Wekenlang, zo niet, maandenlang speculeerden autospotters over de komst van een Model 3 Plaid. De autofotografen spotten de achterkant van een aangepaste Model 3, voorzien van ‘dezelfde’ badge op de kofferbakklep als die van de Model S Plaid en Model X Plaid. Deze spotters hadden wat verder moeten inzoomen op de badge. Dit is de nieuwe Tesla Model 3 Performance met een eigen Performance-badge. De nieuwe Tesla is dus geen Model 3 met drie elektromotoren en 1.000 pk.
Bekijk de nieuwe Model 3 Performance van de voorkant en je ziet de nieuwe generatie duidelijk terugkomen. Wat wel anders is ten opzichte van de andere Model 3’s van deze generatie is de voorbumper. Het ontwerp is een tikkie anders en er is een kleine splitter. Verder kun je deze Performance herkennen aan de koolstofvezel lip op de achterklep en dus aan de Performance-badge.
Specificaties van de nieuwe Tesla Model 3 Performance
Dankzij twee elektromotoren – één op de vooras en één op de achteras – is er een vermogen van 460 pk beschikbaar. Dit vermogen wordt overgebracht op de weg via 20-inch wielen. Hierbij zijn de achterbanden een tikkeltje breder dan die aan de voorkant, wat zorgt voor meer grip in de bochten. Een sprintje van 0 naar 100 km/u gaat trouwens in 3,1 seconden en de topsnelheid is 262 km/u.
Verder is het onderstel flink aangepakt dankzij adaptieve dempers, nieuwe veren, nieuwe stabilisatorstangen en moet het onderstel een stuk stijver zijn dan bij de vorige Model 3 Performance. Daarnaast zijn de remmen van het oude Track Pack nu standaard. Over circuitgebruik gesproken, ook hier heeft Tesla wat aanpassingen in gedaan.
De snelste Model 3 is wat beter in te stellen voor circuit gebruik. Zo kun je de motorstand aanpassen van comfortmodus naar normaal en naar ‘Insane’. Verder kun je het stuurgedrag en het onderstel in een Track Mode zetten. Ook geinig: in het menu zit een slider waarmee je aangeeft of je liever onderstuur of overstuur hebt. Hierbij gaat niet het vermogen naar achteren of naar voren, maar stemt de Tesla alle systemen af op de door jou gekozen instelling.
Het interieur van vernieuwde Model 3 Performance
Net als bij de buitenkant is de cabine van deze Model 3 Performance een feest der herkenning met her en der wat nieuwigheden. Zo zijn er nieuwe sportstoelen met sterkere zijwangen die je beter op je plek moeten houden in een scherpe bocht. Ook kun je voor het eerst kiezen voor het ‘Carbon Fiber’-pakket voor het interieur waardoor de strip op het dashboard gemaakt is van koolstofvezel.
De nieuwe Tesla Model 3 Performance oogt op papier een stuk beter dan zijn voorganger. Maar is ie dat ook? TopGear had het genoegen om in de nieuwe Tesla Model 3 Performance te mogen rijden vlak na de onthulling in Malibu. De beelden daarvan zie je hieronder. Ergens in het tweede kwartaal van dit jaar moeten de Nederlandse leveringen beginnen. De prijzen van de vernieuwde Tesla Model 3 Performance beginnen hier bij 56.990 euro. Dat is 15.000 euro duurder dan de goedkoopste Model 3 van de nieuwe generatie.
Niet die Maarten heeft op 6 mei 2024 geschreven:
Sorry voor de BMW liefhebbers maar de 3 is echt een hele fijne auto. De performance helemaal! Benieuwd naar de andere stoelen maar voor mij is het een no brainer tegenover de m3.
Het zijn in mijn ogen beide fijne auto’s maar de tesla wint op te veel vlakken. Heritage is voor mij niet de belangrijkste reden voor een nieuwe auto.
En laten we eerlijk wezen, de harig age van BMW is zoiezo discutabel. (Om de biemer fans gerust te stellen, een BMW E30 station wint altijd van alle andere auto’s )
Hahahaha heeft op 24 april 2024 geschreven:
Wat is dit voor een slechte grap? Een Tesla een BMW-killer? Laat staan een M3? Doe eens even normaal.
Sjors heeft op 25 april 2024 geschreven:
Beetje gekke vergelijking inderdaad, 60k voor een model 3 performance met volle uitrusting vs 93k voor de meest kale basis uitvoering van de m3.
Maargoed, ze zullen wel op de performance doelen, ben ook benieuwd hoe deze twee zich onderling verhouden op de ring en carwow etc.
Zal.de komende maanden wel duidelijk worden.
@Sjors heeft op 26 april 2024 geschreven:
Dag Sjors AKA Maarten, je taalgebruik verraadt je. Iedereen die ook maar een klein beetje van auto’s houdt, kiest een M3 over elke Tesla. Any day of the week.
Mensen kiezen alleen voor een Tesla als die goedkoop is. Tegen dumpprijzen verkopen ze, zonder dumpprijzen niet. Dan ben je geen BMW concurrent maar een Dacia concurrent. Dat zijn de feiten en hoe pijnlijk dat ook voor je is, ga aub niet weer met allerlei leugens aankomen om te doen alsof het niet zo is.
M. Van de Berg heeft op 26 april 2024 geschreven:
Er zijn tal van autoliefhebbers, maar betekent dat automatisch dat BMW’s enorm veel verkocht worden? Misschien zijn ze te prijzig voor velen. Daar heeft Sjors ook een punt: BMW kan niet concurreren op prijs. Dit blijkt ook uit de verkoopcijfers, waar Tesla duidelijk de overhand heeft ten opzichte van BMW en Dacia. Dat terwijl een Tesla veelal luxe is uitgevoerd en de gemiddelde BMW met stoffen stoeltjes en kleine velgen worden verkocht omdat de standaard versie al zo duur is.
Hahaha heeft op 26 april 2024 geschreven:
Maarten, kom op. Je bent zo doorzichtig. Maarten VD = Maarten van de Berg?
Daarnaast: een Tesla luxe noemen qua afwerking. Dat meen je toch niet serieus?!
Wat een grap die Maarten…