
Voorlopig is de Dacia Spring de goedkoopste EV van Nederland, maar voor veel mensen zal de actieradius van 220 kilometer (die in de praktijk nog lager zal zijn) iets te vaak voor geknepen billetjes zal zorgen. Daarom is hier nu de nieuwe Renault 5 – de goedkoopste bruikbare EV van Nederland. Met deze hatchback moet je 400 kilometer actieradius kunnen halen op één lading.
Ten opzichte van het studiemodel is de nieuwe Renault 5 gelukkig bijna niets veranderd; het productiemodel is nog altijd een brede hatchback met veel retro-elementen. De spiegels zijn wat groter geworden en de deurklinken zijn niet meer verzonken. Nog meer goed nieuws: Renault komt ook de belofte van de lage prijs na.
Wat is de prijs van de nieuwe Renault 5?
De Renault 5 moet na de zomer van 2024 al in de showroom staan. De vanafprijs voor Nederland is 25.000 euro. Daarmee is hij dus iets duurder dan een Dacia Spring en zelfs nog iets duurder dan de vorige elektrische Twingo, maar de Renault 5 komt wel mooi twee keer zo ver op een volle accu. Een Peugeot e-208 komt net zo ver als de nieuwe Renault 5, maar kost al ruim 10.000 euro meer.

Hoewel de Renault 5 er met zijn brede schouders uitziet als een hete hatchback, is het vermogen bescheiden. Je kunt de auto bestellen met 95, 123 of 150 pk. Het vermogen is overigens geen punt van kritiek: als je de prijs laag wilt houden en de actieradius bruikbaar, dan moet je geen idiote vermogens toepassen. De snelste moet in minder dan 8 seconden naar de 100 km/u sprinten.
Laadsnelheid van de nieuwe R5
Renault spreekt over ‘de versie met 52 kWh-batterij’, dus we vermoeden dat er nog meer uitvoeringen komen. Maar de 52-kWh versie haalt in ieder geval de genoemde 400 kilometer. Je kunt hem opladen met een snelheid van maximaal 100 kW en thuis kun je laden met 11 kW. Het zal geen wonderen doen voor je actieradius, maar je kunt eventueel een aanhanger van maximaal 500 kilo trekken.

Vanbinnen is het eveneens een mooi retrofeestje met hoekige vormen, rechthoekige luchtroosters en stoelen die lijken op die uit de R5 Turbo. De twee schermen op het dashboard zijn per stuk 10 inch groot. Als je de Techno-uitvoering bestelt, krijg je spijkerstof in het interieur dat gemaakt is van gerecyclede flessen. In het interieur is er 19 liter aan kleine vakjes en achterin kun je 326 liter aan bagage kwijt.

De nieuwe Renault 5 weegt nog geen 1.500 kilo, de wielbasis is 2,54 meter en in totaal is de auto slechts 3,92 meter lang. Dat is nog wel iets korter dan een Clio. Moet het allemaal nog iets voordeliger? Dan moet je wachten op de nieuwe Renault Twingo, die moet 20.000 euro gaan kosten als hij verschijnt.
3 reacties op “De coole én betaalbare Renault 5 komt na deze zomer naar Nederland”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Is de hype rondom de Renault 5 terecht of stelt ie teleur? (review)

De Renault 5 Turbo is de krachtigste auto van het merk ooit (en jij kunt ‘m straks gewoon kopen)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Hahahahaha….. 25.000 euro…. goedkoop, laat me niet lachen.
Als ze een electrische 35.000 euro kostende volkswagen voor 15.000 in china kunnen verkopen moet die kleine batterij karretjes toch wel voor 14k kunnen worden verkocht ?.
Trouwens renault had beloofd voor onder de 10.000 dat werd 18k nu 22k.
Oplichters zijn het.
Gewoon niet kopen, zakt de prijs vanzelf.
Het belangrijkste is helaas niet genoemd. Voorwiel- of achterwielaandrijving?
Waar wordt deze geproduceerd?
Welke batterijen gaan er in? Dezelfde als die tesla gebruikt? Hoelang duurt het opladen?