
De maand juni zit eraan te komen, wat voor racefans betekent dat ze zich weer op 24-uursraces Le Mans en Spa mogen verheugen. Voor die races aan de beurt zijn, vindt in het weekend van 1 juni de 24 uur op de Nürburgring plaats. Bij die race doet een raceversie van de nieuwe Volkswagen Golf GTI Clubsport mee. VW acht het wel zo handig om de auto eerst te onthullen en dan pas te laten racen.
De nieuwe Clubsport wordt volgende week vrijdag 31 mei helemaal onthuld, maar we krijgen nu alvast de eerste beelden en informatie. Zo weten we dat de frontverlichting is aangepast en dat het VW-logo op de neus voor het eerst verlicht is. Daarnaast zijn er nieuwe 19-inch wielen, een behoorlijke dakspoiler die de kont naar beneden duwt en heeft het achterlicht een nieuw ontwerp.
VW licht een tipje van de sluier op
Hoe sterk de nieuwe Volkswagen Golf GTI Clubsport gaat zijn, is nog niet bekend, maar een hint naar het vermogen wil het merk wel geven. De raceauto die wordt ingeschreven, is in de basis een Clubsport. De 2,0-liter turbomotor heeft een vermogen van 348 pk en het koppel is 450 Nm. Over de aandrijflijn zegt VW dat het een versie is die dicht tegen het productie-exemplaar zit. Mocht de nieuwe Clubsport evenveel vermogen hebben, dan wordt deze auto de sterkste productie-Golf ooit.
Andere mechanische zaken aan de nieuwe Clubsport wil Volkswagen wel delen. Zo is er een elektronisch differentieel op de vooras en optioneel een adaptief onderstel. Voor de seizoenskaarthouders van de Touristenfahrten heeft Volkswagen een speciale rijmodus toegevoegd. Zet de Clubsport in ‘Special’ en de auto stelt zichzelf zo af dat hij klaar is voor de Ring.
Het interieur krijgen we nog niet te zien, maar er zit volgens VW een met leer bekleed sportstuur in. Ook het nieuwe infotainmentsysteem wordt in de GTI Clubsport verwerkt, inclusief de IDA-stemassistent die wordt bijgestaan door ChatGPT. Volkswagen vertelt aan TopGear Nederland dat het er vooralsnog naar uit ziet dat de GTI Clubsport niet naar Nederland komt. Maar wie weet komt daar nog verandering in als we allemaal heel hard met onze pinpasjes zwaaien…
Golf GTI I rijdt ook een 24-uursrace op de Nordschleife
Voorafgaand aan de 24 Uur van de Nürburgring is er een 24-uursrace met klassiekers, de ADAC 24h Classic. Hier doen drie Golf GTI’s van de eerste generatie aan mee en Volkswagen stelt de auto’s even aan je voor. De oudste komt uit 1978 en is een GTI Kamei met 183 pk. De Golf in de camo-kleurstelling is er Groep 2-GTI uit 1980 met 184 pk. De sterkste oude GTI is een legendarische GTI 16S Oettinger uit 1981 met 208 pk aan vermogen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Stuurheld doet onmogelijke redding op de Nürburgring met 200+ km/u

De nieuwe Mini John Cooper Works krijgt (als je wilt) gewoon een benzinemotor

Je kunt nu de 24 Uur van de Nürburgring rijden in Assetto Corsa Competizione

Wegligging in GTA 6 is in goede handen: makers winnen op de Nürburgring

Deze Mini JCW met enorme achtervleugel doet mee aan de 24 Uur van de Nürburgring

Zicht op de Nürburgring tijdens de 24 Uur

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Koop jij deze bijzondere VW Golf GTI met de motor áchterin voor een prikkie?

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Ik hoop dat de cs dit keer wel funcioneert zoals je mag verwachten.
Ik heb maar een jaar van de 8 cs kunnen “genieten” ik stond meer in de garage dan dat ik reed.
En wat zegt de dealer? Dit is een producteigenschap, kortom geen garantie voor omruiling.
Auto ingeruild, pijn in me portemonnee maar geen storingen meer.