
Groter, veiliger en zuiniger – dat zijn de steekwoorden voor de volledig nieuwe Skoda Fabia. Je bent nu volledig op de hoogte. Iets meer info? Vooruit. Dit is de vierde generatie van de Fabia, en hij staat dit keer wel op hetzelfde platform als de nieuwe Volkswagen Polo. De vorige Fabia liep een halve generatie achter op de Polo. Net als bij de Octavia en de Golf heeft het er alle schijn van dat dit misschien wel de beste keuze is tussen de twee.
Een mooier interieur
Het interieur ziet er om te beginnen fantastisch uit. De stoffen strip over het dashboard oogt hoogwaardig en Skoda zorgde voor toffe details. De verwarming bedien je niet met suffe swipe-paneeltjes, maar met draaiknoppen. De techniek is gelijk aan die van de VW Polo, dus als de prijs gunstiger is en je vindt de Fabia mooier om te zien, waarom niet? Al moeten we toegeven: de Ibiza ziet er ook nog altijd erg leuk uit.
Afmetingen nieuwe Skoda Fabia
De nieuwe Skoda Fabia is 111 millimeter langer en 48 millimeter breder. De hoogste is op een paar millimeter na gelijk gebleven. De bagageruimte nam toe van 330 tot 380 liter. Volgens Skoda is de Fabia ook nog eens de meest aerodynamische auto in zijn klasse. Voor de velgen is er volop keuze: de wielen lopen uiteen van 14 tot 18 inch. Optioneel monteert Skoda een 9,2-inch navigatiescherm en een 10,25-inch instrumentarium.
Motoren
De motoren zijn grotendeels gelijk aan die van Volkswagen. Je bestelt de nieuwe Skoda Fabia altijd met 1,0-liter driecilinders waarvan de vermogens uiteenlopen van 95 tot 110 pk. Een sportievere Monte Carlo-uitvoering komt, maar we hopen ook op een volbloed RS. De prijzen voor de nieuwkomer zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


De Skoda Fabia is niet meer het lachertje van autoland

Meer-heb-je-niet-nodig-auto van het Jaar 2021

Skoda Fabia RS (2005) vs Octavia RS (2021)

Skoda Fabia RS TDI is de vergeten hete hatchback

Matt LeBlanc en kornuiten gaan even melk halen

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het kan ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

pas nieuw de fabia skoda voor de vrouw heb er zelf meegereden ik vind dat deze beetje danst op de weg.
raar maar waar ophanging of banden dat is mijn vraag eens terug naar garage kijken wat ze zeggen daar.
groetjes lucien