
Wekenlang, zo niet, maandenlang speculeerden autospotters over de komst van een Model 3 Plaid. De autofotografen spotten de achterkant van een aangepaste Model 3, voorzien van ‘dezelfde’ badge op de kofferbakklep als die van de Model S Plaid en Model X Plaid. Deze spotters hadden wat verder moeten inzoomen op de badge. Dit is de nieuwe Tesla Model 3 Performance met een eigen Performance-badge. De nieuwe Tesla is dus geen Model 3 met drie elektromotoren en 1.000 pk.
Bekijk de nieuwe Model 3 Performance van de voorkant en je ziet de nieuwe generatie duidelijk terugkomen. Wat wel anders is ten opzichte van de andere Model 3’s van deze generatie is de voorbumper. Het ontwerp is een tikkie anders en er is een kleine splitter. Verder kun je deze Performance herkennen aan de koolstofvezel lip op de achterklep en dus aan de Performance-badge.
Specificaties van de nieuwe Tesla Model 3 Performance
Dankzij twee elektromotoren – één op de vooras en één op de achteras – is er een vermogen van 460 pk beschikbaar. Dit vermogen wordt overgebracht op de weg via 20-inch wielen. Hierbij zijn de achterbanden een tikkeltje breder dan die aan de voorkant, wat zorgt voor meer grip in de bochten. Een sprintje van 0 naar 100 km/u gaat trouwens in 3,1 seconden en de topsnelheid is 262 km/u.
Verder is het onderstel flink aangepakt dankzij adaptieve dempers, nieuwe veren, nieuwe stabilisatorstangen en moet het onderstel een stuk stijver zijn dan bij de vorige Model 3 Performance. Daarnaast zijn de remmen van het oude Track Pack nu standaard. Over circuitgebruik gesproken, ook hier heeft Tesla wat aanpassingen in gedaan.
De snelste Model 3 is wat beter in te stellen voor circuit gebruik. Zo kun je de motorstand aanpassen van comfortmodus naar normaal en naar ‘Insane’. Verder kun je het stuurgedrag en het onderstel in een Track Mode zetten. Ook geinig: in het menu zit een slider waarmee je aangeeft of je liever onderstuur of overstuur hebt. Hierbij gaat niet het vermogen naar achteren of naar voren, maar stemt de Tesla alle systemen af op de door jou gekozen instelling.
Het interieur van vernieuwde Model 3 Performance
Net als bij de buitenkant is de cabine van deze Model 3 Performance een feest der herkenning met her en der wat nieuwigheden. Zo zijn er nieuwe sportstoelen met sterkere zijwangen die je beter op je plek moeten houden in een scherpe bocht. Ook kun je voor het eerst kiezen voor het ‘Carbon Fiber’-pakket voor het interieur waardoor de strip op het dashboard gemaakt is van koolstofvezel.
De nieuwe Tesla Model 3 Performance oogt op papier een stuk beter dan zijn voorganger. Maar is ie dat ook? TopGear had het genoegen om in de nieuwe Tesla Model 3 Performance te mogen rijden vlak na de onthulling in Malibu. De beelden daarvan zie je hieronder. Ergens in het tweede kwartaal van dit jaar moeten de Nederlandse leveringen beginnen. De prijzen van de vernieuwde Tesla Model 3 Performance beginnen hier bij 56.990 euro. Dat is 15.000 euro duurder dan de goedkoopste Model 3 van de nieuwe generatie.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
6 reacties op “De nieuwe Tesla Model 3 Performance wil een BMW M3-concurrent zijn”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Tesla daagt ontevreden klanten en journalisten voor de rechter

Zo kun je jouw Tesla er als Ferrari of Maserati uit laten zien

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Tesla Model 3 Performance review: Is de ondeugende Tesla een BMW M3-killer?

Tesla Model 3 vs Merc-AMG C 63 S vs BMW M3 vs Alfa Giulia Q

Tesla Model 3 VS BMW M2 op de Nürburgring

Tesla Model 3 Performance vs BMW M3

Tesla Model 3 Performance vs BMW M3 Competition

Tesla Model 3 Performance: 1e rij-indruk

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Sorry voor de BMW liefhebbers maar de 3 is echt een hele fijne auto. De performance helemaal! Benieuwd naar de andere stoelen maar voor mij is het een no brainer tegenover de m3.
Het zijn in mijn ogen beide fijne auto’s maar de tesla wint op te veel vlakken. Heritage is voor mij niet de belangrijkste reden voor een nieuwe auto.
En laten we eerlijk wezen, de harig age van BMW is zoiezo discutabel. (Om de biemer fans gerust te stellen, een BMW E30 station wint altijd van alle andere auto’s )
Wat is dit voor een slechte grap? Een Tesla een BMW-killer? Laat staan een M3? Doe eens even normaal.
Beetje gekke vergelijking inderdaad, 60k voor een model 3 performance met volle uitrusting vs 93k voor de meest kale basis uitvoering van de m3.
Maargoed, ze zullen wel op de performance doelen, ben ook benieuwd hoe deze twee zich onderling verhouden op de ring en carwow etc.
Zal.de komende maanden wel duidelijk worden.
Dag Sjors AKA Maarten, je taalgebruik verraadt je. Iedereen die ook maar een klein beetje van auto’s houdt, kiest een M3 over elke Tesla. Any day of the week.
Mensen kiezen alleen voor een Tesla als die goedkoop is. Tegen dumpprijzen verkopen ze, zonder dumpprijzen niet. Dan ben je geen BMW concurrent maar een Dacia concurrent. Dat zijn de feiten en hoe pijnlijk dat ook voor je is, ga aub niet weer met allerlei leugens aankomen om te doen alsof het niet zo is.
Er zijn tal van autoliefhebbers, maar betekent dat automatisch dat BMW’s enorm veel verkocht worden? Misschien zijn ze te prijzig voor velen. Daar heeft Sjors ook een punt: BMW kan niet concurreren op prijs. Dit blijkt ook uit de verkoopcijfers, waar Tesla duidelijk de overhand heeft ten opzichte van BMW en Dacia. Dat terwijl een Tesla veelal luxe is uitgevoerd en de gemiddelde BMW met stoffen stoeltjes en kleine velgen worden verkocht omdat de standaard versie al zo duur is.
Maarten, kom op. Je bent zo doorzichtig. Maarten VD = Maarten van de Berg?
Daarnaast: een Tesla luxe noemen qua afwerking. Dat meen je toch niet serieus?!
Wat een grap die Maarten…