer. Je kunt hem opladen met een snelheid van maximaal 100 kW en thuis kun je laden met 11 kW. Het zal geen wonderen doen voor je actieradius, maar je kunt eventueel een aanhanger van maximaal 500 kilo trekken.
Vanbinnen is het eveneens een mooi retrofeestje met hoekige vormen, rechthoekige luchtroosters en stoelen die lijken op die uit de R5 Turbo. De twee schermen op het dashboard zijn per stuk 10 inch groot. Als je de Techno-uitvoering bestelt, krijg je spijkerstof in het interieur dat gemaakt is van gerecyclede flessen. In het interieur is er 19 liter aan kleine vakjes en achterin kun je 326 liter aan bagage kwijt.
De nieuwe Renault 5 weegt nog geen 1.500 kilo, de wielbasis is 2,54 meter en in totaal is de auto slechts 3,92 meter lang. Dat is nog wel iets korter dan een Clio. Moet het allemaal nog iets voordeliger? Dan moet je wachten op de nieuwe Renault Twingo, die moet 20.000 euro gaan kosten als hij verschijnt.
Wil heeft op 5 maart 2024 geschreven:
Hahahahaha….. 25.000 euro…. goedkoop, laat me niet lachen.
Als ze een electrische 35.000 euro kostende volkswagen voor 15.000 in china kunnen verkopen moet die kleine batterij karretjes toch wel voor 14k kunnen worden verkocht ?.
Trouwens renault had beloofd voor onder de 10.000 dat werd 18k nu 22k.
Oplichters zijn het.
Gewoon niet kopen, zakt de prijs vanzelf.
Sava heeft op 4 maart 2024 geschreven:
Het belangrijkste is helaas niet genoemd. Voorwiel- of achterwielaandrijving?
J.S heeft op 3 maart 2024 geschreven:
Waar wordt deze geproduceerd?
Welke batterijen gaan er in? Dezelfde als die tesla gebruikt? Hoelang duurt het opladen?