
Nog niet zo lang geleden kondigden we aan dat Volvo gaat stoppen met het bouwen van auto’s waar ze heel groot mee zijn geworden: stationwagons. De Volvo V90 loopt op zijn laatste benen en voor de V60 is er nog geen opvolger bevestigd. Zonde, want een stationwagon hoort nu eenmaal bij Volvo. Daarom zijn we ook heel erg blij om te kunnen aankondigen dat een ander model terugkomt: de nieuwe Volvo XC70. We juichen echter ietsje te vroeg, want het gaat een ander soort auto worden.
Eerst even een korte introductie over de naam. De Volvo XC70 begon in 1997 zijn carrière als Volvo V70 XC. De auto werd ontwikkeld met de VS in het achterhoofd, vanwege de toenemende vraag naar crossovers en SUV’s. Het was een soort tussenoplossing, maar wel eentje met enorme potentie. Zelfs toen Volvo diverse crossovers had (zoals de XC60 en XC90) bleef het merk de XC70 voeren. Hetzelfde geldt voor concurrenten als de Audi Allroads en Subaru Outbacks.
Hoogtepunten van de nieuwe Volvo XC70
- De Volvo XC70 is nu geen hoge stationwagen, maar een crossover
- 200 kilometer volledig elektrisch
- Benzinemotor als range-extender
- Productie voor China start dit jaar
- Export naar andere markten worden overwogen
Nu er een XC70 komt, komt er dan ook een V70?
Die kans is erg klein. De nieuwe Volvo XC70 is namelijk een volwaardige crossover, zoals je kunt zien op de plaatjes. Het is dus niet een stationwagon die hoger op zijn poten staat en is voorzien van stoere bumpers. Stationwagons zijn vooral heel erg een Noord-Europese aangelegenheid, voor de rest worden ze totaal niet verkocht, hoe tof ze ook zijn. Dat is ook precies de reden dat de nieuwe Subaru Outback nu gewoon een crossover is en geen stationwagon.

Nieuwe Volvo XC70 interieur
Daar zegt Volvo nog niet zo veel over, helaas. We gaan ervan uit dat het typisch Volvo zal zijn. Dus opgeruimd zonder dat het kaal is. Volvo geeft wel aan dat de XC70 iets ruimer zal zijn dan de XC60. Om met Bert Visscher te spreken: ‘Je verwacht het niet, hè!’ Straks zeggen ze nog dat de XC70 wel ietsje kleiner zal zijn dan de XC90.
Wat is de actieradius?
We moeten nog even horen wat de actieradius is van de benzinemotor, maar de actieradius van de nieuwe Volvo XC70 op de elektromotor is dus 200 kilometer. Hierbij houden we wel een slagje om de arm. Het is namelijk een model voor de Chinese markt en daar communiceren ze de CLTC-cijfers die een rooskleurig beeld geven. Maar ook al is het 150 kilometer, dan nog is het erg veel. De benzinemotor dient overigens als range extender en drijft niet de wielen aan. Deze techniek gaan we meer zien bij Volvo’s.
Wat is de prijs van de nieuwe Volvo XC70?
Dat is uiteraard nog niet bekend, maar zoals de naam doet vermoeden, is het model gepositioneerd onder de XC90, maar boven de XC60. De XC60 kost 61.990 euro en de XC90 moet 93.495 euro opleveren. Op basis van die prijzen zou dat kunnen betekenen dat de XC70 dus rond de 70-75 mille gaan kosten. Een groot voordeel is dat de XC70 erg ver komt op de batterij. Dit zorgt ervoor dat de auto in de testcyclus gunstig scoort en er dus weinig BPM-boete geheven wordt.
Wanneer komt de ie dan?
De nieuwe Volvo XC70 komt aan het einde van dit jaar op de Chinese markt. Dat doet Volvo vanwege de enorme vraag naar auto’s met een plug-in hybride-aandrijflijn. Ze geven wel aan te willen kijken naar mogelijkheden om de auto ook elders te leveren. Nu lijkt ons dat een no-brainer. Een middelgrote crossover PHEV met enorme range zou ook hier in Europa kunnen scoren. He is een goed alternatief naast de volledig elektrische modellen die er al wel zijn.
Lees ook: De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)
Wat zijn de alternatieven?
- Mazda CX-80 | Schitterend interieur, maar kleine range
- Ford Explorer | tikkeltje Amerikaans, wel erg ruim
- Jeep Grand Cherokee | Sterk imago, piepkleine range
- Land Rover Defender | Ook een range van niets (maar wel heel stoer)
- Toyota Highlander | Ford Explorer
Het is overduidelijk geen stationwagon meer met crossover-elementen, dus de Mercedes E-Klasse AllTerrain heeft het rijk alleen en dat zal ook zo blijven. De Volvo zal dan dus concurreren met modellen die voornamelijk in de VS erg goed verkopen. Kortom, het lijkt vreemd als dit model alleen in China zal blijven.