We hebben nog weleens de neiging te denken dat alles langs lijnen van geleidelijkheid loopt. Van het een komt het ander, kalmpjes aan verandert de wereld, stukje bij beetje. Maar je zult toch een jaar of 30 geleden een tijdmachine zijn tegengekomen (kom op, even doen alsof die toen op elke straathoek te vinden waren – je kunt het), zijn ingestapt en *poef!* in 2022 gedropt worden. Da’s toch even slikken.

Je hoeft het niet eens over grote zaken als 11 september, Covid of de opkomst van Koreaanse boybands te hebben – een blik op de autowereld is genoeg om alles wat je dacht te weten op zijn kop te zetten. Een Tesla? Wat is dat dan? Waar is Lancia gebleven? Wie de hel is Max Verstappen? En als ze je dan ook nog vertellen dat Toyota geen saaie auto’s meer maakt, en Kia en Hyundai inmiddels geen waardeloze prullen maar begeerlijke auto’s maken, kun je waarschijnlijk meteen een paar weekjes het sanatorium in.

De Skoda Fabia is ook heel anders dan eerst

Hetzelfde effect zou ongetwijfeld een ontmoeting met de nieuwe Skoda Fabia hebben gehad. Dat een merk dat toen jij vertrok nog het terechte lachertje van autoland was, tot zoiets in staat is – het tart elke verbeelding. De Tsjechen laten nu al jaren zien dat ze met de door VW over het hek gemikte spullen wondertjes kunnen verrichten. Soms overstijgen ze de meester: zo’n Enyaq is in veel opzichten een fijnere EV dan de ID.4.

Wie moet kiezen tussen een VW Polo en deze nieuwe Skoda Fabia: succes ermee. Neem de looks: de Fabia oogt solide en volwassen, en zeker en profil wat speelser dan de wel erg serieuze Polo. Iets dergelijks geldt voor het interieur. Door het slim toepassen van kleuraccenten is het in de Fabia gezelliger en minder donker, terwijl bouwkwaliteit, materiaalgebruik en ergonomie op hetzelfde hoge niveau liggen.

Het scherm is wat handiger

Of zelfs beter zijn: het grotere scherm van de Skoda Fabia heeft meer snelkeuzetoetsen, waardoor het handiger te bedienen is, en mist die akelige veegpaneeltjes voor de klimaatbeheersing, maar heeft daar gewoon knoppen voor. Zelfs qua moderniteit hoeft de Fabia niets toe te geven: ook hij heeft een digitaal tellerscherm waarin je precies kunt laten zien wat voor jou prioriteit heeft.

De stoelen zitten uitstekend, de ruimte is dik voor elkaar – achterin blijft het een beetje inschikken, maar de Fabia heeft een wielbasis die groter is dan die van de VW Golf IV, om het maar in perspectief te zetten. En uiteraard grossiert men weer in die ‘Simply Clever’-handigheidjes die het leven nét dat beetje simpeler maken. Overal zitten vakjes, en netjes en haakjes om spullen vast te zetten, en wat waren we blij toen ’s ochtends de voorruit dichtgevroren bleek te zijn en we ons herinnerden dat Skoda achter de benzineklep altijd een ijskrabber verstopt.

Hoe is de Skoda Fabia om in te rijden?

Rijden doet de Skoda Fabia prima. Het spettert of fonkelt nergens, maar daar is hij ook niet op uit – laat dat maar aan de Fiesta’s van deze wereld over. Bij de Fabia gaat het om rust en comfort, en dat krijg je. De besturing is licht, precies en nogal non-communicatief, zoals bij de Polo en de hele rest van zijn klassegenoten het geval is. De motor, wij hadden de 95 pk sterke driecilinder met handmatige vijfbak, is stil en sterk zat voor normaal meerijden en misschien een kléín beetje meer dan dat. ‘Simply solid’, zeg maar.

Wat misschien ook even slikken is: de prijs. Het begint bij 20.290 euro (17 mille in België), maar onze Business Edition met een paar pretpakketten erop moet zomaar 28.400 euro opbrengen. Geen klein bier. Misschien meteen maar weer die tijdmachine instappen?

Specificaties Skoda Fabia 1.0 Business (2022)


Motor
999 cc
driecilinder turbo
95 pk @ 5.000 tpm
175 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u 10,6 s
top 195 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,0 l/100 km
115 g/km CO2
Afmetingen
4.108 x 1.780 x 1.459 mm (l x b x h)
2.564 mm (wielbasis)
1.142 kg
40 l (benzine)
380 / 1.190 l (bagage)
Prijzen
€ 23.290 (NL)
€ 21.220 (B) – Clever+

Reacties

  • FlexFabia heeft op 13 maart 2022 geschreven:

    Mijn vorige auto was een Fabia Edition. Leuke wagen en toen – 6 jaar terug nu – voor 24k. Bij uitzoeken nieuwe lease auto bleek dezelfde wagen ruim 5k duurder te zijn geworden. En het nieuwste model is niet meer als combi verstelbaar.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)