
Voorlopig is de Dacia Spring de goedkoopste EV van Nederland, maar voor veel mensen zal de actieradius van 220 kilometer (die in de praktijk nog lager zal zijn) iets te vaak voor geknepen billetjes zal zorgen. Daarom is hier nu de nieuwe Renault 5 – de goedkoopste bruikbare EV van Nederland. Met deze hatchback moet je 400 kilometer actieradius kunnen halen op één lading.
Ten opzichte van het studiemodel is de nieuwe Renault 5 gelukkig bijna niets veranderd; het productiemodel is nog altijd een brede hatchback met veel retro-elementen. De spiegels zijn wat groter geworden en de deurklinken zijn niet meer verzonken. Nog meer goed nieuws: Renault komt ook de belofte van de lage prijs na.
Wat is de prijs van de nieuwe Renault 5?
De Renault 5 moet na de zomer van 2024 al in de showroom staan. De vanafprijs voor Nederland is 25.000 euro. Daarmee is hij dus iets duurder dan een Dacia Spring en zelfs nog iets duurder dan de vorige elektrische Twingo, maar de Renault 5 komt wel mooi twee keer zo ver op een volle accu. Een Peugeot e-208 komt net zo ver als de nieuwe Renault 5, maar kost al ruim 10.000 euro meer.

Hoewel de Renault 5 er met zijn brede schouders uitziet als een hete hatchback, is het vermogen bescheiden. Je kunt de auto bestellen met 95, 123 of 150 pk. Het vermogen is overigens geen punt van kritiek: als je de prijs laag wilt houden en de actieradius bruikbaar, dan moet je geen idiote vermogens toepassen. De snelste moet in minder dan 8 seconden naar de 100 km/u sprinten.
Laadsnelheid van de nieuwe R5
Renault spreekt over ‘de versie met 52 kWh-batterij’, dus we vermoeden dat er nog meer uitvoeringen komen. Maar de 52-kWh versie haalt in ieder geval de genoemde 400 kilometer. Je kunt hem opladen met een snelheid van maximaal 100 kW en thuis kun je laden met 11 kW. Het zal geen wonderen doen voor je actieradius, maar je kunt eventueel een aanhanger van maximaal 500 kilo trekken.

Vanbinnen is het eveneens een mooi retrofeestje met hoekige vormen, rechthoekige luchtroosters en stoelen die lijken op die uit de R5 Turbo. De twee schermen op het dashboard zijn per stuk 10 inch groot. Als je de Techno-uitvoering bestelt, krijg je spijkerstof in het interieur dat gemaakt is van gerecyclede flessen. In het interieur is er 19 liter aan kleine vakjes en achterin kun je 326 liter aan bagage kwijt.

De nieuwe Renault 5 weegt nog geen 1.500 kilo, de wielbasis is 2,54 meter en in totaal is de auto slechts 3,92 meter lang. Dat is nog wel iets korter dan een Clio. Moet het allemaal nog iets voordeliger? Dan moet je wachten op de nieuwe Renault Twingo, die moet 20.000 euro gaan kosten als hij verschijnt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “De coole én betaalbare Renault 5 komt na deze zomer naar Nederland”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is de hype rondom de Renault 5 terecht of stelt ie teleur? (review)

De Renault 5 Turbo is de krachtigste auto van het merk ooit (en jij kunt ‘m straks gewoon kopen)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Rijden met de originele Renault 5: een eerbetoon aan een icoon

Hoe goedkoop is de elektrische Renault 5 nou echt in Nederland?

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Is zo’n comfortabele Renault Talisman na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Automerk legt uit waarom het onmogelijk is om een goedkope auto te maken voor Nederland

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Dit automerk gaat ‘batterij van de toekomst’ al drie jaar eerder dan gepland leveren

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Er komen weer sportieve Renaults, náást de bekende Alpine-modellen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Hahahahaha….. 25.000 euro…. goedkoop, laat me niet lachen.
Als ze een electrische 35.000 euro kostende volkswagen voor 15.000 in china kunnen verkopen moet die kleine batterij karretjes toch wel voor 14k kunnen worden verkocht ?.
Trouwens renault had beloofd voor onder de 10.000 dat werd 18k nu 22k.
Oplichters zijn het.
Gewoon niet kopen, zakt de prijs vanzelf.
Het belangrijkste is helaas niet genoemd. Voorwiel- of achterwielaandrijving?
Waar wordt deze geproduceerd?
Welke batterijen gaan er in? Dezelfde als die tesla gebruikt? Hoelang duurt het opladen?