Er is een aantal kleine hatchbacks die niet uit het Nederlandse straatbeeld weg te denken zijn. De Fiesta, en de Swift, om maar wat te noemen. De Suzuki moest toekijken hoe de Fiesta op het hakblok werd gelegd, maar gelukkig mag de Swift blijven leven en er komt zelfs een nieuwe generatie. Nu is het hopen op een nieuwe Suzuki Swift Sport, maar daar is helaas nog niets over bekend.
In Nederland heet de hatchback van Suzuki al sinds de jaren ’80 Swift, maar in andere landen gebruiken ze de naam pas sinds 2004. Daarvoor heette het bakje bijvoorbeeld Cultus. Daarom hebben ze het internationaal over de vierde generatie, maar in Nederland mag je dit alweer de zevende generatie van de Suzuki Swift noemen.
Suzuki noemt het een geheel nieuw model, al komt het platform wel van de vorige generatie. Het uiterlijk is wel duidelijk helemaal anders, maar toch nog zeer herkenbaar als Swift. Vanbuiten is de auto geheel onder handen genomen met een verse ‘pianozwarte’ grille, nieuwe koplampen en een volledig andere achterkant. De motorkap oogt nu een beetje als een grote voorhoofdrimpel.
Voorlopig moet je het doen met een nieuwe 1,2-liter driecilinder. De mild-hybride aandrijflijn produceert 82 pk en 110 Nm. Schakelen kan via een vijftraps handbak of een CVT-automaat. De vorige Swift kreeg ook Sport-uitvoering met een 1,4-liter turbomotor. Het is onbekend of die ook voor de nieuwe Suzuki Swift komt, maar qua platform moet het passen.
Betere ergonomie
De Swift is 15 millimeter gegroeid in de hoogte en de lengte. Ondanks dat blijft de grootte van de kofferbak 265 liter. Verder zijn het middenconsole en de knopjes naar de bestuurder gericht en het dashboard is tweekleurig. Op het 9-inch touchscreen kun je allerlei informatie over de auto vinden naast Apple Carplay en Android Auto en er is zelfs WiFi aanwezig.
Ook qua veiligheidssystemen zit de nieuwe Swift prima in orde. Een radar en een cameraatje op de voorkant houden andere weggebruikers in de gaten. De auto begint te roepen en geeft ‘visuele waarschuwingen’ wanneer een botsing dreigt en kan ook ingrijpen wanneer het hem teveel wordt. Ook helpt ie bij het tussen de lijntjes kleuren en bij het afstand houden.
Hij staat trouwens op 16-inch lichtmetalen velgen die ‘aerodynamisch gevormd’ zijn. Het AllGrip-systeem is weer terug als optie. De Swift merkt wanneer de voorwielen tractie verliezen en kan op dat moment kortstondig een vierwielaandrijver worden. De nieuwe Suzuki Swift houdt ook in de gaten of de bestuurder nog alert is en geeft een melding wanneer ie vindt dat het bedtijd is.
Wanneer komt de nieuwe Suzuki Swift naar Nederland?
Ergens in april 2024 mag je de nieuwe Suzuki Swift in de Nederlandse showrooms verwachten. Wat ie dan gaat kosten en welke uitvoeringen je kunt bestellen, maakt Suzuki later bekend. Het uitgaande model kun je nieuw kopen voor tenminste 20.995 euro (17.299 euro in België). Hopelijk ligt de prijs van de nieuwe Swift niet veel hoger.
De Decker Jozef heeft op 25 juni 2024 geschreven:
graag verslag van test nieuwe suzuky swift 2024.