Zit je een tikje krap bij kas, maar wil je toch dat ‘leve de luxe’-gevoel? Deze kant op, alsjeblieft, voor tips over het aanschaffen van een tweedehands premiumauto.

Het is waar: dit is niet altijd zonder risico. Vaak zitten er op dit soort auto’s veel geavanceerde systemen die het loodje kunnen leggen, en reparatie is vaak prijzig. Of eigenlijk is al het onderhoud prijzig. Dat wil niet zeggen dat er geen aanraders tussen zitten. Hieronder zie je drie auto’s in drie prijsklassen waarin we bij TopGear maar wat graag zouden voortzoeven.

Mercedes SL (R129) – vanaf circa € 10k

Prijs toen: € 127.739 (500 SL)
Voor: Prachtig gemaakt, onbehoorlijk stijlvol, heerlijk design van eind jaren tachtig
Tegen: Elektronica is zeer complex, dus check álles. Hydraulisch systeem lekt nogal eens. Check op roest

Stijlvol moest het zijn, zeiden ze. Nou ja, dan komt er sowieso een Mercedes naar voren in onze zoektocht naar de beste tweedehands premiumauto. Maar welke? We wilden eerst een CL, maar die zit nu in het occasion-vagevuur waarin hij op het randje van ‘klassiek cool’ zit. En dus duur wordt.

Dus gaan we voor de R129 SL, een neo-klassieker uit de tijd dat Mercedes’ toewijding aan engineering en technische vuurkracht het merk op respectabele afstand van de concurrentie zette. Toenmalig designbaas Bruno Sacco vond dit zijn ‘perfecte auto’ en dat zijn we met hem eens. De vroege auto’s hadden een flank in twee kleuren en zien er frisser uit dan de facelifts uit ’95 en ’98.

Er hebben diverse zes- en achtcilinders – en een V12 – onder die lange motorkap gelegen, maar voor iets meer dan 12k moet je een keurige vroege 300 SL (190 pk) kunnen krijgen, of een 280 of 320 uit 1993 (230 pk). Zoals altijd: meer geld, betere auto. Een mille of 17 en je hebt iets waar iemand zorg aan heeft besteed, met een deugdelijke historie.

Maserati Quattroporte Sport GT S – € 30-40k

Prijs toen: € 181.887
Voor: Tijdloos elegant design, sublieme motor, geluid en onderstel
Tegen: Roest kan een punt zijn; instrumentenpaneel hapert; jaarlijkse beurt nodig om lekkage aan bak te voorkomen; remschijven en -blokken vaak aan de beurt

Overweeg je een Quattroporte als tweedehands premiumauto, laat je dan vooral niet verleiden door de vele koopjes. Echt, niet doen. Ga één stapje hoger naar een Sport GT S en betaal het dubbele – het gevolg is een auto die veel dichter komt bij het waarmaken van de beloftes van zijn uiterlijk.

Voormalig F1-coureur Ivan Capelli hielp met het vervolmaken van de ZF-automaat die de auto zijn transformatie bezorgde, en in de Sport GT S zitten de ‘gewone’ Bilstein-dempers in plaats van de problematische/waardeloze adaptieve Skyhook-gevallen. Nog iets? Nou, je krijgt de zwarte grille met deels rood drietandlogo, 20-inch wielen, ovale uitlaten en een alcantara/leer-interieur. Iemand die zijn Maserati’s kent, weet dat dít de versie is waarvoor je moet gaan. En dat hij goed op je zal passen – zowel spiritueel als financieel – als jij ook goed op hem past. Wat inhoudt dat je regelmatig met hem moet rijden, want dit is geen auto die ervan houdt een beetje met zijn duimen te gaan zitten draaien.

Rolls-Royce Phantom – vanaf ca. € 100k (als je er een kunt vinden)

Prijs toen: € 503.000
Voor: Ziet er na twintig jaar nog altijd modern uit, uitstekende bouwkwaliteit, verbluffend raffinement
Tegen: Aluminium carrosseriedelen zijn moeilijk en duur om te repareren, kleppendeksels kunnen lekken

Het was de eerste nieuwe Rolls die verscheen nadat BMW eigenaar was geworden. Hij had een nieuw aluminium onderstel en een 460 pk sterke, 6,75 liter grote V12, en draait volledig om het gevoel dat inzittenden krijgen van het zitten in een auto die gemaakt is als een klein maar intens goed uitgerust gebouw.

Luchtvering helpt ’m aan een wegligging die elk vliegend tapijt overstijgt, maar hij heeft verrassend veel grip en gretigheid als je het tempo opschroeft. Alles wat je aanraakt, voelt kostbaar en goed gemaakt aan, en hoewel zaken als connectiviteit duidelijk achterblijven, voegt dat idee van een ‘digitale detox’ juist ook weer iets toe. Mocht je ervoor gaan: goedkoop wordt het niet, op geen enkele manier. Zoek je een Phantom als tweedehands premiumauto, probeer dan de echt hoge kilometerstanden te vermijden en een goede specialist te vinden voor onderhoud. Dat scheelt nogal met de dealer…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)