
De maand juni zit eraan te komen, wat voor racefans betekent dat ze zich weer op 24-uursraces Le Mans en Spa mogen verheugen. Voor die races aan de beurt zijn, vindt in het weekend van 1 juni de 24 uur op de Nürburgring plaats. Bij die race doet een raceversie van de nieuwe Volkswagen Golf GTI Clubsport mee. VW acht het wel zo handig om de auto eerst te onthullen en dan pas te laten racen.
De nieuwe Clubsport wordt volgende week vrijdag 31 mei helemaal onthuld, maar we krijgen nu alvast de eerste beelden en informatie. Zo weten we dat de frontverlichting is aangepast en dat het VW-logo op de neus voor het eerst verlicht is. Daarnaast zijn er nieuwe 19-inch wielen, een behoorlijke dakspoiler die de kont naar beneden duwt en heeft het achterlicht een nieuw ontwerp.
VW licht een tipje van de sluier op
Hoe sterk de nieuwe Volkswagen Golf GTI Clubsport gaat zijn, is nog niet bekend, maar een hint naar het vermogen wil het merk wel geven. De raceauto die wordt ingeschreven, is in de basis een Clubsport. De 2,0-liter turbomotor heeft een vermogen van 348 pk en het koppel is 450 Nm. Over de aandrijflijn zegt VW dat het een versie is die dicht tegen het productie-exemplaar zit. Mocht de nieuwe Clubsport evenveel vermogen hebben, dan wordt deze auto de sterkste productie-Golf ooit.
Andere mechanische zaken aan de nieuwe Clubsport wil Volkswagen wel delen. Zo is er een elektronisch differentieel op de vooras en optioneel een adaptief onderstel. Voor de seizoenskaarthouders van de Touristenfahrten heeft Volkswagen een speciale rijmodus toegevoegd. Zet de Clubsport in ‘Special’ en de auto stelt zichzelf zo af dat hij klaar is voor de Ring.
Het interieur krijgen we nog niet te zien, maar er zit volgens VW een met leer bekleed sportstuur in. Ook het nieuwe infotainmentsysteem wordt in de GTI Clubsport verwerkt, inclusief de IDA-stemassistent die wordt bijgestaan door ChatGPT. Volkswagen vertelt aan TopGear Nederland dat het er vooralsnog naar uit ziet dat de GTI Clubsport niet naar Nederland komt. Maar wie weet komt daar nog verandering in als we allemaal heel hard met onze pinpasjes zwaaien…
Golf GTI I rijdt ook een 24-uursrace op de Nordschleife
Voorafgaand aan de 24 Uur van de Nürburgring is er een 24-uursrace met klassiekers, de ADAC 24h Classic. Hier doen drie Golf GTI’s van de eerste generatie aan mee en Volkswagen stelt de auto’s even aan je voor. De oudste komt uit 1978 en is een GTI Kamei met 183 pk. De Golf in de camo-kleurstelling is er Groep 2-GTI uit 1980 met 184 pk. De sterkste oude GTI is een legendarische GTI 16S Oettinger uit 1981 met 208 pk aan vermogen.
Eén reactie op “Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Stuurheld doet onmogelijke redding op de Nürburgring met 200+ km/u

De nieuwe Mini John Cooper Works krijgt (als je wilt) gewoon een benzinemotor

Je kunt nu de 24 Uur van de Nürburgring rijden in Assetto Corsa Competizione

Wegligging in GTA 6 is in goede handen: makers winnen op de Nürburgring

Deze Mini JCW met enorme achtervleugel doet mee aan de 24 Uur van de Nürburgring

Zicht op de Nürburgring tijdens de 24 Uur

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches

Ik hoop dat de cs dit keer wel funcioneert zoals je mag verwachten.
Ik heb maar een jaar van de 8 cs kunnen “genieten” ik stond meer in de garage dan dat ik reed.
En wat zegt de dealer? Dit is een producteigenschap, kortom geen garantie voor omruiling.
Auto ingeruild, pijn in me portemonnee maar geen storingen meer.