Werkelijk niets komt in de buurt van de Rolls-Royce Phantom. Het is niet de snelste, sportiefste, zuinigste, meest praktische, mooiste of betrouwbaarste auto ter wereld. En toch is het de beste auto ter wereld. In zijn eigen recht. De ambiance van de Rolls-Royce Phantom voel je in een straal van een kilometer eromheen. Vanbinnen ademen ze kwistige luxe, ultieme verwennerij, en koppelen dit aan een niet te evenaren aandacht voor detail. Ze opereren in feite in hun eigen, unieke wereldje van opperst comfort en kwaliteit. Goed: dat schept nogal wat verwachtingen voor de nieuwe Rolls-Royce Phantom. En dit is hem: de achtste generatie.

Nieuwe Rolls-Royce Phantom? Je liegt.

Nee, dit is écht de nieuwe Rolls-Royce Phantom. Hou er rekening mee dat de kopers van de Phantom, eh, een beetje op leeftijd zijn. En die houden niet zo van verandering. Met heel veel moeite wist RR de gemiddelde leeftijd van 56 naar 45 te krijgen. Vermoedelijk halen vooral de hippe coupés de gemiddelde leeftijd omlaag en heeft de gemiddelde Phantom-koper de eerste muurtekening nog gemaakt zien worden. Of zelf gemaakt. Zijn we nu niet bang dat we ze beledigen? Nee, hoor: deze lettertjes zijn te klein.

Oké, wat is er anders?

De dubbele wishbone-ophanging vóór en de multilink-ophanging achter zijn nieuw. Bovendien sturen de achterwielen nu mee. Magic Carpet Ride (niet nieuw) scant de weg tot wel 100 km/u en absorbeert pro-actief oneffenheden in het asfalt. Zo kun je achterin je champagne drinken zonder te knoeien. Achterin zit uiteraard een coolbox voor je sjampie.

En kan ik die champagne ook in alle rust opdrinken?

Ja. Volgens WC Eend is de nieuwe Rolls-Royce Phantom de stilste auto ter wereld. Met 130 kilo isolatiemateriaal en glas van 6 millimeter dik hadden wij ook niets anders verwacht. Zelfs de banden hebben isolatieschuim aan de binnenkant. Nee, echt.

En de motor?

Rolls-Royce bouwde een compleet nieuwe 6,75-liter V12 met 572 pk (+119) en 900 Nm (+180) koppel. Dat al vanaf 1.700 tpm beschikbaar is. Het vermogen gaat via een achttrapsautomaat naar de achterwielen. De twaalfcilinder maakt 10 procent minder herrie dan zijn voorganger. Wat is 10 procent van niets? Vulgaire dingen als sprinttijden en topsnelheid communiceert de bouwer (nog) niet. En oh wee als je om een handbak vraagt.

Het nobele ‘In tegenstelling tot andere zogenaamde luxemerken, die platformen delen met massaproductieauto’s om kosten te besparen, heeft Rolls-Royce geconcludeerd dat de toekomst van luxe schuilt in het produceren van een toewijd platform in een klein volume’, aldus Rolls-Royce. De bouwer noemt het de ‘Architecture of Luxury’. Ook Project Cullinan (een SUV) en de volgende generatie Ghost, Wraith en Dawn komen op dit platform. De Architecture of Luxury is een spaceframe dat volledig is opgetrokken uit aluminium.

En verder?

Het eerste aanrakingspunt van de nieuwe Rolls-Royce Phantom zijn de deuren. Erg belangrijk dus. Het aluminium is met de hand gepolijst. De 22-inch wielen zijn de grootste ooit geleverd op een Rolls-Royce. Natuurlijk is de fabuleuze sterrenhemel achterin weer aanwezig.

Hoeveel eeuwen moet ik sparen?

Dat is nog onbekend. En zwaar afhankelijk van je salaris. Reken maar op minimaal een half miljoen. Maar geen zorgen: vink een setje lamswollen vloermatten, een picnic-set, een 24 karaats Spirit of Ecstasy, gepersonaliseerde kussentjes en een autohoes bij, en je kunt er een hypotheek bij optellen.

Reacties

  • 1scheveninger heeft op 31 juli 2017 geschreven:

    Zoveel bling-bling, weten jullie zeker dattie uit Engeland komt?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)