TopGear stapt net uit de nieuwe Renault Mégane RS. In ons komende nummer lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Renault Mégane
Uitvoering: RS 280 EDC Sport
Locatie: Jerez en omstreken, Spanje
Weersomstandigheden: 18 graden en droog

Is dit nu al jullie favoriete nieuwe auto van dit jaar?

Nou, dat is misschien wat voorbarig, vind je zelf ook niet? Maar laten we het zo zeggen: de nieuwe Mégane RS is absoluut een sterke kanshebber.

Wat zijn de grote veranderingen ten opzichte van z’n voorganger?

Wat een serieuze vraag. Maar wel een goede, want er is genoeg te melden. De motor is geheel nieuw en verwant aan het blok uit de Alpine A110, maar dan met een twin-scroll turbo en nog wat andere aanpassingen, zodat ie 280 pk levert. Elke Mégane RS krijgt 4Control mee, de vierwielbesturing van Renault, en heeft nieuwe dempers met hydraulische bumpstops. De remmen kregen een mooie upgrade. En je kunt nu kiezen uit een handgeschakelde zesbak of een zestraps EDC-automaat, die behoorlijk snel en effectief werkt en bijvoorbeeld meerdere trappen tegelijk kan terugschakelen.

En wat zijn de overeenkomsten met de vorige Mégane RS?

Jeetje. Lach eens een beetje, het zal je goed doen. Maar er is nog steeds flink dikke styling, een keuze uit een standaard Sport- of optioneel Cup-onderstel (de laatste krijgt, indien gecombineerd met een handbak, ook een mechanisch sperdifferentieel) en snelheid waar je u tegen zegt. De nieuwe Renault Mégane RS gaat van 0 naar 100 in 5,8 seconden.

Vet cool, hoe rijdt dat nou?

Zo kennen we je weer. Het rijdt subliem. Het nieuwe Sport-onderstel zorgt dat het hobbelige, golvende Zuid-Spaanse asfalt goed wordt doorgegeven, zonder dat je met een pogo-effect uit je stoel stuitert of de auto van streek raakt. De gunstiger geometrie van de voorwielophanging zorgt dat aandrijfreacties in het stuur goed controleerbaar zijn. De vierwielbesturing maakt hem net dat tandje wendbaarder. Het enige wat we graag wat heftiger hadden gezien, is het geluid. Dat blijft zelfs in de Sport- en Race-standen wat braaf. Het is oké qua volume (mede dankzij de Bose-speakers), maar niet zo ploppend en rafelig als dat van sommige concurrenten. Wellicht dat dit wordt gecorrigeerd op de Trophy-versie, die eind dit jaar komt en 300 pk krijgt.

Wat mag die nieuwe Renault Mégane RS kosten?

In Nederland neem je er een mee naar huis vanaf 42.340 euro (handbak) of 44.540 euro (EDC).

Wat als je in de versie met handbak en Cup-onderstel stapt en toevallig in de buurt van het circuit van Jerez bent?

Dan krijg je onderstaande video. Joepie!

Lees onze volledige rijtest van de nieuwe Renault Mégane RS in TopGear Magazine 153, die vanaf 15 februari in de winkel ligt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)